• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Peugot J5 Alpha Jet 540-89

F

F.d. 22252

Guest
Funderar på att köpa en husbil Peugot J5 Alpha Jet 540-89 efter att jag insett att långresor med min lilla Caddy inte fungerar, man behöver ju lite bekvämlighet och hemkänsla. Men jag hittar inga uppgifter om den verkar ovanlig med bara två soffor på bilderna inget bord hur bäddar man osv.
:twitcy:Nån som vet??
Bengt

 

Bilagor

  • !cid_195.jpg
    !cid_195.jpg
    130 KB · Visningar: 368
F

F.d. 22252

Guest
Sv: Peugot J5 Alpha Jet 540-89

Det är väl så att nu när bilen går så bra att det känns som att det är mest vägegenskaperna som sätter stopp är det lätt att köra betydligt fortare än jag gjorde tidigare.
Det finns ju inte den där väggen som man ofta kommer till med en bil som är dåligt strömlinjeformad utan den knallar på ganska bra, lite varmare blir det säkert med påställd pump men jag tror att det är ungefär så här den ska gå original.
I frankrike har man ju skatt efter hästkrafter i varje fall förr, så den kanske var nedställd 73hk på 2.5l låter ju väldigt lite.
Sotprovet var så lågt att t.o.m. bilprovningen trodde att man skulle ställa på pumpen.
Maxvikten är ju beskedliga 2800kg, så vore det inte för den tråkiga förarmiljön så skulle den vara smidig nog att ha som ensambil, svänger runt lika bra som renault clio och något bättre än min gamla caddy, men det är ett vevande.
Tror avgasrörsbandaget stoppar strålningsvärmen ganska mycket men det har luktat lite konstigt så jag misstänker det blir ganska varmt där.
Om jag inte hade operationer framför mej skulle jag gärna dra till kroatien, är ju inte så långt att köra egentligen bilen känns så mycket bättre numera. Men så ska den ju besiktas också och jag åker in så sent jag kan utifall det går bra sen blir det väl avställning annars.
Dieselknattret som försvann efter bensinbehandlingen har kommit tillbaka litegrand och det är nog bara normalt, växellådan fortfarande tyst med nya oljan. Växlarna bara trillar i med tydliga klickljud bara 1 an tvekar lite och vill gärna jag ska stanna helt men med dubbeltrampning går den i direkt och det är nog så från fabrikanten.
Nya vattentanken är testad och fungerar alldeles utmärkt lätt att tömma via dragstången under trappsteget, precis allt verkar fungera egentligen bara chauffören kunde rycka upp sej lite. Men det har ju varit ett jobbigt år hittills så det kan väl bara bli bättre som jag trodde i vintras....
Har funderat lite på mitt rörliga undergolv bak mest i toaletten som blev så mycket sämre efter krocken då några vinkeljärn gav upp, när jag köpte bilen fick jag med några rostfria fyrkantjärn med hål i och nu hittar jag hål i golvet som förmodligen är genomgående.
Ligger ju numera klickgolv på golvet, har man skruvat bort bultar till förstyvningar för att få dit det?
Känns i varje fall mest kosmetiskt och kommer att styva upp golvet på annat sätt med vinkeljärn eller en bräda med skruv och sikaflex.
 
F

F.d. 22252

Guest
Sv: Peugot J5 Alpha Jet 540-89

Är ju ute och kör lite nu bränsleförbrukning ligger ganska lågt nu i 80km sverige .
Allt rivs verklige fungerar jättebra jag trivs verkligen med boendet, sitter och lyssnar hela tiden efter kommande motorhaverier men sånt gör väl bara jag de flesta blåser på tills det rasar och tar smällen.
Ursäkt a stavningen beror på datorn.
 
F

F.d. 22252

Guest
Sv: Peugot J5 Alpha Jet 540-89

Stavningen beror på en felaktig pekplatta som flyttar kursorn lite som den vill, brukar ha den avstängd och använder en mus men den glömde jag hemma -inte första gången.
Verkar vara ett seriefel på just den här modellen av dator en windows kopia av apples dyra aluminiumdator byggd av asus och överlägsen prestandamässigt.
 
F

F.d. 22252

Guest
Sv: Peugot J5 Alpha Jet 540-89

Jag har nöjet att härmed meddela att Husbilen har passerat besiktningen helt utan anmärkningar!!
Eftersom jag ställt upp pumpen så var jag rädd för högt hc förra gången var det 0,2 max är2,5 nu var det 0,73. Det är konstigt jag ska ju ha samma effekt som min lilla clio i husbilen men med den motorn skulle det vara svårt att klara backar, HK är tydligen mest en siffra på pappret det känns som att det är betydligt mer.
Det kan väl aldrig vara så att RSV som jag har haft i motor och växellåda lever upp till det som det står om på nätet?
Så det finns utrymme för några hästar mer men den går så bra och snålt nu att jag känner mej nöjd, det är mest vägegenskaperna som sätter stopp numera. Nya däck med lite lägre profil skulle säkert göra underverk men så länge jag kan följa trafiken på svenska vägar är det ok, att försöka hålla fortkörare i premiumbilar bakom sej är ogörligt, det får polisen syssla med.
När jag ser den avtagande solskivan så är det inte utan att man blir lite sugen samtidigt som extraerbjudande från alla rederier (utom stena) ramlar in.
När man blir gammal glömmer man problemen fort, om jag kunde få gallstens operationen samtidigt med handoperation så skulle jag kunna köra iväg i okt. Och det blir mycket bättre än i mitten av november som förra året för då får jag köra i värmen och solen istället för ständigt regn.:)
 
F

F.d. 22252

Guest
Sv: Peugot J5 Alpha Jet 540-89

Blev så upprymd av mina framgångar att jag beställde besiktning på min lilla clio i morgon em.
Vet bara ett fel att det skramlar därbak ibland misstänker gummiupphängningen till ljudämparen men det borde den passera med godkänt och på pekanden.
Kan tillägga att jag hoppas få någon av mina favoritbesiktare, såna som jag känner sen många år och som varit väldigt hyggliga och kompetenta.
Städade ju hallen här i början på 80-talet så jag lärde ju känna alla eftersom de fixade sina bilar på sin fritid, även chefen som var avskydd av alla i orten och kollegor kom jag överens med, han hade lite kvinnokontakter som krävde service av bilar.
Det blev ganska skräpigt men det tog jag lätt hand om, han visste ju inte att det bara tog ett par minuter för mej.
Tycker lite synd om dej affe att du fick så mycket problem med tanken, som ju egentligen var onödigt, finns väl en massa folk här som vet hur allt fungerar.
När jag var i portugal så fyllde jag upp mina 2 flaskor den ena plastflaskan kan jag inte fylla hemma den är för gammal så den får bli reserv, jag kör på samma flaska som jag fyllde i mitten av december 2016!
Stod ju på el därnere så det gick inte åt någon gas.
Det är ju bara häruppe i kalla norden som det blir kris, tror man kan klara sej ganska långt med värmeljus fotogenlykta och varma täcken.
Viktigast ändå är ju bra isolering och ventilation och din bil är nog ett skolexempel på hur allt ska vara.
Ring mej när den är till salu!:D
 

Affezell

HBK Medlem
Inlägg
4.029
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
4542
Medlemskap
2024
Sv: Peugot J5 Alpha Jet 540-89

Angående tankarmaturen så finns det nog ingen här i klubben har haft isär en sådan till fullo. Har kollat med mercedes och en av deras verkstäder.
I min båt som jag tidigare hade så fanns der en värmeanordning som man laddade med fem stora värmeljus och gav rejält med värme.
 
F

F.d. 22252

Guest
Sv: Peugot J5 Alpha Jet 540-89

Jag vet vilken värmeanordning du menar, den var ansvarig för några bränder och nära döden, så den drogs in av båtfirmorna.
Fanns folk som ställde in för många och täppte ventilationshålen.
Men en del brann ändå när man kommer upp i flampunkten på stearinet så kan man få lågor långt över brännaren och det går inte lätt att släcka.
Tråkigt att du fick problem med armaturen, förmodligen löser du det efter en massa funderande, men vi har ju våra bilar som terapi delvis.
 
F

F.d. 22252

Guest
Sv: Peugot J5 Alpha Jet 540-89

Ja nu är Renault Clion besiktad med blankt papper, så nu blir det en beställning till tyskland på kamremsats och vattenpump, kostar omkring 700 med frakt. Sen gäller det att hitta någon som kan skruva dit den, som det är nu är jag lite rädd att den ska gå av efter 18års trogen tjänst det står att man ska byta efter 5år!!
Hade funderingar på att byta bort den men bättre lägga pengarna på en resa kanske.
 

GTV6

FD HBK Medlem
Inlägg
1.735
Kommun
Håbo
HBK-Nr
23263
Medlemskap
2022
Sv: Peugot J5 Alpha Jet 540-89

Ja nu är Renault Clion besiktad med blankt papper, så nu blir det en beställning till tyskland på kamremsats och vattenpump, kostar omkring 700 med frakt. Sen gäller det att hitta någon som kan skruva dit den, som det är nu är jag lite rädd att den ska gå av efter 18års trogen tjänst det står att man ska byta efter 5år!!
Hade funderingar på att byta bort den men bättre lägga pengarna på en resa kanske.
Lungt, jag(min faster) har en 244(B19/B21) -78 som ALDRIG bytt rem men jag ska fixa det i vinter hade jag tänkt innan den går av:D
 
F

F.d. 22252

Guest
Sv: Peugot J5 Alpha Jet 540-89

Jamen de motorerna stannar väl bara, min kompis volvo dog på vägen men han hade köpt en rem så han bytte den vid vägkanten, han var ju bilmekaniker på volvo.
Clion är ju skrot om remmen går.
Tur att jag bytte i husbilen för där lät ett spännhjul som en stenkross,
Har varit med om två haverier och det kostade många tusen.
 

GTV6

FD HBK Medlem
Inlägg
1.735
Kommun
Håbo
HBK-Nr
23263
Medlemskap
2022
Sv: Peugot J5 Alpha Jet 540-89

Jamen de motorerna stannar väl bara, min kompis volvo dog på vägen men han hade köpt en rem så han bytte den vid vägkanten, han var ju bilmekaniker på volvo.
Clion är ju skrot om remmen går.
Tur att jag bytte i husbilen för där lät ett spännhjul som en stenkross,
Har varit med om två haverier och det kostade många tusen.
Yepp, därav att den ej heller är bytt ännu.

Jag har två Alfor med V6:eek:r, dom går fint sönder om remmen går och ingenting är billigt på dom det kan jag lova, högkompshemi toppar med natriumkylda avgasventiler :D

Ska också byta på husbilen snart, fick ett otrevligt fel på resan i somras till Norge högt upp i en fjord med bedårande utsikt, hade precis stannat slagit upp bordet ute, vinet framme då jag fick för mig att kolla olja och kylarvätska i brist på annat.

Den konstiga plast "dysan" som sitter mot torpedväggen och bla är ansluten till expansionskärlet som läckte som ett såll.

Hade dock med mig ett kylarvätskerör i form av ett t-kors som reserv ifall något skulle hända... puhh.

Kan inte fatta hur galna fransmän är som konstruerar så j-a dumt ibland!
 
Senast ändrad:
F

F.d. 22252

Guest
Sv: Peugot J5 Alpha Jet 540-89

De där ventilerna är inte billiga, satt väl i porche också.
kylarlocket på mitt expansionskärl läckte ju och det hade runnit ner mellan plastkåpan och ventilkåpan ner på remmen och spännrullen och det var spännrullen som var rostig invändigt
Det lär ju inte bli totalras på din bil förmodligen bara stötstängerna men det ska ju inte vara så svårt att byta, fick ju jobbet gjort för 2000kr på en riktig verkstad.
skruvarna på plastkåporna är viss ganska besvärliga så det kan vara bra att spraya i god tid.
Jag kollar alltid olja och vatten och går ett varv runt bilen innan jag åker någon längre sträcka, i vintras blev det nästan varje dag.
Har inte sett någon annan som gör det men å andra sidan så blir det nog en del onödiga ras pga. det.
Har tänkt byta husbilsdäcken fram mot bak eftersom det är mer slitet fram.
Över hundra så har jag också lite obalans fram som jag hoppas bli av med.
 
F

F.d. 22252

Guest
Sv: Peugot J5 Alpha Jet 540-89

Jaha nu är delarna beställda från tyskland till min clio, lite drygt 1000kr , jag brukar bocka av 49kr för säker leverans men åkte på det.
men då ingår luftfilter oljefilter och aggregatrem som säkert kommit som grädde på moset om jag lämnat bort den.
Nu gäller det bara att hitta en som kan byta delarna sen känner jag mej säker att kunna köra många mil till med min renault.
Har varit och pratat om min egen service, verkar som jag ska bli opererad inom ett par veckor för gallsten och handoperation på måndag, så då räknar jag med att all service är klar i slutet på september.
Sen så får jag se om det blir flyg eller husbil söderut innan höstrusket sätter in på allvar.
Plaspelle ska ju åka till kroatien i september men då kan jag ju inte följa med, vet inte om Jappe också ämnar sej dit han har ju också sina krämpor.
Skulle ju vara roligt att få användning av moselboka borde ju vara fint i oktober.
Men allt beror på hälsan och humöret, jag sa ju aldrig mer men om jag och bilen mår bra kan det vara roligt. :rolleyes:
 
Senast redigerad av en moderator:

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Peugot J5 Alpha Jet 540-89

Jag skulle åkt till Sydtyskland igår men en blind date med landstinget hindrade mig. Jag kommer att få en kallelse inom 1 till 4 veckor till en undersökning men datumet är inte spikat än. En läkare på Kolcentrum på Sahlgrenska, som jag besökte igår, menade att daten med landstinget var viktigare än husbilsresor och jag är benägen att hålla med henne, eftersom jag har stor respekt för just denna läkare.

Bengtic! Det är klart att du ska åka till Mosel och vila upp dig efter alla strapatser du har utstått det senaste året!

Jappe
 
Senast ändrad:
F

F.d. 22252

Guest
Sv: Peugot J5 Alpha Jet 540-89

Ja det skulle jag verkligen behöva efter alla möten med doktorer och provtagerskor och tandläkare. De har säkert snott en halv liter exklusivt svenkt blåblod för att kränga på svarta börsen.
Får du frisedel så kanske vi kan sammanstråla någonstans söderut över ett glas rött vin och lite god mat, jag lovar att bjuda.
 

GTV6

FD HBK Medlem
Inlägg
1.735
Kommun
Håbo
HBK-Nr
23263
Medlemskap
2022
Sv: Peugot J5 Alpha Jet 540-89

Ja det skulle jag verkligen behöva efter alla möten med doktorer och provtagerskor och tandläkare. De har säkert snott en halv liter exklusivt svenkt blåblod för att kränga på svarta börsen.
Får du frisedel så kanske vi kan sammanstråla någonstans söderut över ett glas rött vin och lite god mat, jag lovar att bjuda.
Mosel, är inte det vitt vin?
 
Toppen