• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

motorn vibrerar

carsten

HBK Medlem
Inlägg
980
Kommun
Båstad
HBK-Nr
792
Medlemskap
2024
Sv: motorn vibrerar

Om bilen/motorn skakar vid första starten efter vinteruppehållet beror det nästan till 100% på motorupphängningen. Fenomenet går snabbt över när motorn blir varm....
 

Kjell1351

HBK Medlem
Inlägg
1.923
Kommun
Huddinge
HBK-Nr
17525
Medlemskap
2024
Sv: motorn vibrerar

Även jag provstartade motorn på fm och upplevde samma "problem" som du. Får väl hoppas att det inte är något större problem utan att det löser sig med vårvärmen.

Hälsar Kjell
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: motorn vibrerar

Vanligt på både 3-liters och 2,3-liters motorn när den är riktigt kall!
Det råder delade meningar om det är motorupphängning eller spridare som är orsaken.
 
F

F.d. 55552

Guest
Sv: motorn vibrerar

Vanligt på både 3-liters och 2,3-liters motorn när den är riktigt kall!
Det råder delade meningar om det är motorupphängning eller spridare som är orsaken.
Min har en 2.8 JTD-motor, skulle det vara ovanligare på dem?
 

WillyPe

FD HBK Medlem
Inlägg
930
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
2029
Medlemskap
2023
Sv: motorn vibrerar

Jag pratade med en erfaren person om detta. Han sa att det är spridarna det beror på. Det blir en beläggning på dom. Det kallas av teknikerna för att de pissar. Det innebär att de inte fördelar bränslet till en dusch utan det blir en stråle istället. Beläggningen släpper efter en kort stund.
 

Night hawk

HBK Medlem
Inlägg
438
Kommun
Ljungby
HBK-Nr
27533
Medlemskap
2024
Sv: motorn vibrerar

Verkligen otrevliga skakningar men också välkänt Fiat fenomen.
Uppkommer inte bara efter vinteruppställning utan exakt samma efter en
stillastående vecka i fjällen med låga temperaturer.
Det skakar så man tror att grejorna skall gå sönder och inredningen rasa.
Det ger sig efter ett tag och försvinner efter ett par mil.
Lika förvånad varje gång...faktiskt.
 

lars o margareta

HBK Medlem
Inlägg
1.426
Kommun
Hudiksvall
HBK-Nr
6977
Medlemskap
2024
Sv: motorn vibrerar

kan det komma av att all olja har runnit ner i tråget,och sen kall motor, har haft samma problem men bara några minuter ,hälsningar lasse
 

Leifw

FD HBK Medlem
Inlägg
2.516
Kommun
Finland
HBK-Nr
2215
Medlemskap
2021
Sv: motorn vibrerar

Tror att motordynorna är skarpa när de inte blivit använda på en längre tid, själv kör jag minst varannan vecka året tunt. Vid hård köld lite men bara 1-2 minuter sen normal.

Leif
 
F

F.d. 55552

Guest
Sv: motorn vibrerar

Jag pratade med en erfaren person om detta. Han sa att det är spridarna det beror på. Det blir en beläggning på dom. Det kallas av teknikerna för att de pissar. Det innebär att de inte fördelar bränslet till en dusch utan det blir en stråle istället. Beläggningen släpper efter en kort stund.
Men borde inte avgaserna bli blå/svarta av det? Om det kommer för stora droppar diesel in i motorn så brukar de ju inte hinna förbrännas, i synnerhet inte om motorn är kall och sådant brukar ju ge "färggranna" avgaser.

Sen kan man tycka att det låter nog så snabbt att på en veckas stillastående hinna få beläggningar?

Nå. oavsett orsak så är det trösterikt att det är av övergående karaktär så att säga ;)
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Sv: motorn vibrerar

Att det är motorfästena är väl mest logiskt.
Jag har för övrigt haft dessa vibrationer både på min 2,8 JTD -01 och min 2,3 Multijet -13 efter längre stillastående.
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: motorn vibrerar

Någon var säker på att skakningarna beror på vikterna i svänghjulet, DMF eller Dual Mass Flywheel som tar tid på sig att hamna rätt vid kyla.
 

leja4

HBK Medlem
Inlägg
488
Kommun
Skellefteå
HBK-Nr
20540
Medlemskap
2025
Sv: motorn vibrerar

Om det nu är motorupphängningen som är boven i dramat så skulle väl alla Fiat varubilar i norra Sverige vibrera när nattemperaturen varit minus 25-30 grader.
Själv har jag bara erfarenhet av Mercedes och jag har aldrig upplevt onormala vibrationer. Nästan alla onormala vibrationer hos diesel- såväl som bensinmotorer beror på tändningsstörningar.
 

Conny & Ingmari

HBK Medlem
Inlägg
492
Kommun
Mönsterås
HBK-Nr
11119
Medlemskap
2024
Sv: motorn vibrerar

Kör med vår hela året och det är när den har stått en längre tid, mer än en vecka som detta händer. Den går jämnt men vibrerar kraftigt på tomgång. Försvinner gradvis efter några minuter. Måste nog vara motorfästena, det är ju s.k. Hydrauliska så det är väl någon gelmassa inuti.
Blir lite förskräckt varje gång när det är kallt och den stått längre tid.

Min serviceverkstad säger att det är normalt.
 

WillyPe

FD HBK Medlem
Inlägg
930
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
2029
Medlemskap
2023
Sv: motorn vibrerar

Om man känner på motorn när den går på tomgång så skakar den inte speciellt mycket. Hur skulle så små skakningar kunna åstadkomma att det känns som om hela bilen håller på att skaka isär om motorkuddarna var hårda? Det låter helt orimligt.
Jag tror på en erfaren tekniker som sa att det blir små avlagringar runt spridarna.
 
F

F.d. 55552

Guest
Sv: motorn vibrerar

Inte känns det alls omöjligt att om små vibrationer släpps ut i karossen istället för att dämpas/släckas i motorupphängningarna så skapar det rejäl resonans som får den effekten. T.o.m känns det mer troligt att just små vibrationer får den effekten och inte stora. Karossen är ju som en slags resonanslåda.
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Sv: motorn vibrerar

Motorerna i båda mina bilar har haft en jämn gång samtidigt som det ändå blivit kraftiga vibrationer i bilen. Alltså ingen obalans i antändningen eller någon förändring eller fördröjning i kraft eller gasrespons.

Om vibrationerna i bilen skulle uppstå p.g.a. att motorn går ojämnt och därmed vibrerar för att en cylinder inte antänder ordentligt skulle man rimligen märka det när man kör eller varvar motorn. Det skulle även höras ganska tydligt på motorljudet.
Jag är övertygad om att det är motorfästena som hårdnar till p.g.a. kyla och tid.
 
F

F.d. 29954

Guest
Sv: motorn vibrerar

Problemet är intressant, och jag tycker att med den expertis som finns på forumet, borde vi kunna lösa mysteriet, eller åtminstone kunna enas kring en tänkbar hypotes.

Hälften tycks vara bergis att det är motorfästerna, och den andra halvan lutar åt ojämn motorgång.

Jag har en 2.8HDI från 2003 och den har vanliga gummi motorfästen, inga vibrationer. De moderna motorfästerna är dock bra mycket mer avancerade och har någon typ av gel/dämpningsvätska innesluten i gummiguddarna. Har aldrig obdukterat dessa, men misstänker att någon annan har gjort det, eller sett en sprängkiss. Om man tänker att de är byggda lite som en stöddämpare där gelen går omkring mellan olika gummibehållare och därmed tar upp vibrationerna, så skulle man kunna tänka sig att en kyld gele beter sig trögare i början och orsakar skakningarna. Jag kan också tänka mig att Fiat har kostat på sig exlusivare/bättre dämpare i husbilar för att vinna komfortfördelar.

Alltså, ni som har skakningar, har ni avncerade motorfästen? Om man inte vet det annars, så är de betydligt dyrare än om de är enbart av gummi. Man borde se det om man studerar reservdelspriser....
 
Senast redigerad av en moderator:
Toppen