-----------------------------------------------------
Hejsan, bilden är kanske lite för mycket förenklad, för hela bilen fattas ju
, och med det vad som finns vid skarven på drivaxeln.
Växellådan sitter ju på vänstersidan. och då behövs naturligtvis en längre drivaxel till högersidan.
Det finns en hel del skrivit om att drivaxlar skall vara lika långa för att att bilen inte skall dra snett vid acceleration och motorbroms. Så första delen fram till klumpen är fejk förlängning av växellådan kan man säga. Klumpen på mitten är en alltså en drivknut lika som den som sitter direkt vid växellådan på vänstersidan. Vid klumpen sitter också ett stödlager i en hållare så på det sättet blir båda drivaxlarna lika långa och skall då inte ställa till några överraskningar.
Här ser du stödlagret (röd pil), och som syns från det lagret så är drivaxlarna lika och lika långa på båda sidor med en drivknut på var sida om axeln, inre och yttre drivknut.
Visa bilaga 123193
Här är hållaren på motorn till stödlagret. Det bortre hålet som syns i växellådan är där man stoppar in drivaxeln som då når fram till stödlagerhållaren.
Visa bilaga 123191
Fotot är ett par år gammalt men alla delarna är nyrenoverade förutom styrningen som jag pysslar med just nu i år.
Visa bilaga 123192
Det finns bilar som inte har stödlagret utan bara en lång drivaxel på högersidan. Det verkar också funka bra, i alla fall med de motorstyrkor och hastigheter som en gammal Ducato kan åstadkomma
:. Bror Axelson lär ha den varianten utan några problem.
M.v.h. JANKRO
Ps. Om gummit är slitet och trasigt så kommer det in smuts och damm i drivknuten samt fettet brukar stänka ut. Då brukar det inte ta så lång tid innan knuten går hädan tyvärr.