-----------------------------------------------------------
Hej igen, kul att det finns en hel del som börjar lösa sig för dig, och att växellägena känns skapliga
.
Du har ju lite som först kan kollas i framvagnen, även om det inte kan vara någon katastrof om den har klarat besiktningen.
Först naturligtvis de undre spindelbultarna, men som säkert är ok. för det hittar besiktningen.
Till själva bärarmarna (hundbenen) så finns det ju gummibussningar där de är ledade i karossen. Jag tror att de brukar klara sig rätt bra, men stoppa in en stor mejsel eller liten kofot och bryt lite där för att kolla.
Sedan har du två gummibussningar på var sida där det runda staget sitter fast i främre balken. De brukar se rätt tillplattade och spruckna ut även om bes. inte har påpekat det.
När framvagnen ändå står fel så kan du ev. lika gott byta dem, ca 25:-st och det sitter två på varje sida, köp alltså fyra.
Så här kan de främre se ut fast det är fyra likadana från början.
När/om du byter dem så får du nog ännu mera toe in på framvagnen så det är troligen inte det slitaget beror på nu, för tillplattade främre gummin borde innebära toe out i stället.
Det enda som går att ställa i framvagnen är toe och det skall vara liiite toe in bara.
Tyvärr brukar väl de firmor som gör det ta betalt för hel framvgnsinställning även om inget annat går att ställa om man inte tar till kraftigt våld och slägga
.
Det går rätt lätt att ställa själv med några hemgjorda verktyg och linjaler, men svårt att förklara i text
, men man lossar ju och vrider lite på styrstagen/P-ändarna bara.
M.v.h. JANKRO.
P.s. Gummibussningarna brukar finnas på de flesta eftermarknadsfirmor, eller Axel A. i Tyskland i alla fall.