• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Peugot J5 Alpha Jet 540-89

F

F.d. 22252

Guest
Funderar på att köpa en husbil Peugot J5 Alpha Jet 540-89 efter att jag insett att långresor med min lilla Caddy inte fungerar, man behöver ju lite bekvämlighet och hemkänsla. Men jag hittar inga uppgifter om den verkar ovanlig med bara två soffor på bilderna inget bord hur bäddar man osv.
:twitcy:Nån som vet??
Bengt

 

Bilagor

  • !cid_195.jpg
    !cid_195.jpg
    130 KB · Visningar: 368
F

F.d. 22252

Guest
Sv: Peugot J5 Alpha Jet 540-89

Värmegolv finns både för 220volt och 12 volt Kama fritids katalogen har för 12v tror jag goggla på golvvärme, men det finns lite att tänka på när man ska installera. Jag har ju luftvärme så det är enklast att blåsa lite varmluft på golvet.
Elfolien är ju bra eftersom den inte bygger mycket höjd. Skulle säkert fungera bra under en alkovsäng.
Hemma har jag bäddvärmare 220 v och elfilt 220v med termostat men termostaten kräver ju växelström och jag vet inte om det fungerar med växelriktare men står man på elplats så fungerar det.
Man kan ju sitta ute i kvällskylan med en elfilt det fungerar jättebra.
 
F

F.d. 54123

Guest
Sv: Peugot J5 Alpha Jet 540-89

Värmefolie på golvet är skönt. Så här kan det se ut med folien tejpad på det ordinarie golvet och täckt med konferensrumsplattor, som i sig själva är varma och sköna att gå på i bara strumporna de gånger man inte har 230V via elstolpe eller elverk. Den ställbara trafon är på 240W och matar två foliemattor på ca 100W vardera.

Tillägg:
Länk till de golvvärmetåliga konferensrumsplattor som jag lagt över värmefolien.
Värmefolien är installerad av husbilsleverantör och täcktes tidigare av lösa mattor.
 

Bilagor

  • IMG_1240.JPG
    IMG_1240.JPG
    516,7 KB · Visningar: 501
  • IMG_1241.JPG
    IMG_1241.JPG
    520,4 KB · Visningar: 54
  • IMG_1242.JPG
    IMG_1242.JPG
    435 KB · Visningar: 33
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 22252

Guest
Sv: Peugot J5 Alpha Jet 540-89

Jo avloppslangarna är ju 1" så de är onödigt stora men tryckvattnet kunde gärna vara 11mm verkar omdraget tror det är 11mm armerad tryckluftslang, till duschandtaget använder jag 8mm ska förlänga slangen kraftigt så att jag kan duscha utomhus, men jag funderar på att sänka spänningen till vattenpumpen bara tryckvakten slår ifrån. Har ju använt en glödlampa tidigare för att sänka spänningen.
Fattar inte varför man ska ha så stora tankar och slangar och tryck så man kan tömma allt på några minuter. Det behöver ju inte vara som hemma har ju inget badkar i bilen.
Det leder ju bara till slöseri med vatten. Lärde mej en del om vatten när jag hade två dunkar 24 liter, sista resorna räckte det med en 12 litersdunk, och då duschade jag utomhus med det.
 

GTV6

FD HBK Medlem
Inlägg
1.735
Kommun
Håbo
HBK-Nr
23263
Medlemskap
2022
Sv: Peugot J5 Alpha Jet 540-89

Jo avloppslangarna är ju 1" så de är onödigt stora men tryckvattnet kunde gärna vara 11mm verkar omdraget tror det är 11mm armerad tryckluftslang, till duschandtaget använder jag 8mm ska förlänga slangen kraftigt så att jag kan duscha utomhus, men jag funderar på att sänka spänningen till vattenpumpen bara tryckvakten slår ifrån. Har ju använt en glödlampa tidigare för att sänka spänningen.
Fattar inte varför man ska ha så stora tankar och slangar och tryck så man kan tömma allt på några minuter. Det behöver ju inte vara som hemma har ju inget badkar i bilen.
Det leder ju bara till slöseri med vatten. Lärde mej en del om vatten när jag hade två dunkar 24 liter, sista resorna räckte det med en 12 litersdunk, och då duschade jag utomhus med det.
Vatten behövs, 100 liter räcker inte många dagar om man inte är ensam såklart.

Avlopp är nog bra om den är grov men inte kallt och varmt vatten som ska vara relativt smalt typ 10(inte 11 som jag skrev) mm annars slösar man onödigt med vatten.

Beträffande elvärme så ska man nog undvika 12V om det ens finns, blir grova ledningar då, tänk 200 W dvs 20A gånger två för + och -, nä inte optimalt.

Slangen kan se ut som en billig tryckluftsslang men den ska vara avsedd för dricksvatten såklart,

Kuntze tex har en Gummiprodukter och plastprodukter | Kuntze & Co AB 125-10 - Pvc Slang 10 mm Armerad
Pris: 15,20 kr/meter.
 
Senast ändrad:

GTV6

FD HBK Medlem
Inlägg
1.735
Kommun
Håbo
HBK-Nr
23263
Medlemskap
2022
Sv: Peugot J5 Alpha Jet 540-89

Värmefolie på golvet är skönt. Så här kan det se ut med folien tejpad på det ordinarie golvet och täckt med konferensrumsplattor, som i sig själva är varma och sköna att gå på i bara strumporna de gånger man inte har 230V via elstolpe eller elverk. Den ställbara trafon är på 240W och matar två foliemattor på ca 100W vardera.

Tillägg:
Länk till de golvvärmetåliga konferensrumsplattor som jag lagt över värmefolien.
Värmefolien är installerad av husbilsleverantör och täcktes tidigare av lösa mattor.
Himla fint med mattan!!:) Ligger dom stilla utan att limmas eller?
 

GTV6

FD HBK Medlem
Inlägg
1.735
Kommun
Håbo
HBK-Nr
23263
Medlemskap
2022
Sv: Peugot J5 Alpha Jet 540-89

Då blir det värmegolv istället för vatten.
Angående avlopp. Räcker det med 19 mm slang från tvättställ o diskbänk ?
Har också köpt UniQuick kopplingar med tillhörande 10 mm slang
19 mm borde funka fint, sedan gäller det att lägga den så att det blir ett bra fall.

UniQuick känner jag bara till namnet, är inte det hårda slangar?
Tänker på vad som händer om det finns vatten kvar när det blir kallt.
 
F

F.d. 54123

Guest
Sv: Peugot J5 Alpha Jet 540-89

Himla fint med mattan!!:) Ligger dom stilla utan att limmas eller?

Tack! Jo, helt stilla för dom ligger lite om lott, i förband, eller låsta mot vägg/skåp/säten.
De få bitar, som inte är helt låsta, har jag låst med dessa dubbelhäftande fästkuddar. Tre eller fyra fästkuddar var allt som behövdes.

Plattorna är dessutom lätta att skära till formpassning med kniv eller klippa med sax dessutom är det ingen ludd alls som lossnar i skärsnitten.

Köpte 5m2, 20 plattor. Det blev fyra hela plattor och några större spillbitar över för ev utbyten.
 
F

F.d. 22252

Guest
Sv: Peugot J5 Alpha Jet 540-89

Men hur blir det med städningen det är ju ofta sand och grus man får stå på, själv har jag ju ett par lösa mattor som jag skakar av och sen sopar jag klickgolvet.
Antar att det går åt en riktigt bra dammsugare, sen undrar jag om nu sand kan komma imellan skarvarna och ligga och nöta på elen så verkar det lite osäkert.
 
F

F.d. 54123

Guest
Sv: Peugot J5 Alpha Jet 540-89

Inga problem. Det svarta skostoppet tar hand om nästan allt - grus, sand och övrigt småskräp. Det lilla som trots allt kommer in fixar jag med en 12V dammsugare vid behov. Går oftast omkring barfota eller i bara strumporna på det sköna golvet och skarvarna mellan plattorna är så täta att dom knappt syns med blotta ögat.

Vid en större höst- eller vårstädning är det bara att lyfta upp de lösa plattorna och ta bort ev finkornig sand och mindre skräp som ev kommit ner i någon mindre tät springa i ytterkanterna utanför värmefolien.
 
F

F.d. 22252

Guest
Sv: Peugot J5 Alpha Jet 540-89

Bra att det går att ta ut dom och ev. byta på något ställe man kanske spillt något lär väl bli ett par extra över, ine särskilt dyrt heller och ombonat. Skulle dock gärna ha lite mer färger att välja på.
Man vill ju inte gärna dra in sand i sängen.
Har en vanlig dörrmatta som jag får skaka av hela tiden julas ska väl användas på utsidan? Och den lär man ju glömma när man åker.
 
F

F.d. 22252

Guest
Sv: Peugot J5 Alpha Jet 540-89

För att återgå till min gamla bil, jag har isolerat tanken med biltemas ljudisolering 10mm, borde räcka för att den inte ska frysa direkt eftersom det läcker ner värme från ovansidan.
Tänkte ha en avloppsventil det finns ju en 3/4" gängat hål för det, kommer nog att sätta dit en avloppspump dränkbar som jag sätter i ett av locken, då kan jag snabbtömma med en tryckknapp så slipper jag krypa på marken varje gång jag ska tömma, det var ganska krångligt tidigare.
En bild på baklysena två st med frakt till min dörr 438kr det priset kan man inte klaga på. Måste ju få dit det ena innan jag kan montera tanken.
 

Bilagor

  • SAM_0420.JPG
    SAM_0420.JPG
    4,9 MB · Visningar: 12
  • SAM_0421.JPG
    SAM_0421.JPG
    4,8 MB · Visningar: 10

GTV6

FD HBK Medlem
Inlägg
1.735
Kommun
Håbo
HBK-Nr
23263
Medlemskap
2022
Sv: Peugot J5 Alpha Jet 540-89

För att återgå till min gamla bil, jag har isolerat tanken med biltemas ljudisolering 10mm, borde räcka för att den inte ska frysa direkt eftersom det läcker ner värme från ovansidan.
Tänkte ha en avloppsventil det finns ju en 3/4" gängat hål för det, kommer nog att sätta dit en avloppspump dränkbar som jag sätter i ett av locken, då kan jag snabbtömma med en tryckknapp så slipper jag krypa på marken varje gång jag ska tömma, det var ganska krångligt tidigare.
En bild på baklysena två st med frakt till min dörr 438kr det priset kan man inte klaga på. Måste ju få dit det ena innan jag kan montera tanken.
Lysena såg fina ut, kanonpris.

Men isoleringen, borde inte det blanka vara vänt inåt?

Vetetusan om det kommer så mycket värme från en kallt golv tillråga på ovan ifrån, ich varför fundera på isolering mm när du tror att värmeslangarna är nys, tänk om tänk rätt som man säger :)

Pumpen blir misstänker jag något som strular och fryser sönder om du inte har tillräcklig värme i tanken.
 

GTV6

FD HBK Medlem
Inlägg
1.735
Kommun
Håbo
HBK-Nr
23263
Medlemskap
2022
Sv: Peugot J5 Alpha Jet 540-89

Tack! Jo, helt stilla för dom ligger lite om lott, i förband, eller låsta mot vägg/skåp/säten.
De få bitar, som inte är helt låsta, har jag låst med dessa dubbelhäftande fästkuddar. Tre eller fyra fästkuddar var allt som behövdes.

Plattorna är dessutom lätta att skära till formpassning med kniv eller klippa med sax dessutom är det ingen ludd alls som lossnar i skärsnitten.

Köpte 5m2, 20 plattor. Det blev fyra hela plattor och några större spillbitar över för ev utbyten.
Glömde fråga hur tjock är mattan?
 
F

F.d. 22252

Guest
Sv: Peugot J5 Alpha Jet 540-89

Klistret på skivan sitter ju inåt, inte bästa isoleringen men jag tror den duger,
Det är ju ett stort hål i golvet inne i skåpet där tanken ligger precis under det är bara en liten skiva på gångjärn imellan, hålet är nästan lika stort som tanken så mycket plusgrader kan gå ner där.
Misstänker jag problem kan jag öppna skåpet och fälla upp luckan så får jag ner en massa värme, i nödfall häller jag en deciliter karburatorsprit i avloppet.
Pumpen kommer att kopplas i ett lock och det går alltså lätt att lossa locket och dra upp pumpen.
Funderade även på en kulventil som går att styra med 12v men jag avstod. Blir en manuell istället som jag använder när jag måste. Det hela blir ett väldigt lätt bygge för att inte förstöra vägegenskaperna, den är ju lite baktung, har ju ingen stor alkov där fram.
Sedan har jag förstått att jag fått en felaktig framhjulsinställning, 0 i caster och 1 mm toe in är fel det ska vara lite toe ut efter som framhjulen strävar att dra hjulen inåt vid belastning pga. framhjulsdrivningen.
Caster måste man ha annars går ju inte tillbaka efter sväng och bilen känns osäker.
Nu gäller det att hitta en firma som kan göra jobbet misslyckades ju två ggr förra sommaren.

En bekant hunden är rekvisita.
 

Bilagor

  • KristinaNplakatSillparkInnsbruck440.jpg
    KristinaNplakatSillparkInnsbruck440.jpg
    440,3 KB · Visningar: 5
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 54123

Guest
Sv: Peugot J5 Alpha Jet 540-89

Julas gummimatta har jag inne som skostopp och avställningsyta för skor, se bilden. Har klippt sönder två för att få en bredare vid dörren och en smalare framför garderoben. På undersidan är det små gummipiggar som gör att gummimattorna ligger kvar där de ligger på ribbplattorna.

122844d1490039710-img_1240.jpg

Julas gummimatta vid entré och framför garderoben.

Utomhus direkt på marken har jag ibland denna skoskrapa som instegspall. Har även en tillklippt gummimatta på en dito ribbplatta i det nersänkta insteget som ett extra grusstopp. Det grus som ev ändå följer med ända in fastnar i skostoppet. Får därför aldrig några problem med grus och sand på ribbplattorna inomhus och därmed inte i sängen heller.

Jo, det är lite synd att plattorna bara finns i grått, svart och mörkrött. Valde de gråa för den neutrala tonen och för att grått döljer ev fläckar bättre än svart och mörkrött.

Ribbplattorna är 7 mm tjocka varav 2,5 mm lugghöjd. Finns även 5 mm tjocka som är lite dyrare.
 

GTV6

FD HBK Medlem
Inlägg
1.735
Kommun
Håbo
HBK-Nr
23263
Medlemskap
2022
Sv: Peugot J5 Alpha Jet 540-89

Klistret på skivan sitter ju inåt, inte bästa isoleringen men jag tror den duger,
Det är ju ett stort hål i golvet inne i skåpet där tanken ligger precis under det är bara en liten skiva på gångjärn imellan, hålet är nästan lika stort som tanken så mycket plusgrader kan gå ner där.
Misstänker jag problem kan jag öppna skåpet och fälla upp luckan så får jag ner en massa värme, i nödfall häller jag en deciliter karburatorsprit i avloppet.
Pumpen kommer att kopplas i ett lock och det går alltså lätt att lossa locket och dra upp pumpen.
Funderade även på en kulventil som går att styra med 12v men jag avstod. Blir en manuell istället som jag använder när jag måste. Det hela blir ett väldigt lätt bygge för att inte förstöra vägegenskaperna, den är ju lite baktung, har ju ingen stor alkov där fram.
Sedan har jag förstått att jag fått en felaktig framhjulsinställning, 0 i caster och 1 mm toe in är fel det ska vara lite toe ut efter som framhjulen strävar att dra hjulen inåt vid belastning pga. framhjulsdrivningen.
Caster måste man ha annars går ju inte tillbaka efter sväng och bilen känns osäker.
Nu gäller det att hitta en firma som kan göra jobbet misslyckades ju två ggr förra sommaren.
Jag tror att du letar fel sak vad gäller vägegenskaperna, grunden är däck(bra däck dvs rena sommardäck inga året-runt däck) och dämpare inkl fjäderbenslager i toppskick, allt övrigt är meningslöst om inte dessa saker är klara först.

Visst kan toe-out ha sin poäng men i allmänhet blir bilen nervös av toe-out.

Toe kan du lätt leka med själv fö, lyft av hulen och sätt fast tex aluminiumprofiler som är raka mot hjulhubben/navet centrerat så att dom sticker lika mycket ut framför hjulet som bakom, sedan är det bara att mäta.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
9.554
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2025
Sv: Peugot J5 Alpha Jet 540-89

För att återgå till min gamla bil, jag har isolerat tanken med biltemas ljudisolering 10mm, borde räcka för att den inte ska frysa direkt eftersom det läcker ner värme från ovansidan.
Tänkte ha en avloppsventil det finns ju en 3/4" gängat hål för det, kommer nog att sätta dit en avloppspump dränkbar som jag sätter i ett av locken, då kan jag snabbtömma med en tryckknapp så slipper jag krypa på marken varje gång jag ska tömma, det var ganska krångligt tidigare.
En bild på baklysena två st med frakt till min dörr 438kr det priset kan man inte klaga på. Måste ju få dit det ena innan jag kan montera tanken.

Lysena såg fina ut, kanonpris.

Men isoleringen, borde inte det blanka vara vänt inåt?

Vetetusan om det kommer så mycket värme från en kallt golv tillråga på ovan ifrån, ich varför fundera på isolering mm när du tror att värmeslangarna är nys, tänk om tänk rätt som man säger :)

Pumpen blir misstänker jag något som strular och fryser sönder om du inte har tillräcklig värme i tanken.

På min bil så är gråvattentank och svartvattentank monterade under bilen.
De är isolerade med nåt skum ca. 20mm, samt är uppvärmda med varmluft från ena Trumapannan, även tömningsventiler är isolerade och inbyggda med värme.
Det står i broschyren att den ska klara arktiskt klimat :rolleyes:

Jag tror också att ifall Bengts tank hänger under bilen och skall frostsäkras så krävs det tillförd värme i tillräcklig mängd
 
F

F.d. 22252

Guest
Sv: Peugot J5 Alpha Jet 540-89

Ja det blir nog bättre med nya sommardäck men eftersom de jag har är lite snedslitna vill jag inte lägga pengar på något nytt.
Jag vill inte göra mer innan caster är ok, men skulle behöva byta styrväxeln som jag tror är fel på något sätt den kommer ju från skroten bytt innan jag ägde bilen.
1/4 varv som korrigering på ratten i svåra lägen är för mycket och en ovan kan säkert krascha, jag funderar på om det har med själva koncepetet, läste om solifer 550 den har tydligen liknande egenskaper och samma chassi.
Därför var jag intresserad av hur din bil gick.
Min klarar ju 110km enl gps i spanien gick det ibland fortare med det bränslet, säkert 120km om jag vågat. Med 73hk är det ganska mycket ändå.
Otäckt när jag släppte av och motorbromsade i nedförsbacke man fick sitta på helspänn och passa ratten hela tiden, påminde om en splitbuss vw som var från 66. men den gick inte så fort.
Om jag kör runt 85km så funkar det hyfsat bra och jag har inte bråttom men samtidigt är jag nyfiken.
Något berodde det väl på att knappt några blev sålda som nya, var det priset eller vägegenskaperna det undrar jag över??
Har jag klarat europa ska jag väl klara lite svensk sommarsemester.
 
Toppen