• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2025 kommer att hållas i Karlstad 29 Maj - 1 Juni.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2025
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Generell fråga Projekt byta bromsrör

HansErik

HBK Medlem
Kommun
Malmö
HBK-Nr
26752
Medlemskap
2025
Hej
Ska byta bromsrören på bilen samtliga.
Ser att det inte är så svårt att göra Jag har ju en 1990 Swift kon-tiki .

Ska till Biltema ska handla på mig allt som behövs ,kopparrören, verktyg mm

Min första fråga är om bromsrörsnippel är det M gänga eller 3/8?

Sen också storlekar på bromsröret eller finns det bara en storlek 3/16".

Hur mycket meter kopparrör kan det gå åt?

Kan man byta högersidan sen lufta och sen byta vänstersidan och lufta igen eller är det någon slags turordning när man luftar ur bromsrören?

Jag tänkte ta och göra högersidan börja med höger bak och sen sitter det väl en fördelningsdosa där röret går till vänster bak.

Video hur man gör med Biltemas prylar:
Tack på förhand

Senast ändrad:

HansErik

HBK Medlem
Kommun
Malmö
HBK-Nr
26752
Medlemskap
2025
Lite blandade resultat. Fick investera i en höglyftande ny domkraft imorgon då jävlar eventuellt får ta bort bromstrumman eller något med luftnippeln från helvetet och gå till en verkstad får de värma bort den, eller om jag kan köpa en billig gaslåda något20250223_163424.jpg
20250223_170609.jpg20250223_170557.jpg

Blaser338

HBK kassör
Admin medlem
Kommun
Skurup
HBK-Nr
33443
Medlemskap
2029
Är bromscylindrarna så gamla att luftnipplarna sitter så hade jag bytt dem. Gummit i dem är troligtvis inte direkt nytt och värmer du då (se för tusan till att rören är lösa) kommer tätningarna troligtvis ta skada. Det finns renoveringssatser men metallen i cylindrarna kan vara anfrätt.

KawaMal

HBK Medlem
Kommun
Älvkarleby
HBK-Nr
1474
Medlemskap
2025
Kan man öppna luftnyckel med polygrip?
NEJ!! 6-kant kylsa/nyckel ger hyfsat bra chans att öppna dem utan att förstöra greppet. Om de inte rostat fast alldeles. På med rostlösning ett par dagar innan, som du redan fått tips om. Den jag länkat nedan funkar ganska bra. Sitter nipplarna hårt kan det dock behövas något med med längre skaft.

HansErik

HBK Medlem
Kommun
Malmö
HBK-Nr
26752
Medlemskap
2025
NEJ!! 6-kant kylsa/nyckel ger hyfsat bra chans att öppna dem utan att förstöra greppet. Om de inte rostat fast alldeles. På med rostlösning ett par dagar innan, som du redan fått tips om. Den jag länkat nedan funkar ganska bra. Sitter nipplarna hårt kan det dock behövas något med med längre skaft.

Tack jo höger bak luftnippel inga problem med ringen 8 mm ag bara satte på den och knacka lite med en hammare på ring nyckel men vänster sida bak var helt ned rostad jag tryckte också på en sjuans ring nyckel men det hjälpte inte

Senast ändrad:

HansErik

HBK Medlem
Kommun
Malmö
HBK-Nr
26752
Medlemskap
2025
Är bromscylindrarna så gamla att luftnipplarna sitter så hade jag bytt dem. Gummit i dem är troligtvis inte direkt nytt och värmer du då (se för tusan till att rören är lösa) kommer tätningarna troligtvis ta skada. Det finns renoveringssatser men metallen i cylindrarna kan vara anfrätt.
Tack, vad menar du med byta dem, ska jag byta hela brom scylindern hela schabraket trumman

Anki & Bengt

HBK Medlem
Kommun
Åmål
HBK-Nr
22819
Medlemskap
2025
hej det första du gör efter hissat bilen ( hissa så nära det bakhjulet du ska jobba med v bak utan att det generar dej)
Nu kommer vi till en viktig sak, var noga med pallning annars kan vi komma läsa en dödsannons snart , uppfattat!!!
nu beställer du två st bromsslangar+ 2 st bromscylindrar, du kanske får ta lös en trumma och mäta dim på den kan finnas flera storlekar
Med tanke på dom försöken du gjort med koning hade jag lämnat tillbaka den:confused:
Nu om du tycker vädret är anständigt så är det tid att mäta längden på dom bakre b-rör ända fram båda sidor men var noga lägg lite tid på det.
Det finns färdiga klammrar i plast som är anpassade för bromsrör När du tar av baktrumman och inspektera noga efter slitenhet även sprickor tvätta och syna.
När du mätt och synat så hämtar du slangar och cylindrar och bromsrör färdigkonade med nipplar i rätt mått å längd( du låter någon verkstad mäta längder å rubbet ingen amatör där) bromsslang + bromscylindrar kan handla
var som helst men låt en verkstad sköta bromsrör.
Nu när du fått hem alla delar behöver du inte tänka på runddragna skallar utan bara bort med allt
glöminte att fetta in alla gängor innan du drar fast. Lycka till Bengt

lasseobettan

HBK Medlem
Kommun
Kristianstad
HBK-Nr
17278
Medlemskap
2025
Googla hjulcylinder så vet du hur de ser ut o vad som behövs. Hjulcylindetn trycker ut bromsbackarna mot trumman så att de bromsar hjulet, på cylindern sitter luftnippeln och broms röret eller slangen mellan röret o cylindern. Genom att byta cylindern slipper du slåss med rostiga nipplar o trilskande anslutningar.

HansErik

HBK Medlem
Kommun
Malmö
HBK-Nr
26752
Medlemskap
2025
Googla hjulcylinder så vet du hur de ser ut o vad som behövs. Hjulcylindetn trycker ut bromsbackarna mot trumman så att de bromsar hjulet, på cylindern sitter luftnippeln och broms röret eller slangen mellan röret o cylindern. Genom att byta cylindern slipper du slåss med rostiga nipplar o trilskande anslutningar.
Tack för tipset Jo jag ser nu vad du menar Kan bli lite bök och ta bort bronstrumman för detta Men jag ska byta bromsrör på höger sida Det gick ju bra med luftnippen och allting där i villketfall.
Ser att Biltema har broms hjulcylindrar undrar om någon av dem är min modell men knappast de har väl mest till nyare bilar va

HansErik

HBK Medlem
Kommun
Malmö
HBK-Nr
26752
Medlemskap
2025
det hade snart varit billigare att lämna in bilen på verkstad
du måste ju ha kört upp en förmögenhet i bränsle runt i malmö o lund
+ ny domkraft o div annat :D
Jag köpte domkraften för jag behövde ju en lite större för framtiden också bilen är ju gammal sen ska jag faktiskt hyra ut domkraft och koningsverktyg på Hygglo, så grejerna blir en investering och detta är väldigt underskattat Det är inte många som hyr ut sina saker men man kan tjäna igen pengarna många gånger om.
Jag ska byta bromsrör på höger sida bak luftnippel var ju okej där och ser hur långt jag kommer själv, lufta höger back och se om jag lyckas med koningsverktyget att få det tätt. Det borde ju ge mig lite mer självförtroende, till att förstöra bilen ännu mer :)()( billigare än verkstad

Senast ändrad:

Göte J

HBK Medlem
Kommun
Linköping
HBK-Nr
1230
Medlemskap
2025
Sen kan man ju faktiskt lufta även om luftnippeln rykt av, genom att inte dra åt bromsrörsnippeln och trycka på bromsen tills det verkar komma bara vätska och sen dra åt nippeln innan man släpper upp bromspedalen igen! Fast det kräver ju en hjälptrampare!
Inget bra sätt att lufta för man får ju inte ut den gamla vätskan ur hjulcylindern! Men som nödåtgärd innan man får fatt på ny cylinder!

HansErik

HBK Medlem
Kommun
Malmö
HBK-Nr
26752
Medlemskap
2025
Riktigt svårt att få tag i luftnipplar och bromsrörsnipplar till bra pris. Autoexperten 45 spänn styck för luftnippel frågade inte ens vad bromsrörs nippel skulle kosta.
Mekonomen i Fosie det blir typ 4 Mil för mig.
Någon mer tips om ni vet?
Pratader med Mekonomen bilverkstad om att köpa men det får man inte

Wessly

HBK Medlem
Kommun
Sala
HBK-Nr
25066
Medlemskap
2026
Nu har du ju lite bråttom, men det går ju att hitta på nätet och få hem med posten.
Om du nu skall ta bort bromstrumman och byta hjulcylinder, så kanske även bromsbackarna ska bytas. Och byter du bromsbackar ska du absolut byta hjulcylindrar, de kan börja läcka efter ett tag och skapa problem.
Detta med bromsar är en följetång, byter man det ena bör man byta det andra osv. Kan bli mycket jobb och en hel del pengar, men man kan ju inte chansa med bromsar. Trösten är väl att det brukar gå lång tid emellan byten och problem om man gjort det riktigt.
Jag hoppas att du får till bromsarna och att det går relativt enkelt, men arbete blir det.

HansErik

HBK Medlem
Kommun
Malmö
HBK-Nr
26752
Medlemskap
2025
Nu har du ju lite bråttom, men det går ju att hitta på nätet och få hem med posten.
Om du nu skall ta bort bromstrumman och byta hjulcylinder, så kanske även bromsbackarna ska bytas. Och byter du bromsbackar ska du absolut byta hjulcylindrar, de kan börja läcka efter ett tag och skapa problem.
Detta med bromsar är en följetång, byter man det ena bör man byta det andra osv. Kan bli mycket jobb och en hel del pengar, men man kan ju inte chansa med bromsar. Trösten är väl att det brukar gå lång tid emellan byten och problem om man gjort det riktigt.
Jag hoppas att du får till bromsarna och att det går relativt enkelt, men arbete blir det.
Tack, Jag ska om Besikta före fredag så försöker släcka så många tvåor som jag hinner med utan att bli ruinerad. Jobbigt med körförbud

HansErik

HBK Medlem
Kommun
Malmö
HBK-Nr
26752
Medlemskap
2025
Förresten om jag tar bort bromsröret en halv meter mellan hjulet och mitten av bilen fördelningsdosan. Tänkte ta med röret kanske få någon att tillverka nytt bromsrör eller också för att jag ska få rätt nipplar.
Ska man Peta in en m10 i hålet då så att inte bromsvätskan rinner ut under tiden?
Jag bytte fram de här 25cm gummibromsrören mellan hjul och metallröret för några år sedan men det gick ju jävligt snabbt att sätta dit nya så det rann aldrig ut något

Senast ändrad:

Montreal

HBK Medlem
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Förresten om jag tar bort bromsröret en halv meter mellan hjulet och mitten av bilen fördelningsdosan. Tänkte ta med röret kanske få någon att tillverka nytt bromsrör eller också för att jag ska få rätt nipplar.
Ska man Peta in en m10 i hålet då så att inte bromsvätskan rinner ut under tiden?
Jag bytte fram de här 25cm gummibromsrören mellan hjul och metallröret för några år sedan men det gick ju jävligt snabbt att sätta dit nya så det rann aldrig ut något
Nipplarna är fingänga, så det går inte med vanlig M10 som är grovgänga.

Herbet

HBK Medlem
Kommun
Solna
HBK-Nr
16285
Medlemskap
2026
Tack, Jag ska om Besikta före fredag så försöker släcka så många tvåor som jag hinner med utan att bli ruinerad. Jobbigt med körförbud
Kanske kan hjälpa. Inte ett helt enkelt jobba att göra på en parkering.
Jag lämnade in min 89:a för byte av hjulcylindrar och backar.
Kolla att handbromsen inte kärvar.

HansErik

HBK Medlem
Kommun
Malmö
HBK-Nr
26752
Medlemskap
2025
Kanske kan hjälpa. Inte ett helt enkelt jobba att göra på en parkering.
Jag lämnade in min 89:a för byte av hjulcylindrar och backar.
Kolla att handbromsen inte kärvar.

Tack Herbert jag läsa och kolla, vad fick du betala för det jobbet bara som en referens Jag tror jag måste göra det jobbet på höger bak Jag fick nedslag på besiktningen på handbromsen för den var för svag.

Toppen