Sv: Peugot J5 Alpha Jet 540-89
Hej Bentig igen..
Funderade på din startmotor och läste hela tråden om igen. Du har ju lagt ut bilder där man ser startmotorn och jag kan avslöja att den är identisk med min gamla C25. Om man skall skratta eller gråta? Det beror på....
Min teori är följande. Startmotorn sitter för nära avgasröret, vars värme är inte bra för oljor som dunstar bort där de skulle vara. Kanske inte bra för olika isoleringar i startmotorn heller? Det är början av avgasröret i en motor utan turbo där tempen kan stiga mot 750 grader vid påfrestning.
Vid tillfälle - när du hittar lämplig ställe och har lite back upp personer kring dig - kan du åtgärda problemet för gott. Startmotorn sitter fast med tre stycken M7!! bultar som har 11mm skalle. Öppnas från generator sidan. Det är här det avgörs om du skall skratta eller gråta. Kan du öppna bultarna så kan du skratta, annars...
Gör så här. Flera dagar innan sprutar du W40 både på startmotorsidan och generator sidan på bultskallar som håller startmotorn. Sedan skall du knacka på bultskallar med några vassa smällar innan du känner på om de går att lossa. Använd en sexkantshylsa. Bara halvvarv, sedan W40 och stäng igen. Nytt W40 och pröva igen. Går det trögt så upprepa proceduren. Lossnar det, kan du skratta men glömm nu inte att lossa batteripolen. Plussladden till startmotorn är fastsatt med 13mm mutter.
Startmotorn är enkel sak. Två pinnbultar och solenoidgaffel, så glider det hela isär. Rengör med trasa och diesel. Okulär besiktning och smörj med fett som tål lite värme, exempelvis STP:s fett i Tub. I gängorna lite kopparpasta. Extra noga med den lilla kugghjulens lagring och axeln där den glider. Klart där. Återmontering. Dra inte för hårt de tre bultarna, ca 30Nm räcker. Sedan det som hindrar framtida problem. Du skall fixa en värmesköld av något slag som hindrar avgasrören att hetta upp startmotorn. Bäst är sk. avgasband av glasfiber som man tvinnar runt avgasrören från början till förbi oljetrågen. Fästa med slangklämmor eller metalltråd. Andra alternativet á la Cuba, är att man tar en ölburk och delar den, fixar lite distans (10mm) och fäster med slangklämmor framför startmotorn. Gärna dubbla lager då materialet är tunnt.
Med lite tur behöver jobbet inte ta mer än tre timmar om förebredelserna är rätt gjorda, inköp av material osv. Startmotorn ligger ju bra till precis framför motorn. Kolla upp någon Spansk motsvarighet till Mekonom så hittar du klämmorna, fettet, hylsan och avgasbandet....
Övrigt, ang. min Arca. Har nu kört totalt 1200mil efter motorbytet, bla. en speedy tripp till Madrid via Clermount Ferrand och kustvägen upp. Det hela tog sex dagar, 100mil i snitt med farten 90 -110km/h. Bilen går som en dröm, inga som helst tveksamheter eller efterjusteringar, märkligt. Alltså man kan göra långt och fort med gamla bilar. Hittade i Burgos ett ställe man kunde tanka för 0.90€/litern diesel....