Tack Affe behövde någon som knuffade på mej.
Idag har jag lyckats byta motorfästet tog en del timmar bara att leta verktyg tog ett bra tag kom på att jag inte har något spärrhandtag det var från Biltema så det hade jag brutit sönder.
Fanns två insexskruvar som jag hittade en sån där billig L formad nyckel till hade en förlängare med en hylsa i som jag använde som förlängare. Lyckades få isär allt relativt lätt, stödde under motorn på oljetråget och var rädd att ha sönder det gjuten aluminium.
Men när jag tog bort motorfästet så kasade motorn framåt 3 cm var rädd att den skulle halka av domkraften och orsaka skador. Skruvade fast motorfästet Och med hjälp av en slägghammare och en stor skruvmejsel som passade i skruvhålen fick jag motorn på plats. Hade ju glömt lägga ur växeln så det var nog där det krånglade för bilen stod i nedförsbacke.
Solen värmde på ryggen så det blev jättevarmt så det blev ölpaus några gånger så någon provkörning blev det inte men det räckte att starta och köra på tomgång, sen jag köpte bilen 2015 har den skakat och rystat hela tiden jobbigt framför rödljusen och i köer. Nu gick den jämnt och lugnt blev ett annat ljud mer som en vanlig diesel skakningarna gjorde väl att motorn blev obalanserad, men alla problem som jag trodde berodde på inställningar eller att något satt löst i instrumenpanelen var borta. Det gamla motorfästet hade en mängd små sprickor men kändes inte dåligt när man tog i det så man alltså inte avgöra om ett motorfäste är dåligt utan det är bara att byta.
En hundra procentig seger.
Nu är det bara bränslefiltret att byta vilket är lätt men man får vara försiktig så att packningarna hamnar rätt. Luftfiltret ska också bytas men jag väntar eftersom jag måste plocka ur reservhjulet och ta bort lite slangar och då ska jag passa på att slå RVS i lådan genom backkontakten.
Sen är det Olje byte vilket är lätt bara att lossa en plugg på sidan av oljetråget bäst om man kan ha bilen i lite lutning så allt rinner ut, blir RVS där också. Oljefiltret är lite tråkigt sitter ju på baksidan av motorn en bit upp borde kunna ta loss det för hand jag bytte ju för 1000mil sen annars har jag ett misshandlat filterverktyg.
Sen är det stötdämparna var under och sprutade ganska mycket WD40 på skruvarna så de ska släppa lätt borde inte vara några problem utom arbetsställningen och sen tycker jag inte om att ligga under en bil, min kompis far omkom genom att hans mercedes ramlade ner, det hör till saken att han var stadd vid kassa och kunde lämnat in den men han var inte sån ingenjör och konstruktör som liksom jag helst vill göra det jag kan för då vet jag att det blir bra. Totalt kommer allt att kosta 2700kr men det är det värt om bilen går så mycket bättre eftersom jag funderar på en resa söderut igen, hade nästan slagit det ur hågen när jag kom hem och räknade pengar men sen tänkte jag om och så länge jag kan ro det iland ekonomiskt så vill jag inte uppleva en vinter med mörker till. Det har ju också blivit lite av en sport att förbättra lite hela tiden från att ha varit nästan okörbar och klen till en bil som nu är ganska lättkörd och snart ännu bättre.