Efter en del besvär har jag fått i RVS i växellåda och motorn tyckte motorn gick lite tystare men när den var varm var tomgången lite högre, sen såg det som om tempmätaren låg lite lägre än vanligt. Hade inte satt tillbaka reservhjulet under motorhuven så växellådan surrade lite mer än vanligt är ju bara en tunn plåt mellan hytt och och motor. Efter 8 mils körning hörde jag inte det vanliga surret från växelspaken som brukar komma efter ett tag så motorfästet var boven i dramat, tänkte köpa till andra sidan också nu när jag vet hur det ser ut kan ju få det bytt i spanien verkar lite mer bsvärligt än det andra röret från tankningen går precis ovanför så man måste nog under för att lossa en bult och det gör jag inte när motorn står på en domkraft.
Bilen går stadigare nu än tidigare efter stötdämparbytet den går mera rakt fram när vägen är ojämn blir en lugnare resa, men även om den är det så ska man inte titta bort olikt mina personbilar som fortsätter rakt fram så kan den vika från kursen fort så den behöver passas men numera behöver jag inte sitta på helspänn vid ett möte med lastbilar. Såklart skulle andra däck hjälpa en hel del lite bredare och lägre med bättre mönster, det är ju mönster som ett gammalt vinterdäck liknar lastbilsdäck, men de har hållit bra i över 2000mil och är godkända för alla väglag.
Köpte en teleskopstege 3,2m idag på Bauhaus så nu ska jag upp på taket och täta hålet efter antennen, TV fick min kusin till sin båt. Tittar ju aldrig har ju datorn istället utanför sverige har man ingen nytta av den.
Hela taket behöver tvättas ordentligt det är ju flera år sedan, sidorna har jag kommit åt någorlunda med kvast på campingen klättrade jag upp på en mur och kunde ta bort det värsta från solpanelen innan jag åkte hem.
Har slut på mitt specialmedel som jag använde till sidorna på bilen hade ju ingen stege då, vet inte om jag kan komma över det mer. Den skulle nog bli fin med båtvax men så mycket arbete, bästa vore ju att måla eftersom det finns små sprickor i gelcoaten men ännu mer arbete och dyrt. Som jag ser det är det karossen kvar att göra i ordning det mekaniska klarar sej säkert 1000mil till.
På bahia tyckte de flesta att elen var dyr och en del använde gasol som de köpte på campingen några körde iväg med husbilen till en mack och fyllde de fasta gasflaskorna var visst något billigare men inget roligt att flytta husbilen var 10dag. Tittade på min elräkning idag som borde varit på runt 600kr för en månad men låg runt tusen nu trots varmt väder hade förbrukat 378kwh och elpriset är ju inte så mycket men med alla påslag så hamnar det på 2,44kr /kwh ganska nära det bahia tog.
Jämförde med värmevärdet hos en gasolflaska 11kg det blir 140kwh så gasolen skulle med spanska priser kosta mej 405kr till motsvarande förbrukning till huset. Med billig gasol kunde jag ha det mesta på gasol kylen på 12 v solpanel och batteri. en liten elsnurra dom har på båtarna skulle räcka till en hel del.
Någon skörtar upp oss på elen rejält och nu ska de bygga en batterifabrik där varje levererad cell ska laddas fullt gissa vilka priser vi får då? De stackarna som köper en elbil i tron att det blir billigt kan känna sig blåsta med extra avgifter osv kan det bli dyrare i slutändan med el och sen börjar ju batterierna dala efter dag ett oundvikligt, hur många har en mobil som är några år och som måste laddas oftare och oftare tills man tröttnar och köper en ny. Ingen pratar om att batterierna bara har 60% kvar vid några minusgrader ingen pratar om hur man får varmt i en elbil på vintern när en värmare drar 4kw om man jämför. Men då sätter nog de flesta in en dieselvärmare och sen är allt som vanligt igen. Kanske det blir som under andra världskriget när folk åkte runt med ett gengasaggregat hängande efter bilen fast det sitter ett dieselkraftverk där istället.