Idag höll sej regnet borta fast solen försvann så fort jag gick ut och mörka moln kom, fick lite gjort idag kommer sova gott.
Klättrade upp och ner ett antal gånger på stegen, fick lägga stenplattor så stegen inte välter men känns väldigt osäkert med teleskopstegen eftersom den verkar lite rörlig, men det beror säkert på min yrsel som kommer och går faktiskt sämre än på länge.
Tätade skorstenen till värmaren som jag monterade för 4 år sedan, då använde jag sikaflex, det är en skum konstruktion och en för billig reservdel som skapade problemet.
Sitter en sk. tätningsring i plast som tätar fint mot taket om man har bra tätningsmedel vilket jag hade, men övre delen av tätningsringen är kupad uppåt och eftersom den tydligen ska täta mot själva skorstenen plast mot plast utan tätning så är det förmodligen meningen att vatten ska läcka in där och via hålet oförmärkt ska läcka in. Verkar som de har någon slags samarbetsavtal, en vanlig husbil eller husvagn hade haft fuktskador nu men inte min bil.
La på ganska mycket tec7 överallt har svårt att tro att det kan fukta nu skulle egentligen tagit bort den sk tätningsringen helt den har bara en funktion att skapa svårupptäckta vatten läckage.
Motorn startade och stannade idag pumpade vid bränslefiltret sprang ut och in i bilen pumpade startade osv. det kommer in luft någonstans, blev ju efter filterbytet. drog fast filtret ytterligare och alla slangklämmor som jag dragit med skruvmejsel tidigare nu använde jag hylsnyckel som passade på skruvarna och nästan alla satt ganska löst, gick över alla slangar och kopplingar.
Luftade bränslefiltret och det var definitivt luft där, pumpade tills det kom ut ren diesel. sen startade motorn och gick direkt, lite högt dieselknack tyckte jag mot tidigare.
När jag kom hem 2017 efter feltankningen med bensin lät den nästan som en bensinmotor, pilote1 skrev att det var nog för att sotet försvunnit så kompen var låg skulle komma tillbaka igen och som vanligt hade han rätt.
Men nu går den ännu lite hårdare än förut, läste en massa recensioner om RVS där folk hade mätt kompen före och efter och den var högre efter och låg mer lika mellan cylindrarna.
Det kan förklara att dieselknattret ökat att kompen ökat.
Ställde upp pumpen tog en massa tid, man ska ju ta bort en aluminiumplugg min största insex är ett nr för liten men jag fick loss pluggen.
Sen ska ju motorn roteras tills man ser skallen på en insexskruv i ett hål.
Hur gör man det utan att plocka bort glödstift eller spridare för att ta bort motståndet eller som jag gjort tidigare lägga i femman och skjuta bilen.
Man kör startmotorn ut och kolla i en spegel med ficklampa en massa gånger. kom ju inte ihåg vilken storlek det var på skruven gick in och läste ett antal sidor som jag skrivit och andra som hjälpt mej 2016 och fick efter 1 timme fram att det skulle vara 4mm nyckel hade försökt med 3mm men det gick ju inte.
Lyckades öppna 1/5 dels varv provstartade och gasade på och det kom ut en del rök den fick gå på tomgång en stund ingen rök men när jag gasade på kom det en rökpuff tidigare kom det aldrig någon mer rök efter start, så lite har det gjort ska bli roligt att prova sen.
Kommer knappast att ryka när motorn är varm under körning men lite mer kraft har jag säkert fått, det är så lite som behövs för att få en mer lättkörd bil, tror knappast motorn tar skada heller samma motor finns ju med turbo och betydligt högre effektuttag.
Inte säkert att förbrukningen ökat heller eftersom jag har min marchfart som jag brukar hålla runt 90 på motorväg kör inte fortare även om jag kan, man ska ju komma fram också och det handlar ju inte om många minuter på en hel kördag.