Sv: motorn vibrerar
Skall vi koppla på logiken och gå efter någon form av uteslutningsmetod så kan vi nog även utesluta batteriet då exempelvis jag och flera andra alltid har haft batteriet inkopplat hela tiden.
Beläggning på spridarna borde vi också kunna utesluta då skakningarna i så fall skulle komma från att en cylinder inte tänder alls. Detta skulle innebära att motorn skulle gå ruskigt ojämnt, sakna kraft och att det skulle bli en otrolig och omedelbar skillnad direkt när den börjar gå på alla cylindrar igen. Rimligen borde även beläggningen kunna drabba flera cylindrar samtidigt och då skulle den nog inte ens starta. Tror inte att någon haft något problem att starta motorn.
Min erfarenhet är att motorn startar direkt, går ”jämnt” och med full kraft men att det skakar i hela bilen.
Olika årsmodeller, olika generationer av insprutningssystem, spridare, motortyper och motorvolymer talar rimligen också emot att det sitter i motorns styrsystem.
Sen är det konstigt att temperaturen påverkar. Varför bara problem efter stillestånd på vintern? Fukt finns året runt och kyla borde snarare bromsa tillväxten av beläggningar.
Den mest logiska slutsatsen borde bli att det sitter i motorupphängningen.
- Materialet kan bli hårt efter en längre period helt stilla och i kyla
- Vibrationerna i bilen har en ganska hög frekvens och följer jämnt efter motorvarvtalet
- Vibrationerna i bilen försvinner sakta men säkert - vartefter materialet mjukas upp
- Fiat bryr sig inte eftersom det inte är något egentligt problem. Få bilar står även still så länge
- Inte alla drabbas - det kan variera mellan olika underleverantörer och batchar av motorfästen.
Så, problemet löst

