Hejsan igen, eftersom en gammal fiatlåda inte är någon exakt vetenskap så får jag ursäkta mig med ordet troligen i vad jag skriver... men så.
Dåligt bakre nedre motor/växellådsfäste är absolut inte bra, men det påverkar mest att lådan vrider sig lite för mycket under acceleration eller motorbroms och det gör i sin tur att läget på växelaxeln in i lådan flyttar på sig lite mycket och då påverkar hardyskivan/gummiskivan mellan lådan och växelspaken. Men vid jämn fart på landsväg så har fästet inte så stor betydelse men byt det gärna ändå (det finns två storlekar på fästet beroende på motor och modell).
Att femman skramlar har inte heller någon större betydelse om du skall klättra i berg med bilen. Femmans skrammel är troligen
helt isolerat till att femmans delar är slitna som jag skrev och har egentligen inget alls att göra med de andra fyra växlarna. Du har ju haft lite mycket glapp i ingående växelaxel som har med alla växlar att göra, men bara du får i växlarna så behöver du troligen inte bry dig om det heller.
Sååå, så länge du kör på ettan till fyrans växel så behöver du inte bry dig alls om femmans skrammel när du använder de första fyra växlarna vid belastning i bergig terräng (växellådsfästet har i så fall större betydelse just då).
Eftersom lådan verkar funka bra på de andra växlarna?? så verkar det dumt (tror jag) att byta ut lådan mot någon helt okänd beg. klump.
Så femman igen... jag tror inte att du behöver bli stående med bilen för femmans skrammel. Man kan kanske ha maximal otur men troligen
så blir skramlet bara långsamt värre och värre när bommarna blir mer och mer glappa, och om man inte orkar längre så kan man ju helt enkelt köra även längre sträckor lite långsammare på fyrans växel utan allt för stor skillnad i transporttid och förbrukning. Då ligger ju femman helt obelastad och bara snurrar med, troligen hur länge som helst, och den är ju egentligen en transportöverväxel från början.
Jag tycker/tror att du inte alls skall bråka med lådan under din utflykt (bara motorfästet). Ta det lite lugnt på landsväg och använd kanske inte femman så mycket på mindre landsvägar när du bara glider runt i lugn och ro, och greppa femmans problem när du är hemma igen i stället.
Då kan du fundera på om du tycker lådan är så bra för övrigt att du "bara" behöver byta ut delarna till femmans drivning och ev. ett drev utan att plocka bort lådan helt ur bilen.... Eller kanske köpa en genomgången halvrenoverad låda med garanti från Tyskland som en annan medlem gjorde (Peter Nilsson).
Så tycker jag.... och hoppas jag har rätt, M.v.h. JANKRO.
Ps. med tanke på klickande startmotor igen. Du har troligen jordkabeln från minuspolen ansluten till karossen bakom batteriet och en jordkabel mellan kaross och växellåda. Men det har vi väl redan tidigare avhandlat. Om det klickar i startmotorn så slår ju solenoid till men strömmen till motordrivning orkar inte fram.
Ps. 2. (Såg inte ditt sista inlägg ovan innan jag skrev detta, om något verkar lite udda besvarat.)
Så ev. en genomgången/halvrenoverad låda från Tyskland monterad i Portugal kanske vore det bästa prisvalet. En begagnad trettioårig okänd klump från en skrot brukar aldrig bli helt bra, och kan väl t.o.m. bli ännu sämre i värsta fall.