• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

motorn vibrerar

stavgård

HBK Medlem
Inlägg
310
Kommun
Haninge
HBK-Nr
14919
Medlemskap
2026
Sv: motorn vibrerar

Absolut inte på en modern dieselmotor!
Partikelfiltret blir förstört samt livslängden på bränslepumpen halveras.

Hej när du tankar utomlands så har dom en fetare blandning på Disel men vi i vårt avlånga land har citydisel för det mesta :twitcy:
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Sv: motorn vibrerar

Vi, precis som du, verkar tydligen vilja ta lite tid för att diskutera livets oväsentligheter ;)
 

arnew

HBK Medlem
Inlägg
610
Kommun
Sotenäs
HBK-Nr
6529
Medlemskap
2025
Sv: motorn vibrerar

När jag hade min bil i en uppvärmd lokal 19 grader så vibrerade den inte på våren, idag startade jag upp den ca 10 grader i solen och den vibrerade något lite men inte så mycket som när jag hade den ute och startade upp den i 2 plusgrader.
Jag tror det har med kylan att göra.
 

carsten

HBK Medlem
Inlägg
980
Kommun
Båstad
HBK-Nr
792
Medlemskap
2024
Sv: motorn vibrerar

Vad är så svårt att förstå med detta? Problemet finns ju, och folk är oroliga. Man kan genom uteslutningsmetoden komma framtill en lösning eftersom vi är så många...

Om någon vill ha ett svar på sina problem kanske man kan försöka hjälpa istället för att måla upp ett scenario av mer eller mindre möjliga/omöjliga alternativ, så tycker jag...
 

elegance

FD HBK Medlem
Inlägg
808
Kommun
Bräcke
HBK-Nr
14404
Medlemskap
2023
Sv: motorn vibrerar

För att avvika från mängden så har våran husbil aldrig skakat som ni beskriver även i minusgrader om den stått ett tag jag bor i Norrland och vi har kallt här uppe vintertid , så då har man väl tur :) Det är en 2.8 td
 

vippen

HBK Medlem
Inlägg
816
Kommun
Malmö
HBK-Nr
12935
Medlemskap
2025
Sv: motorn vibrerar

Min förra bil Fiat 150 HK ,-12 skakade och vibrerade nåt så Gud förbannat .Plomberna lossnade Saker på instrumentbrädan ramla ner på golvet ,det kändes i hela bilen .
Det var inga små vibbar uppträder vid kallstart ett par sekunder på dom flesta dieslar.
Bilen hade stått över vintern utan batteri plusgrader vid uppstart.
Nästa gång samma klimat hela vintern men med batteriet kopplat ,helt utan vibbar vid uppstart.
Jag tror att mjukvaran glömmer och ska köra en teach inn.
Att gämnföra med bilar innan 250 chassi är inte rätt finns inga likheter .
 

leja4

HBK Medlem
Inlägg
488
Kommun
Skellefteå
HBK-Nr
20540
Medlemskap
2025
Sv: motorn vibrerar

Där tror jag att du är på rätt väg Vippen! Min första hb hade FIAT motor och mekaniskt styrd insprutning den vibrerade inte vid kallstarter. Den hade däremot andra hyss förs sig så för mig blev det ingen mer Fiat.
BBa
 
F

F.d. 55552

Guest
Sv: motorn vibrerar

Min förra bil Fiat 150 HK ,-12 skakade och vibrerade nåt så Gud förbannat .Plomberna lossnade Saker på instrumentbrädan ramla ner på golvet ,det kändes i hela bilen .
Det var inga små vibbar uppträder vid kallstart ett par sekunder på dom flesta dieslar.
Bilen hade stått över vintern utan batteri plusgrader vid uppstart.
Nästa gång samma klimat hela vintern men med batteriet kopplat ,helt utan vibbar vid uppstart.
Jag tror att mjukvaran glömmer och ska köra en teach inn.
Att gämnföra med bilar innan 250 chassi är inte rätt finns inga likheter .
Låter troligt tillika. Fast man kan undra varför "default/förvalda" parametrar för motorstyrningen skulle vara satta så att det skakar så förbålt mycket innan ev. "inlärning". Kanske är de satta för "Italien-temperatur" så det blir så när man startar i typ minusgrader?
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Sv: motorn vibrerar

Att gämnföra med bilar innan 250 chassi är inte rätt finns inga likheter .

Det är ju just det som är grejen. Likheten är vibrationerna och inte motorerna.
Själv har jag erfarenhet från skakningar från en -01 2,8l JTD och en -13 2,3l Multijet.
Det är vad jag förstår stor skillnad mellan dessa generationer med olika typer och konstruktioner av styrsystem, spridare, insprutningsintervall och tryck. Detta talar mot någon form av beläggning på spridarna eller nollställning av styrsystemen. Mina batterier har för övrigt alltid varit inkopplade.

Det var samma typ av vibrationer i båda bilarna och dom varade i flera minuter. Dom upplevdes som kraftigare i den helintegrerade men den är ju också en helt annan typ av resonanslåda. Vibrationerna försvann heller inte plötsligt utan gradvis över tid. Dom påverkade heller inte motorns kraft och det var absolut inte så att t.ex. en cylinder inte ville hänga med. Den typen av driftstörning märks betydligt mer både när den kommer och när den går.
 
F

F.d. 55552

Guest
Sv: motorn vibrerar

Men en 2,8 JTD och en 2,3l Multijet har det gemensamt att det är elektroniskt styrd insprutning. Om det har att göra med att motorstyrningen har "glömt" så kan det ju vara det som är gemensamt för dem tänker jag?
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Sv: motorn vibrerar

Är inte expert på systemen men jag tror inte det finns så mycket en 2,8 JTD lär sig eller kan glömma.
I mitt fall har ju batterierna heller aldrig varit frånkopplade.
Fenomenet borde i så fall även uppträda på sommaren efter att batterierna varit frånkopplade :confused:
 
F

F.d. 29954

Guest
Sv: motorn vibrerar

Om det är motorstyrningen som gör skakningarna, så vet jag att just där kring skarven 2000 händer en del saker. Elektronisk styrbox för insprutningen.
Men i början var de inte alls så avancerade som tex kring 2010. I min som är från 2003, avsett för en Peugeot skåp, men samma motor 2.8HDI, är exempelvis inget "limpmode" inprogrammerad. Den tar princip hänsyn till Turbotryck, om kopplingen är nedtryckt (en enkel brytare) men den håller inte reda på vilken växel eller hastighet man har, med tanke på motorstyrningen. Den har dock ABS men den är en fristående system, liksom immobilisatorn. Det var först senare de började kommunicera med styrboxen...
Det borde finnas någon där som är mer insatt hur databox utvecklingen var på husbilar vid denna tid. Även hur och när de avancerade motorkuddarna kom med i bilden. Något som jag tror "stör" uteslutningsmetoden är att det finns en mängd olika varianter på marknaden, allteftersom husbilstillverkarna har valt olika chassi för sina byggen.
Just nu verkar det som om temperaturen är en viktigt parameter, liksom tiden för uppehållet och om batteriet var urkopplad eller inte. Lättast är nog utesluta batteriet för den skall vara urkopplad en bra stund innan systemet går på Italian mode, dvs. basvärden. Men om det är så, så vet vi att det är motorstyrningen som är orsaken....
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Sv: motorn vibrerar

Skall vi koppla på logiken och gå efter någon form av uteslutningsmetod så kan vi nog även utesluta batteriet då exempelvis jag och flera andra alltid har haft batteriet inkopplat hela tiden.

Beläggning på spridarna borde vi också kunna utesluta då skakningarna i så fall skulle komma från att en cylinder inte tänder alls. Detta skulle innebära att motorn skulle gå ruskigt ojämnt, sakna kraft och att det skulle bli en otrolig och omedelbar skillnad direkt när den börjar gå på alla cylindrar igen. Rimligen borde även beläggningen kunna drabba flera cylindrar samtidigt och då skulle den nog inte ens starta. Tror inte att någon haft något problem att starta motorn.
Min erfarenhet är att motorn startar direkt, går ”jämnt” och med full kraft men att det skakar i hela bilen.

Olika årsmodeller, olika generationer av insprutningssystem, spridare, motortyper och motorvolymer talar rimligen också emot att det sitter i motorns styrsystem.
Sen är det konstigt att temperaturen påverkar. Varför bara problem efter stillestånd på vintern? Fukt finns året runt och kyla borde snarare bromsa tillväxten av beläggningar.

Den mest logiska slutsatsen borde bli att det sitter i motorupphängningen.
- Materialet kan bli hårt efter en längre period helt stilla och i kyla
- Vibrationerna i bilen har en ganska hög frekvens och följer jämnt efter motorvarvtalet
- Vibrationerna i bilen försvinner sakta men säkert - vartefter materialet mjukas upp
- Fiat bryr sig inte eftersom det inte är något egentligt problem. Få bilar står även still så länge
- Inte alla drabbas - det kan variera mellan olika underleverantörer och batchar av motorfästen.

Så, problemet löst :cool::D
 

vippen

HBK Medlem
Inlägg
816
Kommun
Malmö
HBK-Nr
12935
Medlemskap
2025
Sv: motorn vibrerar

Det som är konstigt är att alla bilar (Fiat )värkar in ha detta fenomen
Man kan tänka sig att det är massesvänghjulet som spökar.
När detta hände mln bil hade den gått en sommar .600 mil ca.
Det ska kanske gnavas till
Den som inte upplevt dessa skakningar och vibbar förstår kanske inte hur extremt det är .
Även om motorn är stumt monterad i ramen så är det ljusår ifrån.
Det upplevs som en extrem obalans .
En motor som misständer eller inte går på alla burkar beter sig inte så tycker jag.
Men sprutats dieseln in vid helt fel tidpunkt så skakar det och vibbar som f- n
Eller så är problemet svänghjulet.
Tror jag .
 

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.610
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024
Sv: motorn vibrerar

Eftersom fenomenet uppträder även i vår gamla 2,0 JTD, som alltid står med batteriet inkopplat, torde man kunna utesluta även svänghjulet.
 
F

F.d. 940

Guest
Sv: motorn vibrerar

Samma vibrationer på min 2,8 -04 vid uppstart efter vinteruppehållet.
Arne
 
Toppen