Lite uppdatering: Har varit på kreta badat i 30gradigt vatten och druckit ouzå. Blev magsjuk min vana trogen och fick flera sprutor och antibiotika och blev påtvingad en blodtrycksmedicin som nästan fick mej att gå ner för räkning.
Har besiktat min husbil med godkänt, enda felet man upptäckte var att vänster bakstötdämpare hängde lös i övre fästet, det förklarar varför den kändes vinglig efter att jag fyllt vattentanken och toalett tanken säkert 120kg extra på vänster sida.
Har fått det fixat nu med en ny bult i nedre fästet där den gängat upp sej och ramlat bort.
Nästa besiktning oktober 2020 och sen försvinner skatten vid årskiftet!
Trots allt blir man lite sugen på att åka söderut nu när det stora mörkret närmar sig, visst är det fel på bilen och problem med gasolen men ska försöka fixa det.
Köpte en 60w solpanel idag för 650kr och en dito 20A PW regulator för 200kr som klarar två solpaneler så då byter jag den jag har som fungerar men ingen dispay. Jo så klart är en bättre regulator önskvärd men eftersom batteriet bara är 75Ah så räcker det bra har ju en 75w solpanel på taket innan som fungerat bra så 130w solpanel blir bra, men om man ser till verkligheten så ger det kanske max 80watt om man räknar bort glädjekalkylen men det ger ju 7 A i laddström.
Vad jag är ute efter är att jag ska kunna köra min kylbox med kompressor kontinuerligt eftersom kylskåpet dels slocknar ibland är svårt att tända och drar gasol.
Jag har dock tagit höjd för kylan och tömt vatten och toaletten frostskador kan förstöra mycket på en husbil.
Kommer förmodligen att göra en ny och bättre avskiljning av hytten och boutrymmet så det blir ändå bättre isolering, i en kall natt i Tyskland flyttade jag min säng temporärt till mitten av boutrymmet eftersom det var kalldrag från hytten men det blev väldigt opraktiskt att klättra runt sängen.
Problemet när man åker söderut är att man på något sätt blir strandsatt där tills våren närmar sig eftersom väglag och kyla gör det väldigt jobbigt att köra hem på vintern, så man måste vara rustad för det.
Har räknat fram och tillbaka på kostnader osv. Det jag kommit fram till är när man väl är på plats i sydeuropa kostar det inte så mycket men det blir billigare att flyga och ha boende därnere men ett kalt hotellrum med en usel säng lockar inte och sen möjligheten att se nya saker istället för samma ställe gör ju att husbilen är bättre. Man kan visserligen bo 2månader i las palmas för 10000kr men då är ju boendet väldigt enkelt och inget man kan trivas med under så lång tid.
Nu när jag varit iväg en gång så vet jag mycket mer vad man förvänta sej och vilka vägar som man kan köra, kommer knappast köra i 3 veckor för att komma ner, körde ju hem på 8 dagar men det var ju extremt för en gammal husbil.
Livet går ju inte i repris man får försöka uppleva så mycket man kan och orkar för sen när man ligger där och inte kan mer så ska man inte gräma sej för det man inte gjort utan tänka tillbaka på minnena man har.