• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2025 kommer att hållas i Karlstad 29 Maj - 1 Juni.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2025
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Generell fråga Projekt byta bromsrör

HansErik

HBK Medlem
Kommun
Malmö
HBK-Nr
26752
Medlemskap
2025
Hej
Ska byta bromsrören på bilen samtliga.
Ser att det inte är så svårt att göra Jag har ju en 1990 Swift kon-tiki .

Ska till Biltema ska handla på mig allt som behövs ,kopparrören, verktyg mm

Min första fråga är om bromsrörsnippel är det M gänga eller 3/8?

Sen också storlekar på bromsröret eller finns det bara en storlek 3/16".

Hur mycket meter kopparrör kan det gå åt?

Kan man byta högersidan sen lufta och sen byta vänstersidan och lufta igen eller är det någon slags turordning när man luftar ur bromsrören?

Jag tänkte ta och göra högersidan börja med höger bak och sen sitter det väl en fördelningsdosa där röret går till vänster bak.

Video hur man gör med Biltemas prylar:
Tack på förhand

Senast ändrad:

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Hej, ja det finns visst vissa krav på tätare upphängning så de inte kan vibrera och röra sig så att kopparrören kan stelna till och spricka av rörelsen.
Inget som skall ignoreras, men i praktiken så måste de sitta rätt löst om de skall röra på sig så pass att de härdar och spricker.
Det är lite hårdare att jobba med kopparnickelrör, men inga problem, samt kollade nu och priset är inte avskräckande skillnad på längre.
5m. Kopparrör 219:-
5m. Kopparnickelrör 249:-

M.v.h. JANKRO.

HansErik

HBK Medlem
Kommun
Malmö
HBK-Nr
26752
Medlemskap
2025
Har du kollat ut ordentligt vilka nipplar det är du behöver?
Nej, en sökning på mitt regnummer ger inga nippel träffar någonstans.
Får åka och byta dem om det är fel sort ta med det gamla röret. Behöver också skarvnipplar ser jag nu annars blir det ju ett jävligt långt koppar rört man ska hålla på böja och

Toyota

HBK Medlem
Kommun
Osby
HBK-Nr
39286
Medlemskap
2025
Får åka och byta dem om det är fel sort ta med det gamla röret. Behöver också skarvnipplar ser jag nu annars blir det ju ett jävligt långt koppar rört man ska hålla på böja och

Men skarva inte i onödan.... sätt dit så långa och hela nya bromsrör som är möjligt...nu när du ändå ska hålla på....

Montreal

HBK Medlem
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Att söka på regnummer på så här gamla fordon är fullständigt meningslöst! Ta loss det du behöver byta och mät eller ta med dej nipplarna så att du får rätt delar direkt, allt skall ju ändå isär. När du har rätt delar kan sådant här gå ganska fort om man jobbar koncentrerat.
Och du kanske inte ska lägga riktigt så mycket fokus på priset, nu verkar det nästan som att det är det viktigaste istället för att få jobbet gjort, det är ganska få delar du behöver, så det bör ju inte avgöra.

Toyota

HBK Medlem
Kommun
Osby
HBK-Nr
39286
Medlemskap
2025
Spraya spraya...se upp så du inte drar sönder luftnippeln..... det ger dig extrajobb!

Rörtång? Jag är inte expert! Men undrar om det är bra? Tror inte det! Kanske förstör mer än det gör nytta...

Montreal

HBK Medlem
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Spraya spraya...se upp så du inte drar sönder luftnippeln..... det ger dig extrajobb!

Rörtång? Jag är inte expert! Men undrar om det är bra? Tror inte det! Kanske förstör mer än det gör nytta...
"Rörtång? Jag är inte expert Men undrar om det är bra?" Absolut inte bra!
"Kanske förstör mer än det gör nytta..." Ja, definitivt!

HansErik

HBK Medlem
Kommun
Malmö
HBK-Nr
26752
Medlemskap
2025
Tack för svar...anade detta...
Tack själv och alla andra bra tips och råd.
Jag vet inte hur jag ska göra riktigt med luftnippeln.Jag ska knacka på den en timme och se om det släpper i gängorna knacka försiktigt och sen vrida lite försiktigt. Alternativ bort med trumman och sätta in en ny huvudcylinder.
Eller om det går att lufta bara genom att lossa lite mellan bromsslangen och kopparrörsfästet

Jolie

HBK Medlem
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
24753
Medlemskap
2025
Om du inte får lös luftningsnippeln är det ny hjulcylinder som gäller.
Vet inte exakt vilken Fiatmodell din husbil är byggd på men på länken nedan kan du se några exempel på hjulcylindrar till Ducato.
Du måste veta vilket Fiatchassi husbilen är byggd på, fabrikat på bromsarna bak, diameter på kolven i bromscylindern och måttet mellan fästskruvarna.
https://www.trodo.se/hjulcylinder/fiat-ducato-platform-chassis-280-2-0-62kw-31939-cid

Toppen