• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

motorn vibrerar

Curt & Anna-Lena

FD HBK Medlem
Inlägg
440
Kommun
Myresjö
HBK-Nr
669
Medlemskap
2022
Sv: motorn vibrerar

Vi har ju haft vår bil sedan 2006/2007 och jag har läst om att bilar skakat. Det har vår bil aldrig gjort tidigare. När jag startade den första gången i vår så skakade den väldigt. Jag körde inte länge med motorn utan väntade till en riktigt varm dag då gick den som den alltid brukat. Häromdan talade jag med min granne som har en Chevrole Nubira Diesel,
han sa att den också skakade när den stått kall ett par dar. Om det vore bussningarna skulle ju bensinbilar också skaka, varför händer det då bara med dieslar?
Jag ser inget annat än ojämn motorgång som problemet.
 

WillyPe

FD HBK Medlem
Inlägg
930
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
2029
Medlemskap
2023
Sv: motorn vibrerar

Jag har frågat runt lite om de kraftiga skakningarna när man startar motorn. Hos Iveco trodde de inte att det kunde vara gummibussningarna i motorupphängningen. De ska ju klara av både kyla och värme utan att förändras nämnvärt. De trodde att det hade med bränsletillförseln att göra.
Verkmästaren hos Fiat trodde tvärtemot, att det berodde på att bussningarna blir hårda under stilleståndet men inte på bränsletillförseln eftersom motorövervakningen då borde reagera och tända en varningslampa på instrumentpanelen. Men efter lite resonemang blev han osäker på sin åsikt.
Hos en lokal husbilsfirma sa de att de ibland har skakningar när de startar sina nya husbilar men visste inte orsaken.
Det beror troligen inte på undertrycket i bränsletanken, några i tråden har ju erfarit att det inte har hjälp med att öppna tanklocket.
När jag idag startade motorn efter vintern så skakade den inte, men det var 12 grader varmt ute så det kanske bidrog.
Jag drar slutsatsen att det beror på att bränsletillförseln inte fungerar som den ska innan motorn blir varm. Kanske är det spridarna som blir lite igensatta efter ett lång stillastående i kyla beroende på att dieselkvaliteten inte är vad den borde.
Jag använder Preems diesel eftersom motorn går bättre på den, märks på låga varv. Det skulle vara intressant att höra andras erfarenheter. Kan den hjälpa mot skakningarna?
 
Senast ändrad:

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
Sv: motorn vibrerar

Att skakningarna beror på igensatta spridare håller jag för otroligt. Insprutningstrycket på en common rail-motor ligger på ca 2000 kp/cm2. Det vill mycket till för att hindra den "strålen".
Men.....En annan sak slog mig:
När bilen stått länge och det är kallt så kanske batteriets spänning är något låg efter starten. Då kommer generatorn att ladda fullt.
Har man ex. en generator på 150 Ampere som ger 14,4 volt så kräver den 2,16 kW i effekt. Räknar man med en verkningsgrad på 85% inkl remslirning så blir effektbehovet över 2,5 kW = 3,4 hästkrafter.
Att belasta en kall motor på tomgång med en sådan "broms" får säkert motorn att gå hårt. (Även om inte generatorn laddar fullt på tomgång så är belastningen avsevärd.)
Alla vittnar ju om att motorn går normalt efter en stund, och det kan ju bero på att batterispänningen då har ökat och belastningen från generatorn minskat.
Prova att sätta på ALLA strömförbrukare när motorn startas kall så kommer det att höras att motorn "går hårdare".
 

Elof Johnson

FD HBK Medlem
Inlägg
181
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
3520
Medlemskap
2021
Sv: motorn vibrerar

Jag hade med mig batteriet hemmifrån, fulladdat. Motorn skakade dom första kilometrarna i allafall, så belastning från generatorn tror jag inte på. Detta var förra året. Nu har jag hämtat ut en ny bil.
Jag tänker inte spekulera i vad det beror på. Har ingen aning. Jag hade tänkt prova med tanklocket i år, men så blev det bilbyte i stället.
 

Göte J

HBK Medlem
Inlägg
1.663
Kommun
Linköping
HBK-Nr
1230
Medlemskap
2024
Sv: motorn vibrerar

Ni som fått skakningarn vid kallstart, vilken motortyp är det fråga om ? Gamla typen av insprutningspump, common rail eller multijet? Är fråga om multijet så sker ju styrningen av spridarna med hjälp av piezoelektrisk kraft. Kanske de som är känsliga för långt stillestånd och kyla.
En gissning bara!
// Göte J
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Sv: motorn vibrerar

Jag har en -01 Common Rail.

Jag upplevde det inte som att skakningarna kom från ojämn gång. Den startade direkt och gick "jämnt". Det kändes snarare som att motorn satt fastskruvad direkt i golv och instrumetbräda. Den råa gången hängde med även när jag varvade motorn.

Jag är övertygad om att det är motorkuddarna. Kanske krävs det rejäla minusgrader för att de först skall hårdna till.
 

WillyPe

FD HBK Medlem
Inlägg
930
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
2029
Medlemskap
2023
Sv: motorn vibrerar

En lokal husbilshandlare sa att skakningarna inte inträffar för dom när det är många minusgrader ute. Det motsäger att det är kylan som gör bussningarna stela.
Knepigt att erfarenheterna är så olika.
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Sv: motorn vibrerar

Det kan ju vara olika underleverantörer av motorfästen. Det kan ju förklara varför vissa har problem och andra inte.
Annars tycker jag det verkar som att vinter, kyla och att bilen stått relativt länge är de gemensamma faktorerna.
 

Micke o Kicki

HBK Medlem
Inlägg
8
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
1856
Medlemskap
2024
Sv: motorn vibrerar

Vi åker hela vintrarna och har också märkt vibrationerna
men det skall vara runt tio grader kallt då tappar även motorn effekt
känns som den går på tre cylindrar men har vi kört webastun så försvinner felet
 
F

F.d. 55552

Guest
Sv: motorn vibrerar

Startade förra veckan upp min Ducato 2.8 JTD för första gången sen i höstas och den vibrerade grymt mycket. Den gick dock jämnt och reagerade bra på gas(på friläge) men kändes som nån skrev att motorn var bultad direkt i chassit. Jag hade haft i motorvärmaren en timme då det var några minusgrader. Det gick inte till sig fast den fick gå 10-15 min på tomgång. Hittade sen den här tråden om tanklocket och testade öppna det och "slurp" sa det, rejält med undertryck. Startade den igen igår för bes. idag och då gick den helt normalt, så verkar nästan som locköppnandet hade effekt. (Nej det är inget aprilskämt, hehe!)
 

stavgård

HBK Medlem
Inlägg
310
Kommun
Haninge
HBK-Nr
14919
Medlemskap
2026
Sv: motorn vibrerar

Det bästa är att slå i en liter 2 taksolja när man ställer undan bilen för vintern och ha full tank.Preems disel är en hopblandning,så den har en benegenhet att det blir som ett sjögräs i tanken.det bästa är shells disel om man ska den låta den stå en längre tid......:spinny:
 

staffanulla

HBK Medlem
Inlägg
264
Kommun
Hammarö
HBK-Nr
6734
Medlemskap
2024
Sv: motorn vibrerar

Det enda som hjälper är att låta bilen gå på tomgång några minuter så fixar den till sug själv,
 

vippen

HBK Medlem
Inlägg
816
Kommun
Malmö
HBK-Nr
12935
Medlemskap
2025
Sv: motorn vibrerar

Kopplar du bort batteriet så försvinner informationen ur minnet i motorns styrenhet efter ett par minuter. Då måste den på nytt "lära sig" ditt körsätt och andra parametrar från div sensorer.
Det kan ta flera mil innan all information är lagrad på nytt.
Detta är fullt normalt.
//W

Det är jag övertygad om att det är så .
Föra året var mitt batteri bortkopplat och motorn vibbade och skakade när den startades upp.i år har batteriet inte varit bortkopplat och motorn spann som en katt.
 
F

F.d. 25045

Guest
Sv: motorn vibrerar

Om det blir undertryck i tanken när bilen står still hur ska det inte bli när man kör?
 

Martin Svensson

HBK Medlem
Inlägg
302
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
9100
Medlemskap
2024
Sv: motorn vibrerar

Så här har det funkat det för mig.
Jag har en Fiat från 2012 med 148 hk.

Vintern 2012-2013 stod bilen stilla i 4-5 månader i ett kallgarage när jag hämtade ut bilen hade det varit strax under nollan på natten men det var några plusgrader när jag tog ut den ur kallgaraget.
Jag hade hört teorin om tanklocket så jag öppnade det innan jag startade motorn och körde ut ur garaget på tomgång, utanför garaget varvade jag motorn lite mer än tomgång och tyckte mig känna lite vibrationer så jag lät motorn stå på tomgång i ca: 5 minuter, när jag sedan körde iväg började bilen / motorn skaka så att jag trodde motorn skulle hoppa loss. Vibrationerna ökade med varvtalet inte hastigheten.
Motorn skakade mycket i 5 km sedan minskade det under de nästa 5 till 7 km för att vara helt borta efter 2 mil när jag var hemma.

Vintern 2013-2014 stod bilen still ca: 3,5 månader i ett kallgarage, när jag hämtade bilen var det +5 till 7. Jag öppnade inte tanklocket. Backade ut ur garaget och lät bilen gå på tomgång i 2-3 minuter innan jag körde iväg. I år kände jag inga vibrationer alls.

Bägge vintrarna har batteriet haft frånkopplad minus pol utan underhålsladdning.

Första vintern hjälpte inte att öppna tanklocket eller att köra på tomgång några minuter på min bil.
Varför det inte skakade i år vet jag inte men vintern har varit både kortare och varmare så det är nog förklaringen.

Med vänlig hälsning
Martin
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.894
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Sv: motorn vibrerar

Det bästa är att slå i en liter 2 taksolja när man ställer undan bilen för vintern och ha full tank.Preems disel är en hopblandning,så den har en benegenhet att det blir som ett sjögräs i tanken.det bästa är shells disel om man ska den låta den stå en längre tid......:spinny:

Absolut inte på en modern dieselmotor!
Partikelfiltret blir förstört samt livslängden på bränslepumpen halveras.
 

gorana

FD HBK Medlem
Inlägg
210
Kommun
Sollentuna
HBK-Nr
7761
Medlemskap
2023
Sv: motorn vibrerar

Har samma problem då bilen varit uppställd över vintern. Motorn vibrerar ordentligt de första ca. två milen och jag är övertygad om att det är motorupphängningen. Samma fenomen även på min förra husbil. Båda med 3.0 Liters motorn.
 

KarinoBengt

HBK Medlem
Inlägg
563
Kommun
Mariestad
HBK-Nr
2025
Medlemskap
2025
Sv: motorn vibrerar

Det är jag övertygad om att det är så .
Föra året var mitt batteri bortkopplat och motorn vibbade och skakade när den startades upp.i år har batteriet inte varit bortkopplat och motorn spann som en katt.
Koppla loss batteri eller ej verkar ej ha betydelse

Jag har funderat mycket och oroat mig att bilen ska gå sönder.
Jag har alltid kopplat loss batteriet på nu 3.dje bilen. På de 2 första Fiatbilarna 1996/2005 års modell, så har det skakat enormt vid start på våren! Köpte 150 hp ny bil förra året och har nu övervintrat denna och den startade helt normalt utan minsta oljud.
Det verkar vara ett fenomen som ingen har svar på, varför vissa bilar skakar på våren.
Även vi människor skakar av kyla ibland, men det verkar inte knäcka oss heller!?
Bengt
 
F

F.d. 55552

Guest
Sv: motorn vibrerar

Jaha, nu när det var dags att i några minusgrader väcka Törnrosa ur vintersömnen så skakade motorn så frontplåten och inredningen höll på att lossna, hehe! Jag kom iofs inte ihåg att öppna tanklocket innan men testade att göra det sen och det var ganska mycket undertryck i tanken. Det ändrade dock inte på skakandet. Som tidigare så gick den bra som sådant i motorn, så jag sällar mig till den skara som misstänker nått med motorfästena. Har dock inte tänkt köra riktigt ännu, skitiga saltiga vägar här i Kalix, så blir en senare fråga att kolla om det liksom tidigare gånger går till sig ;)
 
F

F.d. 50340

Guest
Sv: motorn vibrerar

Aldrig haft några problem med ojämn motorgång, men har ju en helt mekanisk insprutning så kan ju vara att commonrailtekniken är känsligare för stillestånd,
Inte tror jag det är motorfästena, däremot förstärker säkert kalla/hårda fäste vibrationerna en del....men är absolut inte orsaken!
 
Toppen