• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2025 kommer att hållas i Karlstad 29 Maj - 1 Juni.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2025
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Generell fråga Projekt byta bromsrör

HansErik

HBK Medlem
Kommun
Malmö
HBK-Nr
26752
Medlemskap
2025
Hej
Ska byta bromsrören på bilen samtliga.
Ser att det inte är så svårt att göra Jag har ju en 1990 Swift kon-tiki .

Ska till Biltema ska handla på mig allt som behövs ,kopparrören, verktyg mm

Min första fråga är om bromsrörsnippel är det M gänga eller 3/8?

Sen också storlekar på bromsröret eller finns det bara en storlek 3/16".

Hur mycket meter kopparrör kan det gå åt?

Kan man byta högersidan sen lufta och sen byta vänstersidan och lufta igen eller är det någon slags turordning när man luftar ur bromsrören?

Jag tänkte ta och göra högersidan börja med höger bak och sen sitter det väl en fördelningsdosa där röret går till vänster bak.

Video hur man gör med Biltemas prylar:
Tack på förhand

Senast ändrad:

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Hej, även om det blir mer arbete, men om luftningsnipplarna bråkar på gamla rostiga bromsar så byter man ju inte hjulcylindern bara för att just nippeln sitter fast utan även för att få just en ny hjulcylinder i stället för den gamla som troligen inte är ok inne i cylindern och dessutom inte så mycket använd de sista åren, vilket gör att den/de kan börja läcka rätt snart och då ställer till elände med bromsvätska på bromsbackar m.m. Inte mycket att tveka på som förebyggande service för några hundralappar när man håller på.
Tänk bara på att köpa rätt till just din modell/storlek på bromsar som Jolie nämner.

M.v.h. JANKRO.

Senast ändrad:

HansErik

HBK Medlem
Kommun
Malmö
HBK-Nr
26752
Medlemskap
2025
Om du inte får lös luftningsnippeln är det ny hjulcylinder som gäller.
Vet inte exakt vilken Fiatmodell din husbil är byggd på men på länken nedan kan du se några exempel på hjulcylindrar till Ducato.
Du måste veta vilket Fiatchassi husbilen är byggd på, fabrikat på bromsarna bak, diameter på kolven i bromscylindern och måttet mellan fästskruvarna.
https://www.trodo.se/hjulcylinder/fiat-ducato-platform-chassis-280-2-0-62kw-31939-cid
Tack Jag tänkte om jag lyckas få bort den så kan jag åka till Autoexperten, Biltema och kanske köpa den över dagen. Tack för tipset

HansErik

HBK Medlem
Kommun
Malmö
HBK-Nr
26752
Medlemskap
2025
Hej, även om det blir mer arbete, men om luftningsnipplarna bråkar på gamla rostiga bromsar så byter man ju inte hjulcylindern bara för att just nippeln sitter fast utan även för att få just en ny hjulcylinder i stället för den gamla som troligen inte är ok inne i cylindern och dessutom inte så mycket använd de sista åren, vilket gör att den/de kan börja läcka rätt snart och då ställer till elände med bromsvätska på bromsbackar m.m. Inte mycket att tveka på som förebyggande service för några hundralappar när man håller på.
Tänk bara på att köpa rätt till just din modell/storlek på bromsar som Jolie nämner.

M.v.h. JANKRO.
Jag har ju dålig bromsverkan bak på handbromsen i alla fall Det kanske har att göra med hjulcylindren eller jag vet inte

Staffan M

HBK Intresserad
Kommun
Kävlinge
Hej,
Att lufta genom att släppa på nippeln alt slangen kan möjligtvis vara en nöd reparation men är snudd på omöjligt att få att funka. Luft stiger och det är därför luftningsnippeln normalt sitter högt upp i cylinderns inre vätskeutrymme.
Så du behöver ha en fungerande luftningsnippel för att säkerställa att det funkar. Sedan tycker jag du ska vänta med att lufta tills du bytt allt klart och det är enklast att börja med den cylinder som har längst ledning ifrån huvudcylindern.
Lycka till!

Montreal

HBK Medlem
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Tack Jag tänkte om jag lyckas få bort den så kan jag åka till Autoexperten, Biltema och kanske köpa den över dagen. Tack för tipset
Det är nog inte så stor chans att dom har en bromscylinder på lager till din bil, den är för gammal. Annars har du en väldig tur.
Om du har fått nedslag på dålig handbroms, kanske även dålig bromsverkan bak, behöver du ta av bromstrummorna för att se vad som är fel.

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Jag har ju dålig bromsverkan bak på handbromsen i alla fall Det kanske har att göra med hjulcylindren eller jag vet inte
Nej, den påverkar inte direkt just handbromsen, men armen därinne och andra delar kan kärva och vara rostiga. Ev. kan kanske vajern kärva eller allt bara behöver översyn och justering som du då också kan kolla över och fixa till, för handbromsen på gamla Ducato med bromstrummor brukar funka jättebra om allt bara är ok. och justerat.
Sedan finns en självjustering av backarna som inte funkar helt bra som alla sådana konstruktioner och behöver ev. lite handhjälp för att spänna ut backarna ibland.

M.v.h. JANKRO.

Senast ändrad:

HansErik

HBK Medlem
Kommun
Malmö
HBK-Nr
26752
Medlemskap
2025
Ja det går väl långsamt framåt ska testa och öppna vänster luftnippel strax

Bilagor

• 20250305_135408.jpg
    20250305_135408.jpg
    3,6 MB · Visningar: 39
  • 20250305_145514.mp4
    234,6 MB · Visningar: 0

HansErik

HBK Medlem
Kommun
Malmö
HBK-Nr
26752
Medlemskap
2025
Okej höger och vänster bak klart nu är det bara längst gående och naturligtvis gick vänster luftnippel av. Ganska enkelt detta säger positiva jag, får väl tryckprova sedan när man har luftat. Lärd väl spruta bromsvätska på något ställe eftersom jag har dragit nipparna inte så hårt förmodligen

Bilagor

• 20250305_154507.jpg
    20250305_154507.jpg
    1,3 MB · Visningar: 44
  • 20250305_154501.jpg
    20250305_154501.jpg
    2,4 MB · Visningar: 44
  • 20250305_153821.mp4
    152,7 MB · Visningar: 0

HansErik

HBK Medlem
Kommun
Malmö
HBK-Nr
26752
Medlemskap
2025
Kolla filmen det är två skarvar längsgående om jag byter främre bromsrör som går in i skarven upp till bromscylinder motorrummet då behöver jag inte byta skarv tror jag, skarven har ju gamla bromsröret på andra sidan som går vidare bakåt och det är ingen rost där.

Om jag följer längst gående bromsrör bak och framåt finns det ingen rost men under motorn efter andra skarven så är det rost så jag ska bara byta den jag tänker inte byta hela vägen för det är ingen rost typ, vad tror du om det? Kolla bild

Bilagor

• 20250305_160315.mp4
    378,2 MB · Visningar: 0
  • 17411876780917673699707487044960.jpg
    17411876780917673699707487044960.jpg
    1,7 MB · Visningar: 29

HansErik

HBK Medlem
Kommun
Malmö
HBK-Nr
26752
Medlemskap
2025
Riktigt bökigt att från bromscylinder i motorrummet dra ner kopparrör det är typ en meter långt ner till skarven rak under.
Det rostiga partiet är typ två decimeter man kan sätta en skarv där Det borde ju bli godkänt

HansErik

HBK Medlem
Kommun
Malmö
HBK-Nr
26752
Medlemskap
2025
Okej den är borttagen nu från bromscylinder i motorrum ner till skarven Det är en meter Jag ska trolla in kopparröret där istället i morgon Det är mycket mer böjbart så det bara går bra

Wessly

HBK Medlem
Kommun
Sala
HBK-Nr
25066
Medlemskap
2026
Det går framåt, men naturligtvis krånglar det lite det hör till när man håller på med gamla bilar.
Men tycker att dina framsteg är positiva, och du sparar en stor peng på att göra jobbet själv. Du får ha i tankarna när du håller på och det krånglar att det kanske blir lite pengar kvar till att åka för i sommar.

Toyota

HBK Medlem
Kommun
Osby
HBK-Nr
39286
Medlemskap
2025
Och så lär du dig mycket.... men jag tycker fortfarande att om du kan byta..så att du inte behöver skarva alls...så är det mycket bättre på längre sikt... om du gör det riktigt bra nu..borde väl bromsrören hålla i 10-20 år.... men börjar du skarva och lämna gamla delar... tja då har du ju en svag punkt där på sikt.... så om du inte har börjat ännu...ta en titt om det verkligen inte går att byta hela sträckan... med ett enda långt bromsrör.... jag är inte expert på detta... men lite tankar i huvudet säger mig att det borde va att föredra... inga skarvar...

HansErik

HBK Medlem
Kommun
Malmö
HBK-Nr
26752
Medlemskap
2025
Det går framåt, men naturligtvis krånglar det lite det hör till när man håller på med gamla bilar.
Men tycker att dina framsteg är positiva, och du sparar en stor peng på att göra jobbet själv. Du får ha i tankarna när du håller på och det krånglar att det kanske blir lite pengar kvar till att åka för i sommar.
Ja det är alltid trist med verkstäder bita på naglarna och väntr på deras samtal om att det kostar mer. Det är inte många verkstäder som har fast pris

HansErik

HBK Medlem
Kommun
Malmö
HBK-Nr
26752
Medlemskap
2025
Och så lär du dig mycket.... men jag tycker fortfarande att om du kan byta..så att du inte behöver skarva alls...så är det mycket bättre på längre sikt... om du gör det riktigt bra nu..borde väl bromsrören hålla i 10-20 år.... men börjar du skarva och lämna gamla delar... tja då har du ju en svag punkt där på sikt.... så om du inte har börjat ännu...ta en titt om det verkligen inte går att byta hela sträckan... med ett enda långt bromsrör.... jag är inte expert på detta... men lite tankar i huvudet säger mig att det borde va att föredra... inga skarvar...
Tack Toyota du har säkert rätt

HansErik

HBK Medlem
Kommun
Malmö
HBK-Nr
26752
Medlemskap
2025
Sista röret nu mycket svåråtkomligt jag får dra om det lite grann på ett annat sätt tror jag.
Märkligt att de inte har sett rosten tidigare. Det måste ju tagit många år för att det ska bli så här rostigt.

Fint och skönt väder men det blir 0 igen strax

Bilagor

• 20250306_145414.mp4
    243 MB · Visningar: 0
  • 20250306_150724.jpg
    20250306_150724.jpg
    2 MB · Visningar: 34

Toyota

HBK Medlem
Kommun
Osby
HBK-Nr
39286
Medlemskap
2025
Jo precis Hans Erik.... från början hade du ombesiktning på ett bromsrör... sen endast nån månad senare...fler 2 or.... strunt i det nu...jobba på... men det är ju inte rimligt... det har ju rostat under lång tid.. Dessutom har ju du 2 år till nästa besiktning.... så det hinner rosta ytterligare.... så mina sista råd...om att byta ut ordentligt... bygger också på detta... byt ut allt där du kan ha rost på bromsrör.... det är ju också så att nu har du verktyg till detta jobb..det hade du inte från början. Det ändrar förutsättningarna. Men verkligen inte bra att de missat på första besiktningen... ! !

HansErik

HBK Medlem
Kommun
Malmö
HBK-Nr
26752
Medlemskap
2025
Det var nära att det blev punkt för idag gängan pajade men jag lyckades tvinga den på rätt

Bilagor

• 20250306_162616.mp4
    164,4 MB · Visningar: 0
  • 20250306_163336.mp4
    94,7 MB · Visningar: 0
Toppen