• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2025 kommer att hållas i Karlstad 29 Maj - 1 Juni.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2025
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Generell fråga Projekt byta bromsrör

HansErik

HBK Medlem
Kommun
Malmö
HBK-Nr
26752
Medlemskap
2025
Hej
Ska byta bromsrören på bilen samtliga.
Ser att det inte är så svårt att göra Jag har ju en 1990 Swift kon-tiki .

Ska till Biltema ska handla på mig allt som behövs ,kopparrören, verktyg mm

Min första fråga är om bromsrörsnippel är det M gänga eller 3/8?

Sen också storlekar på bromsröret eller finns det bara en storlek 3/16".

Hur mycket meter kopparrör kan det gå åt?

Kan man byta högersidan sen lufta och sen byta vänstersidan och lufta igen eller är det någon slags turordning när man luftar ur bromsrören?

Jag tänkte ta och göra högersidan börja med höger bak och sen sitter det väl en fördelningsdosa där röret går till vänster bak.

Video hur man gör med Biltemas prylar:
Tack på förhand

Senast ändrad:

Wessly

HBK Medlem
Kommun
Sala
HBK-Nr
25066
Medlemskap
2026
Vi som kör med dessa gamla HBn har ju reparationer att vänta och med tanke på åren som gått en hel del som rostat ihop.
Jag har också min HB som enda bil, så förstår att du vill ha jobbet gjort snabbt, men stressen att fixa på någon dag fungerar sällan utan att man har någon skruv eller så, som sitter som berget och till slut går sönder. Så ge det tid och mycket rostlösare som många skriver är viktigt, att spruta på lite varje dag under en tid innan man ger sig på att skruva är bra.

Toyota

HBK Medlem
Kommun
Osby
HBK-Nr
39286
Medlemskap
2025
Grejen är att jag vet inte vilka bromsrör besiktningen har slagit ner på så jag tänker att jag byter väll alla då

Du hade ju en annan tråd där du la ut en bild på protokollet... har du protokollet kvar..fota och lägg ut här... det finns det ganska många som nog kan leda dig i rätt riktning.

HansErik

HBK Medlem
Kommun
Malmö
HBK-Nr
26752
Medlemskap
2025
Från båda bakhjulen går bromsledningen upp in under gråvattentanken sen tar spåren slut.

Jag måste nog ta bort gråvattentanken oavsett Eller vad tror ni
Kolla videon lite svårt att filma när man har vikt sig dubbelt

Bilagor

• 20250222_133554.mp4
    222,6 MB · Visningar: 0

Blaser338

HBK kassör
Admin medlem
Kommun
Skurup
HBK-Nr
33443
Medlemskap
2029
Från båda bakhjulen går bromsledningen upp in under gråvattentanken sen tar spåren slut.

Jag måste nog ta bort gråvattentanken oavsett Eller vad tror ni
Kolla videon lite svårt att filma när man har vikt sig dubbelt
Kan du göra en snygg dragning med fästen så spelar det ingen roll om rören går dolt eller synligt. Enligt mig så är det bättre att de går synligt eftersom det är lättare att hitta eventuella korrosionsangrepp på rören då.

Toyota

HBK Medlem
Kommun
Osby
HBK-Nr
39286
Medlemskap
2025
Ska montera bort gråvattentanken nu rören går ovanför den

Fast innan du gör det.... kolla noga... det är inte alls säkert att det behövs... kanske bara onödigt jobb..
Läs inlägg # 65 du kan förmodligen bara lämna delar av det gamla bromsröret och dra ett nytt fint fastsatt det måste nog inte dras exakt där det gamla sitter...

HansErik

HBK Medlem
Kommun
Malmö
HBK-Nr
26752
Medlemskap
2025
Fast innan du gör det.... kolla noga... det är inte alls säkert att det behövs... kanske bara onödigt jobb..
Läs inlägg # 65 du kan förmodligen bara lämna delar av det gamla bromsröret och dra ett nytt fint fastsatt det måste nog inte dras exakt där det gamla sitter...
Tack Toyota nu är tanken borta det är okej jag måste ändå göra rent den lite

HansErik

HBK Medlem
Kommun
Malmö
HBK-Nr
26752
Medlemskap
2025
Det kan vara bra att kolla var bromskraftfördelaren mellan fram och bakhjulen är placerad. Den är placerad i närheten och ovanför bakaxeln.
Tack, Menar du nummer tre på det diagrammet? Jag borde väl se den strax nu när gråvattentanken är borta. Det är bra att jag får öppna gråvattentanken för gäng-ringen för tömm slangen är där inne. På bilden har jag ju det vita Sikaflexat fast slangen

Bilagor

• 20250222_173339.jpg
    20250222_173339.jpg
    2,6 MB · Visningar: 24

HansErik

HBK Medlem
Kommun
Malmö
HBK-Nr
26752
Medlemskap
2025
Okej Jag ser nu hur bromsrören är dragna under bilen. Detta var gjort innan husbilen byggdes ovanpå typ så det är omöjligt typ att byta ut/dra dem på samma sätt om man inte är typ Houdini.
Vete fan jag ska ta en titt imorgon igen man får kanske ta och göra en typ ful-broms-dragning men jag undrar vad besiktningen säger om det

Toppen