Sv: Peugot J5 Alpha Jet 540-89
Det var länge sedan sist, jobbat en del med bilen och bott i den ett par dagar.
Fick oväntat sällskap så det blev till att fixa till en sovplats till.
Fixade en skiva att lägga mellan sätena dyna fanns redan, och en hopvikbar bäddmadrass syddes på Fåtöljverkstaden passade perfekt. En bädd på 125x200cm räckte bra. Tar bara ett par minuter att ta bort före frukostkaffet.
Som vanligt måste jag konsultera de sluge här på forumet med frågor.
Hittade en stång som leder till en avtappningskran på avloppstanken som jag inte kan rubba och den är stängd bifogar foto och undrar hur den manövreras är det en kulventil som ska vridas?
Den sitter fast. Nu finns det bara några liter färskvatten i efter test men den kommer ju bli full.
Kan jag i nödfall tömma genom att lossa någon slang på tanken och tömma genom hävert?
För sökte få en framvagnsinställning gjord på orten och största gummiverkstaden hade inte rätt utrustning att fästa de bakre speglarna, grabben som skulle göra jobbet hade heller inte gått kursen och kunde inte stänga av mätning för bakre hjulen så det blev att backa ut igen.
Han kunde ju gjort som jag när jag jobbade ta hem bruksanvisningen och pluggat och testat på ledig tid, kurser brukar ju inte ge så mycket.
En annan firma hade en äldre utrustning och kunde kolla framvagnen, det var inte mycket fel på toe in mot det jag ställt för hand, Caster däremot stod på noll grader och på fiat ducatochassi så är det undre gränsvärdet på korta chassiet och 14" hjulen därmot på peguot j5 som jag har är det för lite justeringen till högre värde skulle göras med att plocka bort brickor som inte fanns så den stod på max redan. 0 på caster innebär ju bilen inte har så mycket självstabilitet och att ratten inte strävar efter mittläget.
Funderar på om man gjort det för att få bilen mer lättstyrd i lågfart servo saknas ju?
Upplever bilen som vinglig när man på sämre sönderkörd väg inte kan köra fortare än 60-70.
På större vägar där man lätt håller 80-90 verklig fart är den betydligt stabilare.
Känns även som det finns ett mittglapp i styrningen som en sliten gummibussning men det är kollat, hjulen rör sig direkt utan glapp men vägkänslan är mycket dålig. Ska man försöka modifiera styrningen till mer Caster vinkel?
Ska iväg på en liten tur i morgon trots att dåligt väder är i faggorna, funderade att parkera i motala hamn om det går att stå där över natt numera. Annars får det väl bli varamon men där är det väl ganska öde så här års.
Många frågor hoppas på svar för det är ju här på forumet den riktiga kompetensen finns har jag lärt mej.