Sv: Peugot J5 Alpha Jet 540-89
Nu har jag besiktat det var IG på vänster bakbroms, handbromsen kärvade när jag köpte den och bromsen låg på och både handbroms och fotbroms hade låga värden så det måste väl vara backarna.
Avloppsventilen vill jag inte skriva om egentligen, har slitit med den monterat bort skåpsdörren använt kofot och till slut en halvmeter rör över handtaget där jag drog tills jag insåg att det var handtaget som rörde sig men inte ventilen.
Hälsade på hos min kompis moped och veteranbils experten.
Han tog tag i ventilhantaget efter inspektion och den var öppen.
Jag hade altså vridit åt fel håll!!
Jag blev så glad att jag inte tänkte på hur dum jag varit.
Har varit ute runt östergötland på camping och bilen har blivit testad inför ev. långtur, styrningen har blivit betydligt bättre den känns stadigare på bra väg.
Besiktningen mätte 0,2% sot högsta värde är 2,5% så om man kan skruva på pumpen så skulle man kunna göra den mer körbar motorvis.
Det sitter ju en 75hk diesel utan turbo från citroen med stötstänger, men lite mer även enstaka hk skulle vara värdefullt.
Trivs annars jättebra med bilen bra att bo i hitills.
Toan skulle tömmas den var -överfull men nästan enbart vätska och papper.
Eftersom den var så full valde jag att tömma i källaren där golvbrunnen för tvättmaskinen finns tog bort gallret och började tömma allt gick bra tills pappret kom ut.
Tvärstopp!
Trots blåa påsar och ett antal mil och veckor i tid så var pappret inte skadat, det blev en massa propplösare och varmvatten, men det hela löste sej inte förrän jag lossat skruven i vattenlåset och spolat igenom.
Tvättmaskinen som stått full med tvätt fick vänta ett dygn så den tvätten måste vara ren.
Nästan det enda som hindrar från en resa söderut förutom bromsen är att jag inte får igång kylskåpet, det har fungerat tidigare men svårstartat, försökte fixa genom ventilationen bak men det enda den resulterade i var några nya skruvar och tätningsmassa, går inte komma åt den vägen.
Så skåpet får jag inte ut!
Men jag har ju en Waeco kompressor kylbox som kan hålla maten kall men den är inte så stor och drar ström men solpanelen har laddat hitills men det var inte så jättbra fart på startmotorn efter ett par dygn.
Har kollat gasolen äntligen, har skruvat på gasen till fel flaska det var stålflaskan som nu är nästan full som har stått på minst ett år som jag tog gasen från, det står 2018 på den.
Plastflaskan är helt full men det står 08 på den så den är väl ganska körd antar jag bara att utnyttja den och slänga sen antar jag, den har stått med öppen kran också men det var en plugg på den, rädd för gasol eller bara dum förmodligen det senare.
Kommentarer mottages tacksamt det finns stora luckor i min kunskap.