Sv: Peugot J5 Alpha Jet 540-89
Det är ju nästan alltid vattenskador på gamla bilar, även jag har en sidoruta som inte är riktigt tät.
Men tack vare plastkarossen är det nästan inga skador alls, det var ju när en expert här tipsade mej vilken bil det var och som plastpelle åkte från borås till göteborg och undersökte den som jag gjorde att jag köpte den.
Har varit ute runt östergötland i sommar så jag har planer på längre resor.
Det var faktiskt hobby 600 som gjorde att jag blev intresserad av en lite större husbil, men alla verkar ha samma fel det har läckt in en massa vatten i bakänden så det lade jag ner.
Har träningsvärk i vänster arm efter att ha läste hur man ska justera upp backarna bak så nu verkar allt fungera och vid bromsprov drog den inte åt något håll.
Bytte ju backarna vänster bak men skruvade ner justeringarna så jag fick slita hårt för att få dem snurra ett antal varv. De gamla var inte slitna men jag hade ju glömt bort att jag dränkt den med sprayolja för att få handbromsen att släppa, det var en panikåtgärd som jag glömt bort. Den lilla oljan som kom från bromscylindern berodde nog på att kolvarna höll på att åka ut när jag jobbade med backarna, det var därför det inte såg ut att vara bromsolja utan biltema sprayolja alltså riktig olja.
Ska ombesikta i morgon och räknar med att den ska gå igenom.
Ska skruva upp pumpen lite så jag får lite mer kraft i backarna.
Har ett problem med pumpen att den har lite hög tomgång när den blir varm, så den blir svårväxlad speciellt svårt att få i ettan. vet inte var jag ska skruva för att få ner varvet.
Det problemet har blivit värre eftersom den går lite bättre än när jag köpte den, kanske också beroende att jag kör på blankdiesel, alltså ingen raps eller terpentin "tallolja" som de döpt om den till den är också billigare och ger lite mer effekt.
Förbrukningen är ca 1l per mil och 73hk men tack vare jetdesignen så kan jag lätt hålla 90 men den blir instabil om det blåser. Det är ju en riktigt gammal konstruktion.
Fick en liten chock idag när jag låg i 90 och sen hörde jag världens vrål och bilen skakade till, det var en ganska liten bil som körde dubbla hastighetsbegränsningen på 100km strax efter kom det en till förmodligen två killar som körde race bland vanligt folk. Ibland undrar man varför man inte gör något åt folk som regelmässigt kör långt över hastighetsbegränsningarna har inte sett en kontroll på R51 på många år, sedan undrar man hur de tänkte när de byggde vägen med en körbana som när en traktor kör stoppar upp all trafik tänk om det kommer en ambulans som ska ligga ett antal kilometer i 30. Känner mej ganska pressad när många vill köra 120km och man håller 80 och de inte kommer om, men de försöker ju vinna ett par meter genom att ligga nära bakom.