Sv: Peugot J5 Alpha Jet 540-89
När jag tittade efter så var det ju ett plastgaller det står truma på och två hål in ett övre och ett undre, kunde inte se något skräp där har väl kört så fort att det blåst bort.
Bytte startmotor idag var jobbigt man har ju dåligt med verktyg som går att använda inte ens en ordentlig hylsnyckelsats.
Jag dränkte ju startmotorn med wd40 ett antal gånger i spanien, fick loss bultarna med en vanlig lednyckel 10-11.
Den nya startmotorn kärvade gängorna nästan mer än den gamla men antar att det ska vara så som låsning.
Det var exakt samma fabrikat och märkning som den jag satte dit.
fick inte dit värmeskölden den var trasig i samtliga fästen den satt på en skruv bara.
När jag startade så gick den igång direkt och ett vinande ljud hördes när den startat, mycket högre varv än tidigare, förut lät den mer som 6volt motor.
Tog några timmar inte svårt bara jobbigt att skruva uppåt en massa varv på kärvande pinnbultar, jobbigt att lyfta motorn med en hand och få gängorna att ta.
I morgon blir det oljebyte, växellådan har jag aldrig bytt olja i förut, räcker det att ta bort den bakre pluggen och tappa genom diffen eller måste man lossa bägge?
Sen är ju problemet att få i den nya oljan reservhjulet och luftrenaren måste bort för att komma ner till växellådan.
1,6liter står det och JANKRO har ju skrivit detsamma antar att det är totalt i hela lådan, sen gäller det att mäta amerikanerna envisas ju med att inte använda litermått på flaskorna, på något sätt får jag känslan av ett land som inte hänger med i utvecklingen fattigt och eländigt jämfört med hemomkring.
Har beställt myggmedel som sir Maclean förespråkar hittade på Ebay, för finns det något värre än att ligga i en husbil med osynliga myggor som låter överallt, man vill ju kunna ha dörren öppen på sommaren, har nytta av den hemma också.
På kreta var myggorna jättegiftiga och varken hördes eller syntes men man fick ju väldiga problem av myggbetten.
Börjar känna att man anar ljuset i tunneln och att man är på G.
Måste bara fastställa färdriktning.
Gamla startmotorn svart av kopplingsdamm.