Sv: Peugot J5 Alpha Jet 540-89
Har fixat ett par fel fick tag i lås till garderobsdörren, fick använda ryggdynor för att den inte skulle gå upp när jag körde, fixat nu.
Låset till kylskåpsdörren var trasigt det är bytt nu.
Växelspaken har jag bytt oring på, fick tag på en något grövre så glappet försvann.
Men det var slitagemärken på spaken från de kupiga brickorna så det blir inte perfekt men med nytt fett avsett för glidande ytor molykote så blir det nog bra, Oringen i växellådan byttes ju förra hösten.
Kändes väldigt bra vid torrväxling otrolig skillnad mot när jag köpte den, den verkar växla bättre ju mer jag kör och det var samma med min Caddy.
Förmodligen fungerar RVS som det säjs fast det är svårt att tro, man har ju testat slick en gång med inget resultat alls.
Avresa söderut blir med största sannolikhet den 17/11, återresa vet jag inte
planerar ju att borta till våren men man vet ju inte med en gammal bil och likaledes förare. Får nog räkna med småfel och kommer ha med en del verktyg.
Eftersom min andra elsparkcykel gått sönder och jag trots byte av kortslutna komponenter inte fått igång den, har ju inga instrument numera.
Kommer jag ha med en gammal crescent med delbar ram att frakta i lastluckan, sätter inte på cykelstället.
Har ju en liten kromad volvocykel med original däck på som går att göra ett paket av, den ska Plastpelle cykla på är det tänkt, den går in på golvet framför passagerarsätet så länge till färjan.
Har ju suttit och kollat priser till danmark och tyskland det är ju ett elände att vi bor på en halvö.
TTline från trelleborg är just nu billigast med knappt 600kr totalt till travemunde. Att åka över broarna är både en omväg och dyrare både i diesel och avgifter.
Så här års känns det viktigt att komma söderut snabbt en bit för att undvika problem med vädret, har ingen erfarenhet av att sova med gasolvärme på. Jag gjorde ett misstag med fel färg på kåpan till trumatic värmaren den luktar när den blir varm och vill gärna missfärgas trots att det inte rör sig om höga temperaturer, men att ta bort färgen och lacka om kräver en riktig bläster. I nödfall får jag köra utan kåpa, behövs inte mycket värme för att få det varmt, räknar att gasen räcker ett bra tag. Utan kåpa kan jag ha fläkten avslagen och inte mycket mer än pilotlåga och förmodligen ha varmt vid 8 grader ute som det ofta blir söderut på nätterna som lägsta temp.
Är ju enkelt att koppla in en ljudlös datafläkt för att öka cirkulationen.
Om jag står på el blir det nog en tyst fläktkamin fast jag kan slå på den inbyggda elvärmen men fläkten låter en del och förmodligen normalt med tanke på vilken teknik man byggde fläktmotorer på den tiden.
Skulle jag byta motorn blev det en modern trefas motor med steglös frekvensstyrning strömförbrukningen skulle ju halveras.