Sv: Peugot J5 Alpha Jet 540-89
Hej bengtic, jag har haft lite annat för mig och tänkte ev. skriva lite längre historia om renovering av framvagn/styrning.
Jag tar lite lätt på det nu med bilder så länge så du i alla fall får lite mer insyn hur det ser ut i alla fall med att lägga åt kuggstången, och hur de inre "P" ändarna i styrstagen ser ut, som ev. kan glappa fast det kan vara svårt att kolla.
En kartong med div. internetdelar.
Den inre kullänken på styrstaget är stukad/nitad för att gängan inte skall släppa. Bl. a. det gör att det på sätt och vis är enklare om man tar bort kuggstången från bilen så man kommer åt rejält med att dra fast de nya och även att stuka till kanten igen så det inte lossar.
Här är delarna som håller åt glappet mellan drevet och kuggstången.
De gamla styrstagen och P-ändrana bortaplockade.
Om man plockar sönder allt, så finns det vissa mått som grundinställning på själva kuggstången vid montering av rattstången och ratt i rätt läge.
Den ena nya P-änden och ett styrstag av lite högre prisklass som syns på gjuten klump med nyckelgrepp och fint bearbetat styrstag med pressat sexkants nyckelgrepp även där. Det är alltså inne i klumpen som kullänken sitter som kan glappa upp sig men ändå lite svår att märka vid koll.
En sak som man bör kolla lite även om båda varianter funkar. Det finns lite olika längd på styrstagen (någon styv cm.). Jag hade de långa och köpte de långa.
Muttern sitter ungefär där den kommer att sitta så det blir rätt mycket gänga inne i P-änden. Om man inte vetat längden och köpt de kortare så hade det räckt, men bara ca. halva gänglängden hade då gått in i P-änden och det kan kanske kännas lite snålt.
Det finns också mått på längden av styrstagen/P-änden som kan grundinställas om man byter allt.
Här är stukningen som skall göras för att styrstaget inte skall lossna från kuggstången.
Torra styrstagsdamasker. Endast tre år gamla och köpta i svensk eftermarknadsbutik. De svenskköpta drivknutsdamaskerna höll två år. De här till styrningen kanske hade hållit fyra år med lite tur.
Det måste vara gamla varor som legat och torkat på hyllorna i åratal innan försäljning
.
Å så lägga åt styrningen. Tyvärr så är den väldigt åtlagd från början med en kraftig fjäder, så det skall mycket till om det skall bli bättre genom att försöka lägga åt hårdare tyvärr.
Man drar ner hylsan så det blir stumt.
Det enda man sedan skall göra är att lossa hylsan 1/8 varv och sedan dra åt låsmuttern. Därefter kolla så att det inte hugger någonstans, vilket man bara kan få rätt känsla för om kuggstången är bortplockad från bilen.
A-låsmutter. B-hylsan som lägges åt och lossas 1/8 varv. C-glidklykan mot kuggstången.
Låsmuttern skall dras åt.
Renoverad och klar för montering.
En gammal och en ny spindelbult (av lite finare fabrikat
.
Lite hemmagjorda framvagnsinställningsmätdon. Funkar bra.
Efter grundinställningarna som jag nämnde ovan så fick jag justera TOE sex m.m. tror jag, och efter provkörning så fick jag vrida in ett styrstag ca. 1/4 varv och lika mycket ut på det andra för att få ratten rak.
M.v.h. JANKRO.