Sv: Peugot J5 Alpha Jet 540-89
Ja då har jag bytt olja idag, perfekt väder för det.
Hade spån på bakersta pluggen men inga på främre, gick bra att lossa och tömma, hade en hink att tömma i.
Däremot att fylla blev lite mer arbete, bort med reservhjulet och luftburken kablarna till backljuskontakten och sen lossa själva kontakten, hittade en bit slang som passade i hålet och tratten, men det tog en bra stund att hälla i.
Använde oljestickan för ungefärligt mått på det som var kvar i andra flaskan så någonstans runt 1,6 till 1,7l har jag slagit i.
Knepig färg på oljan -blå den gamla var mörkbrun och luktade inget vidare så det var verkligen dags att byta.
Oljebytet i motorn har jag gjort förra året så det var inga problem slog i helsyntet 5-40, det står att det räcker med 10-20/ 40 och halvsyntet, men i caddyn skulle det vara den olja jag slog i nu, antar att det hänt lite sedan -89 och att det var ett bra val.
Jo jag köpte ju på Lidl den här gången brukar ju handla på swedol annars.
Har beställt en slags värmebandage för grenröret eftersom skyddsplåten framför starten är trasig, tror det är en bättre lösning eftersom mina startproblem kom av värmen när jag stod still vilket tyder på att plåten inte var så effektiv.
Nu väntar jag på backventilen och sedan att funktionsprova vatten värme och avlopp.
Köpte en ny matta till golvet som passar bättre sedan städning och ev. flyttar jag batteriet till under passagerarstolen köpte ett par billiga startkablar blev mycket billigare än vanlig kabel 6mm2.
Eftersom jag köpte nytt startbatteri får jag över ett fungerande 100ah batteri med några år på nacken men kan inte se behovet att använda så det får bli reserv som får stå i källaren.
Nu är altså frågan vart man ska åka i sommar Har funderat både på åland och Helsingör och en sväng runt i danmark.