• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Motor Motorn kokar

Loborg

HBK Medlem
Inlägg
23
Kommun
Mjölby
HBK-Nr
41463
Medlemskap
2025
Har blivit med gammal husbil (Citroen c25 Pilote R860 S från 1990, bensinare) och hämtat den från Malaga för några veckor sedan. Allt gick bra med att köra den till Sverige, I förrgår beslöt jag mig för att byta Glykol inför vintern. Efter detta så har motorn kokat efter bara en kort körning. Termostaten är kollad och fungerar fint.
Vad kan ha hänt med bilen? Det tar bara 5 minuters körning så kokar den. Har tjyvat fläkten så den går hela tiden, bara för att kolla. Ingen skillnad. Nån som har en idé?
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
12.455
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Jag skall försöka att flyta över till rikssvenska och skriva gavlar (men kan gavlar ha utrymmen som vatten får plats i) ??
Men vi kör på ba.... jag menar gavlar :msn_tongue:.

M. mycket v.h. JANKRO :msn_thumbup:
En intressant fråga angående gamla vertikala kylare (med kylrören/matrisen vertikalt) vad heter det då? Topptank.. bottentank? för gavlar blir ju fel?
 

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.755
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Alla tre omtalade slangar på samma bild:applaus:.

Som tillägg till mitt inlägg ovan, så är det den svarta slangen ut från sidan på kärlet i mitten på bilden som går ner till kylarens bortre övre hörn/balja.

Jag vet inte, balja kanske är något namn på ???? gavlarna på kylare som bara växt fram eller också så är det något lokalt underligt uttryck på östgötskans/Norrköpings vackra dialekt :rolleyes:. Men ordet balja är väl i alla fall ett gammalt vedertaget namn på en ???? Balja... eller.
Visa bilaga 236390

M.v.h. JANKRO.
balja | SO | svenska.se
1728630672873.png

(snacka om tråddrift )
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.991
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.991
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Hejsan :msn_smiley: eftersom jag är skyldig till allt det här, så är det väl lika bra att jag kanske berättar vad det det troligen härstammar från och ber trådskaparen om ursäkt att vi flöt iväg i en våg av kokande kylvätska.....

För länge, länge sedan när kylare för det mesta hade en "behållare" på tvären på uppsidan och en på tvären på nersidan (finns ju även nu med) av kylaren som Montreal nämner, i kombination av en äldre herre som från början var från Finland och troligen inte från den svensktalande delen.
Han var en mästare på att fixa kylare hur de än såg ut, massor med jobb låg i högar och han höll (tyvärr för hans skull) till i en källare i ett gammalt hyreshus ( ett sådant där med innergård, långt innan någon hade gjort någon renovering eller ens någon uppgradering av sådana fastigheter) Vad jag kan minnas så fanns det inget utsug alls bland syror och frätande saker, samt ångor vid lödningen, för att få hans "baljor" först rena och klara och sedan ditlödda på nya enheter med själva kylrören och de finveckade tunna kylplåtarna som var fabrikstillverkade, lödbara och troligen av ren koppar. "Baljorna" var nog för det mesta av mässing.
Det är många äldre bilintresserade från den här trakten som kommer ihåg honom, och han drabbades troligen hårt av sitt yrke nere i källaren så småningom.

Men jag har en känsla av att balja/baljor kommer från den tiden med ev. en liiiten språkförbistring, men ärligt så är jag inte säker på det numera. Vad heter en kylargavel på finska med rak översättning till svenska ?
Men att gavlar är ett namn för de mindre stående väggsidorna på ett hus/lada m.m. är väl ett helt normalt uttryck.
Att kalla de stående sidorna på ducatokylaren för gavlar kan väl vara rätt ok. kan man tycka, eftersom det är de stående sidorna på en kylare.
Men att kalla den övre tvärliggande "behållaren" på en kylare, och den undre tvärliggande "behållaren" för gavlar.... är ju nästan som att kalla både taket och källaren på ett hus för gavlar.... obs. nästan :D. Jag skall lägga nytt tegel på övre gaveln....

Ja, jag tror jag lämnar ämnet där, och skall försöka att skriva gavlar även om det är den övre eller den undre baljan på en sådan kylare jag vill beskriva :msn_wink:. Påminn mig om jag missar någon gång.

M. mycket v. h. JANKRO.
 
Senast ändrad:

Loborg

HBK Medlem
Inlägg
23
Kommun
Mjölby
HBK-Nr
41463
Medlemskap
2025
Det är ganska stor risk att termostaten inte fungerar om man vänder den fel, känselkroppen kommer åt fel håll.
Jag var ju alldeles säker på att termostaten var rätt placerad, men då tanken lyftes här så blev jag naturligtvis osäker. Plockade bort slangen och kollade. Den låg rätt, såklart...
 

Loborg

HBK Medlem
Inlägg
23
Kommun
Mjölby
HBK-Nr
41463
Medlemskap
2025
Hej, du har väl en slang från kylarens övre yttre hörn och upp till expansionskärlet från uttaget som pilarna pekar på, förutom den mindre skvallerslangen som sitter uppe vid locket på expansionskärlet.

Där pilarna visar.
Visa bilaga 236387
Om den skulle vara täppt så kan inte luften stiga uppåt i kylaren genom slangen och upp till kärlet och då ge plats år vattnet att fylla upp när man fyller på.... Med locket borta eftersom man fyller på. När kärlet är fullt så brukar det räcka med att starta motorn för att få fylla på mer, och när termostaten öppnar så brukar man få fylla på ytterligare och som avslutning med kylarlocket på så man har/får tryck i systemet får man öppna ventilen på slangen där bakom från elementet så trycket trycker ut luften tills vatten kommer, Det kan man även göra kanske två gånger till efter några mil med tryck i kylaren för att få ut ev. sista luften som samlas där uppe.
Men tänk på vid de sista öppningarna så finns det vatten i slangen och ev. luft ligger högst upp i elementet, så man måste släppa ut en skvätt vatten först för att se om det kommer mer luft från elementet.

M.v.h. JANKRO.
Tack för skissen. Ska kolla den slangen.
Jag har fått igång avluftningen efter rengöring och fettlösande preparat. Sprutade som attan efter detta. Men, motorn blir för varm fortfarande, trots detta. Lite framgång dock, vid ett tillfälle gick kylfläkten igång. Tagit loss expansionskärlet för att få bättre koll på nivån och göra det lite lättare att fylla på. Knasig placering av kärlet tycker jag. Måste ha tratt och slang för att kunna fylla på.
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.991
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Tack för skissen. Ska kolla den slangen.
Jag har fått igång avluftningen efter rengöring och fettlösande preparat. Sprutade som attan efter detta. Men, motorn blir för varm fortfarande, trots detta. Lite framgång dock, vid ett tillfälle gick kylfläkten igång. Tagit loss expansionskärlet för att få bättre koll på nivån och göra det lite lättare att fylla på. Knasig placering av kärlet tycker jag. Måste ha tratt och slang för att kunna fylla på.
Hej, din Pilot R 800S är väl helintegrerad ? och då kan de ha gömt undan expansionskärlet hur mycket som helst i förhållande till om plåthytten är kvar som du ser på inlägg #33

M.v.h. JANKRO.
 

Herbet

HBK Medlem
Inlägg
1.633
Kommun
Solna
HBK-Nr
16285
Medlemskap
2026
Hej, din Pilot R 800S är väl helintegrerad ? och då kan de ha gömt undan expansionskärlet hur mycket som helst i förhållande till om plåthytten är kvar som du ser på inlägg #33

M.v.h. JANKRO.
Det finns en plugg på baksidan av motorblocket. Vad jag har läst är den till för att tappa ur kylvätskan från motorblocket. Bilden är på min motor. Jag har aldrig lossat den pluggen. Det var ca: 1,5 L kvar i systemet i min bil efter jag lossade nedre slangen, antagligen kvar i blocket. Jag tror att det kan vara svårt att få pluggen att täta igen. Det ser ut som att sitter en kopparbricka eller dylikt.
Du kanske vet mer om pluggen Jankro.

Det går att se cylinderfodren i motorn som är omgivna av kylarvätska, det kan nog samlas en del sediment etc där. Bilden är inte på min motor.

Den schematiska bilden visar hur kylaren är uppdelad i en övre och undre del och att vätskan går från sida till sida. Precis som du har beskrivet. Det går även att se att värmeelementet är den högsta punkten. Även kylaren har en högpunkt i sig och därav den smala slangen till expansionskärlet.

Kylröret bakom motorblocket kan rosta och börja läcka. Det finns trådar i forum.
 

Bilagor

  • IMG_20240809_121742.jpeg
    IMG_20240809_121742.jpeg
    930,4 KB · Visningar: 50
  • IMG_1736.jpeg
    IMG_1736.jpeg
    1,9 MB · Visningar: 48
  • IMG_1735.png
    IMG_1735.png
    7,4 MB · Visningar: 48

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.991
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Det finns en plugg på baksidan av motorblocket. Vad jag har läst är den till för att tappa ur kylvätskan från motorblocket. Bilden är på min motor. Jag har aldrig lossat den pluggen. Det var ca: 1,5 L kvar i systemet i min bil efter jag lossade nedre slangen, antagligen kvar i blocket. Jag tror att det kan vara svårt att få pluggen att täta igen. Det ser ut som att sitter en kopparbricka eller dylikt.
Du kanske vet mer om pluggen Jankro.
Hejsan igen, nej jag har aldrig lossat den och nog inte påträffat något motor (inte så många kollade just med kylvattnet) som behövt total tömning utan de har varit tämligen rostfria faktiskt. De här bilarna är ju nu så gamla så man vet inte riktigt hur frysvätskorna och inblandningarna sköttes i början på en del av dem kanske, och i England verkar problemet som störst, i alla fall med stora röret. Kan kanske bero på lite eller ej rostskyddande frostvätska när man inte räknar med -30° på vintern.
Det var ju ofta förr, men ändå inte en evighet sedan som kylarvattnet ofta var rostvälling av någon anledning i bilar, som borde bero på dåligt rostskydd i kylvattnet. Nu är ju dessutom mycket av en motor av aluminium i stället för gjutjärn, men med bra Glykol så verkar inte äldre motorer heller rosta nämnvärt.
Det går att se cylinderfodren i motorn som är omgivna av kylarvätska, det kan nog samlas en del sediment etc där. Bilden är inte på min motor.
Ja man kan också ana problemen som kan dyka upp om denna motor med sina lösa cylinderfoder går varm och fodren börjar röra på sig lite för mycket. I nerkant så står de på något som i alla fall förr såg ut som tunna plast/celluloid packningar som både skulle täta och användas som shims så fodret stog kanske någon tiondel högre än själva blocket för att klämmas bra när man skruvade dit toppen.

(För läänge sedan så böt jag och en kompis en kolv uppifrån i en sådan här motor i en Peugeot 504 Combi. Det knackskramlade om en trasig kolv, och normalt så tar man i alla fall bort tråget och lossar vevstaken så man kan dra upp kolv med vevstake, men på en parkering och utan rejäla verktyg så drog vi upp fodret till den trasiga kolven och fodret bredvid med den kolven i nedre läge så det gick att få ut kolvbulten och sätta dit en annan (beg. kolv).
Att sedan få tätningsytorna rena där nere vid packningen där fodren står kändes som ett lotteri, och stoppa dit fodren uppifrån på kolvarna, i stället för att som normalt stoppa ner kolven i fodret/loppet kändes inte heller som full kontroll.
Men jag tror att bilen klarade av en semestertripp till hemlandet Frankrike efter den operationen.)
Den schematiska bilden visar hur kylaren är uppdelad i en övre och undre del och att vätskan går från sida till sida. Precis som du har beskrivet. Det går även att se att värmeelementet är den högsta punkten. Även kylaren har en högpunkt i sig och därav den smala slangen till expansionskärlet.
Man ser också på pilarna att det inte är cirkulerande kylvatten i expansionskärlet för att pilarna i båda slangar pekar mot kärlet. Lite rör det nog på sig, men jag kom bara att tänka på instruktionen som står på en del burkar/flaskor med något undermedel i och även om man ibland vill öka på glykolen med en skvätt.
Häll innehållet i expansionskärlet. Vilket alltså inte funkar i alla.
Men på lite seriösare burkar/flaskor så står det. Medlet fylls på i kylaren alternativt genom övre kylarslangen (ej expansionskärlet).

En del expansionskärl har bara en slang där lite vatten går lite fram och tillbaka och i princip så blir det ingen inblandning av medlet från kärlet till kylvätskan i systemet.
En del expansionskärl har som här Ducato'n har, flera slangar men knappt ingen cirkulation genom kärlet i alla fall, och därmed knappt ingen inblandning från medlet i kärlet.
En del expansionskärl med två slangar har stor cirkulation genom kärlet hela tiden och har blandat in medlet från kärlet efter någon mil med varm motor. Kärl med stor cirkulation blir lika varma som resten av slangarna/kylaren samtidigt som de delarna blir varma.

Sorry, nu halkade jag/vi lite från ämnet igen, men det hör ju i alla fall ihop med ämnet som bra att veta.

M.v.h. JANKRO.
 
Senast ändrad:

Bäckis1843

HBK Medlem
Inlägg
2.489
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
28774
Medlemskap
2024
Ofta får man ut en hel del luft, och får bort luftfickor, genom att pumpa (krama och släppa) på den nedre kylar slangen med locket av på expansionskärlet.
Dotterns moppebil blev precis som din bil efter glykolbyte.
Jag fyllde först normalt via expansionskärlet men det var stört omöjligt att få ur luften så jag tömde 50% och fyllde sedan på via övre kylar slangen.
Sedan återmoonterades slangen och pumpandet började, då fick jag i en liter glykol till.
Sedan har det funkat.
 

Herbet

HBK Medlem
Inlägg
1.633
Kommun
Solna
HBK-Nr
16285
Medlemskap
2026
Ofta får man ut en hel del luft, och får bort luftfickor, genom att pumpa (krama och släppa) på den nedre kylar slangen med locket av på expansionskärlet.
Dotterns moppebil blev precis som din bil efter glykolbyte.
Jag fyllde först normalt via expansionskärlet men det var stört omöjligt att få ur luften så jag tömde 50% och fyllde sedan på via övre kylar slangen.
Sedan återmoonterades slangen och pumpandet började, då fick jag i en liter glykol till.
Sedan har det funkat.
Jag brukar klämma på den övre slangen från kylaren för att kolla att det finns kylarvätska i expansionskärlet. Då låter det och skalpar i kärlet. Det är inte lika genomskinligt som det en gång var, smutsig beläggning.

Jag har nu bytt ut den övre slangen. Den är mycket hårdare än den gamla och går inte att klämma på. Så var det med den mycket udda metoden att kolla nivån i ( baljan) kärlet. Ibland tar jag bort locket och kollar.

Jag ska testa och klämma på den nedre slangen som du skriver, smart.
 

Bäckis1843

HBK Medlem
Inlägg
2.489
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
28774
Medlemskap
2024
Jag brukar klämma på den övre slangen från kylaren för att kolla att det finns kylarvätska i expansionskärlet. Då låter det och skalpar i kärlet. Det är inte lika genomskinligt som det en gång var, smutsig beläggning.

Jag har nu bytt ut den övre slangen. Den är mycket hårdare än den gamla och går inte att klämma på. Så var det med den mycket udda metoden att kolla nivån i ( baljan) kärlet. Ibland tar jag bort locket och kollar.

Jag ska testa och klämma på den nedre slangen som du skriver, smart.
Kärlet går ofta att få rent, eller renare, genom att demontera det och sedan slå i maskindiskmedel eller tvättmedel med varmt vatten (givetvis med pluggade anslutningar) sedan skaka runt.
Har några gånger satt en bit kardborre på och låtit slipmaskinen sköta skakandet en stund.
 

Loborg

HBK Medlem
Inlägg
23
Kommun
Mjölby
HBK-Nr
41463
Medlemskap
2025
Nu har jag provat det mesta, men bilen blir fortsatt het i motorn så varningslampan går igång. Tack så mycket för alla idéer som postats här! Det som återstår nu är att demontera så att det går att komma åt värmepaketet och reglagen dit. Det verkar vara så att reglaget inne i bilen inte hakar i som det ska så att värmepaketet inte öppnar sig och alltså blir det luft kvar där. Bilen har ju stått i Spanien många år, så något behov av att sätta på värmen har inte funnits. Är det någon som vet något om hur man går tillväga för att demontera panelen inne i bilen så är jag tacksam för lite hjälp. Tänkte då också byta en del lampor till instrumenten eftersom de lyser så svagt.
 

Herbet

HBK Medlem
Inlägg
1.633
Kommun
Solna
HBK-Nr
16285
Medlemskap
2026
Nu har jag provat det mesta, men bilen blir fortsatt het i motorn så varningslampan går igång. Tack så mycket för alla idéer som postats här! Det som återstår nu är att demontera så att det går att komma åt värmepaketet och reglagen dit. Det verkar vara så att reglaget inne i bilen inte hakar i som det ska så att värmepaketet inte öppnar sig och alltså blir det luft kvar där. Bilen har ju stått i Spanien många år, så något behov av att sätta på värmen har inte funnits. Är det någon som vet något om hur man går tillväga för att demontera panelen inne i bilen så är jag tacksam för lite hjälp. Tänkte då också byta en del lampor till instrumenten eftersom de lyser så svagt.
Om jag inte minns helt fel går det att se ventilen till värmepaketet utan att riva bort allt.
Akrobatiska övningar ingår om man ska se något. Du kan även ta kort med mobilen, kanske lite enklare. Det kanske räcker med att smörja upp allt.


Instrumentpanelen är ganska lätt att ta bort. Det finns en skruv på varje sida om panelen.
Dra panelen bakåt en bit. Det finns 3 kontakter som är anslutna panelen, 4 om det är en diesel. Ett tips. Märk upp kontakterna med märkpenna. Var lite försiktig när du lossar dom, plasten är gammal.
Lossa hastighetsmätare vajern som går till panelen, det är en bajonettfattning. Vrid på den. Nu kan du ta loss panelen.

Om du ska byta ut laddningslampan sätt dit en med samma W-styrka.
Om du sätter dit en ledlampa kommer generatorn inte att ladda, det måste vara glödljus.
 
Toppen