Sv: Peugot J5 Alpha Jet 540-89
JANKRO:
Hur vart i Tyskland handlar du, är det på EBAY eller?
------------------------------------------
Hejsan, jag hade lite påtvingad tid över för ett tag sedan (feber) och tänkte att det var dags att kolla över prisläget lite extra, obs. inte snål bara ekonomisk
:.
Man kan ju handla framvagnsdelar jättebilligt på eBay och då ofta från England.
De har ju dock ospecade tillverkare, och även om de har många plus på eBay's bedömningar så säger det inte så mycket om hur de mår efter några års användning.
Utgången var ca. 3300:- här hemma till ca. 550:- som allra billigast på eBay för en lika samling med delar till styrning och framvagn.
Jag började med att Googla runt lite på olika tillverkare av eftermarknadsdelar till bilar och kunde konstatera att en del även är tillverkare av originaldelar till biltillverkare och en del vet man inget om alls.
Det verkar som om det står TRW, Febi:bilstein eller MOOG så borde det motsvara originaldel.
Om det bl. a. står MAPCO så är det skapliga eftermarknadsdelar.
Sedan finns det en drös med olika udda helt okända namn med väldigt billigt pris.
Det finns också namn som Monroe som troligen inte heller sätter sitt namn på sk.. .
(Med viss reservation för lite fel uppgifter
.)
Jag hittade en firma som verkligen verkar att ha hela registret av tillverkare som leverantörer, och dessutom full redovisning på tillgång m.m.
De uppger antal tillverkare och även prisspannet på samma del från olika tillverkare, från dyraste till billigaste.
Jag kollade tillverkare och troligen kvalié kontra pris.... Och hamnade på ca. 1600:- med fri frakt på delar från erkända tillverkare.
Med tanke på att de delar på bilen som är skapliga men ändå skall bytas ut nu, har suttit där i 28 år och 19.000mil, och idén är jag inte skall behöva byta ut dem en gång till även om jag (troligen) behåller bilen långt framöver.
Ett problem uppstår dock när man är på gång att klicka på delarna
.... Om jag inte köper till det priset.... då tar jag den som det är lite finare tillverkare av och som kostar lite mer.... eller kanske jag då skall lägga på två hundringar till och ta en ännu finare ????? :wall: beslutångest.
Ja, ja. Jag kunde i alla fall konstatera att en bildel som en svensk eftermarknadsfirma bedömer som (bra-bättre-bäst) bäst i detta fallet tillverkas av TRW och alltså borde vara väldigt bra, kostar ca. 320:- i Sverige och ca. 180:- hos denna firma.
Jag vet ju inget mer om firman än så tyvärr, men den verkar väldigt stor och har bra uppdatering på mail hela tiden med fraktuppföljning av varorna, så den funkar nog lika bra som de flesta andra för att hålla sig väl med kunderna.
Här spindelleder till bilar nyare än -85. Obs. det finns två storlekar men det är inte helt säkert att före eller efter -85 avgör storleken även om det stämmer för det mesta.
https://www.bildelaronline24.se/fiat/ducato-flak-chassi-280/14369/10681/spindelled-kulled
Här inre styrstaget med kulleden som hamnar inne i gummibälgen. Obs det finns lite olika totallängd på staget. Båda funkar troligen på alla bilar men ett 275m.m. stag kan bli lite snålt ingängat i P-änden på en bil som har 290m.m. från början.
https://www.bildelaronline24.se/fiat/ducato-flak-chassi-280/14369/10298/styrleder
Här är grundlänken till firman, och svenska går att välja samt sökning på bilnummer finns.
https://www.bildelaronline24.se/
Lycka till. M.v.h. JANKRO.
Ps. Det är ju mycket möjligt att en del delar tillverkas på samma ställe men säljs med olika namn, kanske även de dyrare delarna från "finare" firmor har samma förhoppningsvis seriösa tillverkare ibland. Men på exempelvis gummidamaskerna på TRW delar så brukar det stå TRW inpräglat i gjutningen, så på sådana delar verkar det ju vara full kontroll utan fusk.