• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Peugot J5 Alpha Jet 540-89

F

F.d. 22252

Guest
Funderar på att köpa en husbil Peugot J5 Alpha Jet 540-89 efter att jag insett att långresor med min lilla Caddy inte fungerar, man behöver ju lite bekvämlighet och hemkänsla. Men jag hittar inga uppgifter om den verkar ovanlig med bara två soffor på bilderna inget bord hur bäddar man osv.
:twitcy:Nån som vet??
Bengt

 

Bilagor

  • !cid_195.jpg
    !cid_195.jpg
    130 KB · Visningar: 368
F

F.d. 22252

Guest
Blev inte som jag tänkt stod för nära garaget på grannens tomt så jag kom knappt in och då såg jag att det fattades verktyg så fick åla mej ut och la ner det hela vad grannen ska ha garage till vet jag inte han brukar lämna bilen på gatan, stackarn orkar väl inget har ju blivit 47 och då är det nära slutet för en del.
Sen var jag upp och torkade bort lite jag missat med Abnet och det blev rent direkt, sen kom resten av regnet och det har fortsatt oavbrutet. Jag vet att jag förargat han däruppe för så fort jag började tvätta bilen kom det små välplanerade skurar och sen när jag köpt vax så var det färdigt och blev dagsregn.
För många år sedan köpte jag en gammal inrökt husvagn som var precis brun i taket försökte allt som fanns i skåpen tröd lacknafta diskmedel och ett otal andra inget hjälpte, då kom jag över ett medel som hette swype tror jag och det var bara att spruta på så hängde det bruna droppar i taket bara att torka av.
Abnet påminner lite om det tänkte jag skulle se om jag kunde få det renare med mitt favoritmedel klorin men det gick inte Abnet hade redan gjort jobbet. Torkade av en bit som jag behandlat med Iwax eftersom jag missat rengöringen och det blev rent direkt trots att det låg polish under så Abnet löste alltihop, det var utspätt till 10% men det fungerade ändå.
Jag kan verkligen rekommendera det efter att ha testat flera gånger på olika saker inte bara bilen. Här köps det enklast från Hjertmans båtbutik i Norrköping.
 

Affezell

HBK Medlem
Inlägg
4.029
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
4542
Medlemskap
2024
Bengtic, du kämpar verkligen för att få bilen fit for fight :)
Köpte faktiskt 4 flaskor Abnet för säkert fem år sedan då jag såg en reklamfilm om det men hann aldrig prova det innan jag blev sjuk så det står nu här i källaren.
Hade jag varit helt frisk så hade vi ju kunnat åka tillsammans ner till Portugal med våra gamla bilar. Du har ju åkt flera gånger. Det hade varit kul och vi skulle säkert ha mycket att prata om därnere.
 
F

F.d. 22252

Guest
Man behöver inte tvätta bilen med det fungerar på mycket annat också.
Affe det finns ingen som är helt frisk allra minst jag själv på Bahia camping var det massor som hade olika problem, du har ju fördelen med att du kan flyga ner en reservchaufför.
Med en bra gps kan vem som helst köra utomlands man lägger sej bara i lastbilsfilen och väntar tills man kommer fram.
Tror mest på att det var din medicin som ska ställas in noggrant av en specialist som gjorde att du tappade sugen den påverkar ju hjärnan kraftigt hade en granne som hade ett antal anfall om dagen och orkade inget blev bättre när det kom nyare medicin men han var sjukpensionär hela tiden.
Ju fortare du slipper detta ju piggare blir du. Själv ställer jag mej ofta frågan om jag orkar och det känns inte som om jag orkar nu men när sen vädret blir sämre och mörkret kommer då tar jag tag i det hela och åker tror jag.
Litar inte på läkare hade jag tagit medicin efter ordination hade jag varit död nu, har hänt att jag fått medicin när jag var ung som gjort att jag legat i sängen hela dagarna och knappt orkat gå på toaletten kastade bort allting och efter några dagar mådde jag bra.
När jag gifte om mej kastade hustrun bort all medicin utan min vetskap hon tyckte inte jag skulle ha den. mådde bättre utan. I Finspång har de tagit bort besöken verkar det som nu får jag ett brev om telefonsamtal?? Kan det vara att man tycker att man är så gammal att man inte får träffa en doktor eller kan det vara att jag har frikort på doktorbesök, men är man riktig doktor när man går och lär sej som ATläkare?
Samma som med min bil den får inte träffa en riktig mekaniker utan får dras med en amatör som mej.
Uppdate har lagt på polish på andra sidan också och ett extra lager på bakänden.
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 22252

Guest
Jag har fått lämna psa prov och kolesterol, tror att det ligger på för höga värden får se vad de lärde säjer, numera kan man i mitt område läsa provsvaren direkt när de förs in väldigt bra då kan man läsa på lite.
Fick inte igång husbilen den startade och slocknade direkt jag malde på ett tag sen ut och pumpa upp trycket gjorde det flera gånger förmodligen hade den dragit i sej luft, drog åt skruven som håller filtret och då blev pumpen stum sen startade den och gick bra som vanligt tyckte den svarade lite bättre också. Filtret sitter ju på högsta punkten i bränslesystemet så all luft hamnar ju där. Får se i morgon jag har ju parkerat i uppförsbacke de gånger det hänt , sitter en givare på sidan jag bytte oring på och den som följde med hade en något mindre storlek än den gamla.
Har inte ställt upp pumpen än inte så viktigt när man har den som vardagsbil i tätorten, det har sina sidor med parkeringar måste få dit kameran snart enda problemet är ju att få tag på rätt kabel med plus till backlampan en annan ide är att dra en ny från varningsblinkersen så att kameran startar när den är på. Har ju min blinkerslampa som inte fungerar på instrumenpanelen kopplad till en högljudd summer inne då missar jag aldrig att blinka men mycket oväsen blir det men bättre det än att missa att blinka.
Har ju kört några mil med RVS nu och mycket växlingar i byn blir det, spaken går lite lättare än förut och med ett tydligt motstånd och klickljud varje gång jag lägger i en växel, väldigt distinkta lägen omöjligt att missa en växel så en tydlig förbättring trots att jag redan kör på bästa "dyraste" växelådsoljan. Någon förändring i motorn har jag inte märkt än men säkerheten att den inte skär direkt om oljetrycket skulle gå ner är värt mycket och motorn var ju behandlad förut och verkar vara i mycket gott skick dieselknattret gör ju att man inte hör samma skillnad som en bensinare hällde ju lite i min clio för länge sen och ibland trodde jag den hade stannat fick titta på varvräknaren eller så har jag blivit döv.
En fråga till de lärde jag har ganska länge haft en känsla i ratten når jag ökat farten i uppförsbacke och samtidigt svängt höger. Är det yttre drivknuten som är på G och vilken sida? Har haft personbilar med dåliga drivknutar men det var länge sedan märker inget vid parkering med fulla hjulutslag men då går det väldigt långsamt.
 
F

F.d. 22252

Guest
Man tror gärna att det är vänster med den högra får ju större vinkel, den högra är väl längre och har ett stödlager. Kan ju vara så att nu när motorfästet är bytt såna problem kommer fram som funnits tidigare men dolts av andra vibrationer. Ska forska vidare och hittar jag fel som inte behöver omedelbar handpåläggning så köper jag drivaxeln och sparar reparationen tills jag kommer ner till södern. Om jag inte kommer iväg så kan det ju kvitta. Kör man rakt fram på stora väga bör det klara sej ganska länge, 500mil till räcker bra viktigt att veta vad det är för problem innan det händer.En verkstad byter säkert ganska snabbt, mitt snabbaste byte som jag fått öva på sedan jag köpt dåliga knutar på skroten är 20 min. på en simca 1500 men då tog jag genvägar.
Tack Knut!
 
F

F.d. 22252

Guest
Idag höll sej regnet borta fast solen försvann så fort jag gick ut och mörka moln kom, fick lite gjort idag kommer sova gott.
Klättrade upp och ner ett antal gånger på stegen, fick lägga stenplattor så stegen inte välter men känns väldigt osäkert med teleskopstegen eftersom den verkar lite rörlig, men det beror säkert på min yrsel som kommer och går faktiskt sämre än på länge.
Tätade skorstenen till värmaren som jag monterade för 4 år sedan, då använde jag sikaflex, det är en skum konstruktion och en för billig reservdel som skapade problemet.
Sitter en sk. tätningsring i plast som tätar fint mot taket om man har bra tätningsmedel vilket jag hade, men övre delen av tätningsringen är kupad uppåt och eftersom den tydligen ska täta mot själva skorstenen plast mot plast utan tätning så är det förmodligen meningen att vatten ska läcka in där och via hålet oförmärkt ska läcka in. Verkar som de har någon slags samarbetsavtal, en vanlig husbil eller husvagn hade haft fuktskador nu men inte min bil.
La på ganska mycket tec7 överallt har svårt att tro att det kan fukta nu skulle egentligen tagit bort den sk tätningsringen helt den har bara en funktion att skapa svårupptäckta vatten läckage.
Motorn startade och stannade idag pumpade vid bränslefiltret sprang ut och in i bilen pumpade startade osv. det kommer in luft någonstans, blev ju efter filterbytet. drog fast filtret ytterligare och alla slangklämmor som jag dragit med skruvmejsel tidigare nu använde jag hylsnyckel som passade på skruvarna och nästan alla satt ganska löst, gick över alla slangar och kopplingar.
Luftade bränslefiltret och det var definitivt luft där, pumpade tills det kom ut ren diesel. sen startade motorn och gick direkt, lite högt dieselknack tyckte jag mot tidigare.
När jag kom hem 2017 efter feltankningen med bensin lät den nästan som en bensinmotor, pilote1 skrev att det var nog för att sotet försvunnit så kompen var låg skulle komma tillbaka igen och som vanligt hade han rätt.
Men nu går den ännu lite hårdare än förut, läste en massa recensioner om RVS där folk hade mätt kompen före och efter och den var högre efter och låg mer lika mellan cylindrarna.
Det kan förklara att dieselknattret ökat att kompen ökat.
Ställde upp pumpen tog en massa tid, man ska ju ta bort en aluminiumplugg min största insex är ett nr för liten men jag fick loss pluggen.
Sen ska ju motorn roteras tills man ser skallen på en insexskruv i ett hål.
Hur gör man det utan att plocka bort glödstift eller spridare för att ta bort motståndet eller som jag gjort tidigare lägga i femman och skjuta bilen.
Man kör startmotorn ut och kolla i en spegel med ficklampa en massa gånger. kom ju inte ihåg vilken storlek det var på skruven gick in och läste ett antal sidor som jag skrivit och andra som hjälpt mej 2016 och fick efter 1 timme fram att det skulle vara 4mm nyckel hade försökt med 3mm men det gick ju inte.
Lyckades öppna 1/5 dels varv provstartade och gasade på och det kom ut en del rök den fick gå på tomgång en stund ingen rök men när jag gasade på kom det en rökpuff tidigare kom det aldrig någon mer rök efter start, så lite har det gjort ska bli roligt att prova sen.
Kommer knappast att ryka när motorn är varm under körning men lite mer kraft har jag säkert fått, det är så lite som behövs för att få en mer lättkörd bil, tror knappast motorn tar skada heller samma motor finns ju med turbo och betydligt högre effektuttag.
Inte säkert att förbrukningen ökat heller eftersom jag har min marchfart som jag brukar hålla runt 90 på motorväg kör inte fortare även om jag kan, man ska ju komma fram också och det handlar ju inte om många minuter på en hel kördag.
 

Wessly

HBK Medlem
Inlägg
610
Kommun
Sala
HBK-Nr
25066
Medlemskap
2026
Hej, lite svag motor har jag också 84 Hk bensin, håller ca 85 med min.
För att vara både gammal och svag så går det förvånansvärt bra.
När jag köpte min buss, hade jag krav på starkare motor och inte någon äldre buss. Priset avgjorde, hade kikat under ett par år och tyckte att det var för dyrt mot vad man fick. Sunkiga bilar för 200 tusen, fukt och elände. Så till slut när jag inte orkade vänta blev kraven mindre. Och hittade en gammal väldigt fin buss, bensin vilket jag inte skulle ha. Men den är byggd för vinter och har allt för fricamping.
Idag är jag nöjd att jag sparade 150 tusen, och åker med min gamla buss.
Finns marginal att fixa för, och som pensionär måste man ha något att göra.
 
F

F.d. 22252

Guest
Min kusin har en liknande buss men där är motorn bytt till diesel så den drar ca 1 l /mil
Det gäller att inte köra så fort för alkoven gör ju vindmotstånd. Oftast har ju bensinarna mycket mindre mil på mätarna och kan vara fina om de vårdats väl och stått inne på vintern. Man kan få dom billigare och om det fortfarande är skatt så är den lägre. Så skillnaden i bränslekostnad ska man inte bry sig så mycket om egentligen sen så går ju en bensinare mycket tystare och trevligare egentligen. Skulle inte ha något emot att ha en sån motor i min bil hade passat den bättre eftersom luftmotståndet är lågt.
Du har ju den starkare motorn fanns ju en på 75hk också.
Trivseln i en äldre bil är ju en helt annan än dagens skåpbilar, och man slipper det där smällandet när alla öppnar och stänger skjutdörren, ingen mercedesklang där inte. Köpte min bil för samma pengar som du och tre utlandsresor visst man får se till att hålla allt i ordning. åker man söderut är det ju bättre att laga på plats därnere är arbetskostnaden en tredjedel av vad vi har här, gäller bara att handla via tyskland och ha med sej delarna om det är något man misstänker.
Toppfarten ligger på 110 + men över hundra känns den lång ifrån säker så långa sträckor speciellt om det blåser blir runt 85 då går den bra och stadigt. handlar ju mest om lastbilsfilen på motorväg så det är ofta trafiken som avgör. Hemomkring så är det ju alltid 80km så man är inte ivägen för någon utom fartöverträdarna.
 

Affezell

HBK Medlem
Inlägg
4.029
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
4542
Medlemskap
2024
Min kusin har en liknande buss men där är motorn bytt till diesel så den drar ca 1 l /mil
Det gäller att inte köra så fort för alkoven gör ju vindmotstånd. Oftast har ju bensinarna mycket mindre mil på mätarna och kan vara fina om de vårdats väl och stått inne på vintern. Man kan få dom billigare och om det fortfarande är skatt så är den lägre. Så skillnaden i bränslekostnad ska man inte bry sig så mycket om egentligen sen så går ju en bensinare mycket tystare och trevligare egentligen. Skulle inte ha något emot att ha en sån motor i min bil hade passat den bättre eftersom luftmotståndet är lågt.
Du har ju den starkare motorn fanns ju en på 75hk också.
Trivseln i en äldre bil är ju en helt annan än dagens skåpbilar, och man slipper det där smällandet när alla öppnar och stänger skjutdörren, ingen mercedesklang där inte. Köpte min bil för samma pengar som du och tre utlandsresor visst man får se till att hålla allt i ordning. åker man söderut är det ju bättre att laga på plats därnere är arbetskostnaden en tredjedel av vad vi har här, gäller bara att handla via tyskland och ha med sej delarna om det är något man misstänker.
Toppfarten ligger på 110 + men över hundra känns den lång ifrån säker så långa sträckor speciellt om det blåser blir runt 85 då går den bra och stadigt. handlar ju mest om lastbilsfilen på motorväg så det är ofta trafiken som avgör. Hemomkring så är det ju alltid 80km så man är inte ivägen för någon utom fartöverträdarna.
.
Håller med dig om sidodörren till MB. Gillar inte när man ska gå ut på natten el morgon
 
F

F.d. 22252

Guest
.
Håller med dig om sidodörren till MB. Gillar inte när man ska gå ut på natten el morgon
Ska ju finnas en elektrisk dörrstängare man kan eftermontera och då ska man inte behöva dänga igen dörren hårt, har haft några folkabussar och det är ju omöjligt att smyga in trots att jag smörjde och justerade.
Min bil är lite konstig man måste dänga igen dörren hårt när man ska låsa den eller köra på vägen annars sitter man och fryser i drag, och sånt tänker man först på när man kommer upp i fart. Gäller att kolla i backspegeln innan man trycker upp dörren i full fart och slår igen den extra spännande eftersom handtaget sitter löst i någon halvtrasig plastinfästning.
 
F

F.d. 22252

Guest
Blev en del som skulle varit här men kom till fel forum.
Lyckades skruva ner pumpen, hade tur motorn hade stannat precis i rätt läge för att få in insexnyckeln jag visste precis i vilket läge nyckeln stod i hade satt ett skaft till små nycklar som använde insex 4mm så det gick bra att skruva tillbaka till exakt samma läge som tidigare.
Startade och testade och det rök till lite grann när jag gasade på men den var ju kall när den blir varm försvinner det så tillbaka till ruta ett minus ont i ryggen, ska ju till Norrköping i morgon och vill inte köra med en rykande bil och sen vet jag ju att det som ryker är det som ska vara i motorn annars drar den för mycket bränsle.
Men bra gick den och bra drag var det!
 

Wessly

HBK Medlem
Inlägg
610
Kommun
Sala
HBK-Nr
25066
Medlemskap
2026
Jovisst är det lite högre bränsle förbrukning, men känns ändå ok.
Klart att man kör omkring med en vägg som är tre meter hög, så inte konstigt att det går lite bensin. Tack o lov att förre ägaren monterade extra fjädrar bak. Så det ska blåsa väldigt mycket för att den ska bli svajig. Mycket är gjort på bussen, jag har bytt takluckor.
Har tänkt att slipa och måla nedre kanten på sidorna. Någon har använt fel färg på glasfiber, så den har spruckit och det ser inte snyggt ut.
Har inget garage, så det måste vara några dagar med fint väder. Men denna sommar har jag mest åkt runt, inte så mycket gjort alls. Jo jag monterade en extra kylfläkt till motorn, som jag kan styra via strömbrytare på instrumentbrädan. En fläkt bakom kylskåpet fixade jag också, men tog den från en 15 år gammal dator så den låter för mycket. Men det är väl det som hänt denna sommar.
 
F

F.d. 22252

Guest
Jag brukar köra datorfläktarna på halva spänningen det blir tyst och blåser bra ändå har satt in 2 i sovrummet hemma för extra ventilation.
Bästa färgen till glasfiber är tvåkomponents epoxy färg men dyrt kladdigt och överbliven färg och penslar bara att slänga, sen blir pigmentet i färgen ganska svagt när det ska blandas med härdaren. Ska också måla sidorna på nederkanten det är glasfiber och lackerat original med metallic färg i två toner, så jag tänkte helt enkelt köpa mekanlack som är starkt och täcker bra och tål solen det gör inte t.ex Bengallack och rolla på, står också ute och skurarna här startar alltid när jag börjar jobba med något. Jag tror att sprayfärg polyuretan skulle fungera bra också lackade kropparna på mina plan med det.
Men vet inte var man hittar det.
Bra med en extra kylfläkt då kan man ju stå en stund på tomgång och kyla motorn, topplocket lär vara känsligt.
Ser ut som om du har stora chassiet och 16" hjul då bör den vara runt 6,30 m lång och med massor med plats.
 

Wessly

HBK Medlem
Inlägg
610
Kommun
Sala
HBK-Nr
25066
Medlemskap
2026
Nej, min är nästan lika lång som hög.
5.85 + cykelställ.
Så man åker runt med ett höghus.
Jo det är 16 tum hjul, så det är väl bra.
Bra med tips om färg, ska väl ta mig i kragen och få det gjort.
Men är ute på äventyr igen, denna gång är jag på Öland, blir kvar till slutet på nästa vecka. Så inte heller denna vecka blir det något gjort.
Håller på att träna inför att ta steget ut i södra Europa, men åker gärna runt i Sverige. Jag har mycket kvar att se, så får väl börja så.
 
F

F.d. 22252

Guest
Vad jag vet är det 16" på stora chassiet min är 5,55 och det är långt överhäng bak. Du har nog större bromsar och kraftigare hjulupphängning och längre hjulbas, det är det chassiet som jag skulle vilja ha.
Jag har inte sett mycket av sverige men den främsta orsaken med husbil för mej är att komma undan vinterdepression genom att övervintra söderut. Träffar mycket trevligt folk också när man sitter i en lägenhet söderut har man oftast inte så mycket kontakt med andra.
Körde några mil idag testade att dra upp den i 110 och det går bra men inget man gör några längre sträckor och sen vet man att det drar mycket mer. Brukar köra mellan 80-90km där går den väldigt bra.
 
Toppen