Ja så är det nog har sökt med ljus och lykta efter någon att leva ihop med som kan ta över matlagning och viss städning, men svårt nu efter många år att träffa någon man har ju fått sina ovanor.
Trädet får bli ett projekt kapar lite i taget och alla grenar får gå till kvarnen sen är det bara de stora bitarna kvar som får köras lite i sänder med personbilen till tippen. Stubben blir en svår nöt att knäcka har erfarenhet av det när jag tog bort ett annat äppelträd lyckades inte få bort stubben så jag lyckades kapa ner den och täcka med jord.
Man kan ju såga av den i bordshöjd och skruva en bordskiva på så har man ett stadigt bord. Fast i somras var det bra med ett stort äppelträd som gav skugga fast sen blev det enormt mycket äpplen varav en del var kvar på trädet när jag åkte så det ligger och ruttnar nu, konstigt nog brukar det växa massor med blommor så man vill inte klippa gräsmattan.
Har även tänkt på att kapa alla grenarna 2 meter över marken och bygga en solaltan där skulle bli sol mycket längre eftersom radhuset skuggar framåt kvällen och när man kommer upp en halvmeter högre än verandorna bredvid så blir man lite mer inkognito s.a.s. Mycket planer finns det men inte alla blir genomförda.
Jag brukar få vårstress normalt men i år har jag ju redan haft en sommar så det borde bli annorlunda nu har ju redan gjort det mesta i år som man brukar längta efter på vintern. Men husbilen har ju blivit som ett andra hem så den ska jag försöka jobba med lite. har en agenda byta motorfästen, olja och bränslefilter vilket jag glömde så det har gått över tiden, kände ibland hur motorn ville mer och jag tror att filtret är ganska täppt efter flera långresor, kan ju ha kommit upp gammalt skräp från tanken och sen kanske soppan söderut kan vara lite sämre kontrollerad. Man kände hur olika motorn lät och drog på olika tankningar. Speciellt på hemvägen när jag tankade extrastark och dyr diesel så fick jag mer ork men samtidigt ett vassare ljud i bilen ungefär som när jag hade bensin i tanken. Nästa tank fick bli vanlig diesel och motorn lugnade sig och lät bättre.
Tänker beställa en flaska RVS och hälla i motorn gjorde bara en halv behandling sist. Och motorn kändes gradvis bättre, borde kanske göra det med växellådan också gjorde ju en behandling på den sen efter många mil bytte jag olja till en dyr och bra sort som JANKRO rekommenderade och växellådan har gått väldigt bra sedan dess den synkar bra aldrig något skrap och växlarna går i med tydliga klickljud och den går väldigt lätt att växla knappt något motstånd i spaken.
Det jag inte gillar är olika vinande ljud från lådan som ändrar sig vid olika varv och belastning låter för mej som lagerljud men de kanske brukar låta normalt, sen växelspaken slutade att föra oväsen så hör man ju andra ljud mer tidigare var det även svårt att höra motorljudet trots dieselknattret. den drog lite olja på färden gissar en liter på 650 mil men då vet jag inte om den dragit i sej en del genom vevhusventilation när det gick fort. Kollade nästan varje dag när jag körde eftersom den vid förra resan plötsligt hade tagit mer men då gick det över hundra långa sträckor och man fick ett turboryck ibland men då släppte jag av när jag förstod problemet.
Den här resan gick mellan 80-100 men mest runt 90km där det kändes som den trivdes bra. Provade aldrig att maxa farten någon gång var jag uppe i 110 vid omkörning men det var bara kort tid, när det går fort börjar den kännas överstyrd som en gammal vw 1200 och ratten går lätt. Den är ju baktung eftersom överhänget är stort och det märks i pressade lägen i hög fart, motorn klarar mer än vägegenskaperna på plan väg, fast det bara ska vara 73hk, men jag tror att det är mer i verkligheten förmodligen är 73hk "franska skattehästar" och i och med min justering av pumpen till normalvärden av sotutsläpp så har jag säkert över 80hk. Vänster bakhjul är precis sotsvart så nog är det utsläpp fast synlig rök kommer bara vid starten. Sen vet jag ju inte hur det ryker när jag kör men inget som jag kan se i backspegeln. Bilprovningen mäter ju inte sotet längre på äldre bilar utan de gör bara en uppskattning genom att titta, den mesta tiden hänger ju avgasslangen på så det måste ryka ordentligt de 200m de kör runt gårdsplanen om de ska se något så jag kan ställa på mer men jag vill inte äventyra bränsleförbrukningen som normalt legat på 1 l/mil vid hemresan något mindre hade mycket medvind då.
Att köra ett så stort fordon så billigt är riktigt bra inte så mycket över en plåtis och i paritet med många modernare husbilar med snålare och starkare motor. Det går att komma ner någon deciliter om jag håller mej på 70-80km men då känns det som jag är ett hinder för trafiken och det finns ingen marginal för uppförsbackar så det är nedväxling som gäller.
En sån här skulle man ha ombyggd militärbil i väldigt fint skick, såg den på en camping utanför Blanes, sen dök den upp i Avignon så den måste ha skuggat mej det var tyskar på väg hem. Och ja den drar nog en aning mer än min bil förmodlingen fyrhjulsdrift.