• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Motor Motorn kokar

Loborg

HBK Medlem
Inlägg
12
Kommun
Mjölby
HBK-Nr
41463
Medlemskap
2025
Har blivit med gammal husbil (Citroen c25 Pilote R860 S från 1990, bensinare) och hämtat den från Malaga för några veckor sedan. Allt gick bra med att köra den till Sverige, I förrgår beslöt jag mig för att byta Glykol inför vintern. Efter detta så har motorn kokat efter bara en kort körning. Termostaten är kollad och fungerar fint.
Vad kan ha hänt med bilen? Det tar bara 5 minuters körning så kokar den. Har tjyvat fläkten så den går hela tiden, bara för att kolla. Ingen skillnad. Nån som har en idé?
 

Toyota

HBK Medlem
Inlägg
581
Kommun
Osby
HBK-Nr
39286
Medlemskap
2025
Jag har blivit Autodoc plus.... medlem..... just av detta skäl... det har varit lite för många grejer som inte varit rätt.... det kostar extra för denna service..men man får en extrakontroll om delen passar samt generösare returvillkor.... nu ska ju tilläggas att jag har flera bilar och alla mer eller mindre äldre..
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
9.443
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Jag har blivit Autodoc plus.... medlem..... just av detta skäl... det har varit lite för många grejer som inte varit rätt.... det kostar extra för denna service..men man får en extrakontroll om delen passar samt generösare returvillkor.... nu ska ju tilläggas att jag har flera bilar och alla mer eller mindre äldre..
Den servicen får man direkt hos Trodo, ofta jag valt fel, och en tekniker där bytt till rätt del direkt.
 

Wessly

HBK Medlem
Inlägg
603
Kommun
Sala
HBK-Nr
25066
Medlemskap
2026
Är lite lurigt att beställa vissa reservdelar, min Peugeot J5 90a har stora karossen och de stora bromsarna mm.
Första gången jag beställde broms delar fick jag fel även efter att det kollades med chassi nummer. Så man får försöka kolla extra noga och ibland testa och beställa hem och returnera varan ibland.
Men jag tycker att de delar jag köper via nätet i tex Tyskland har ett pris som gör det ok att det kommer fel delar ibland. Plånboken får bestämma vilket pris som känns bra. Men visst det är lite jobbigt när fel reservdel kommer med posten och man vill få bilen lagad snabbt.
Det blir som med hastigheten det tar den tid det tar, man kommer fram till sist
 

Loborg

HBK Medlem
Inlägg
12
Kommun
Mjölby
HBK-Nr
41463
Medlemskap
2025
Tänk på om det sitter en likadan kylare som originalet (som det troligen oftast gör, även från eftermarknaden, för annars passar inte slangarnas placering och inte heller termokontaktens) så står baljorna upp på sidorna och kylvattnet går fram och tillbaka i sidled i kylaren och inte uppifrån och ner som är vanligast, och om det är mycket skräp i systemet så är det nästan omöjligt att få ut det som hamnar i vänsterbaljan, sett från förarplatsen.

Visa bilaga 236354
Enda fördelen kan vara att det funkar bra att montera två nya mindre fläktar i stället för minivispen som sitter original.

Så här ungefär.
Visa bilaga 236355
M.v.h. JANKRO.
Tack för skissen. Nu förstår jag pratet om "Baljor".
 

Loborg

HBK Medlem
Inlägg
12
Kommun
Mjölby
HBK-Nr
41463
Medlemskap
2025
Det hela verkar underligt för som sagt det brukar aldrig strula direkt med att fylla på ett tomt system i en bensinare, det enda som håller mot är ju stängd termostat under fyllnad men röret bakom motorn brukar nog hjälpa till innan termostaten öppnar och lilla slangen från baljan brukar få ut mesta luften ur kylaren och även ur stora slangen från termostathuset till kylaren.

M.v.h. JANKRO.
Den lilla slangen? Så vitt jag ser så finns det bara en liten slang och det är den från expansionskärlet. Kan det vara en idé att låta locket till expansionskärlet vara borttaget och köra motorn tills den blir för varm, låta den svalna och sedan upprepa detta?
 

Loborg

HBK Medlem
Inlägg
12
Kommun
Mjölby
HBK-Nr
41463
Medlemskap
2025
Det kan även vara topplockspackningen som inte är okej. Tidigare ägaren kan ha hällt i kylarcement. I samband med byte av kylvätskan och renspolning kan den lossnat.
Hoppas att det inte är så.


Kylaren kan också vara igensatt. Det kan vara fullt av rost och gegga som har lagt sig i botten i samband med tömningen och renspolningen. Avtappningspluggen i botten av kylaren är inte stor, kan vara 8mm. Risken är då att det stannar kvar en massa skräp i kylaren. Lossar man den nedre slangen på kylaren så borde det gå att få ut allt skräp.

En sak att ha lite koll på.
På min bil är anslutningarna för övre och nedre slangarna på kylaren en aningen dåliga, färg släpp etc. Slangarna håller inte tätt. Jag lyckades få det tätt tillfälligt med dubbla slangklämmor. Ny kylare är beställd, jag byter den nästa år.

Ett tips, att använda bara rostfria slangklämmor. Det är ett h_____e att ta loss slangarna om slangklämmorna är sönderrostade.
Kan det räcka med att öppna avtappningspluggen lite grann? Om det kommer ordentligt med kylarvätska då så borde väl inte kylaren vara igensatt?
 

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.628
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Jag har lagt den i en kastrull och kollat temperatur för öppning resp. stängning. Ser bra ut.
För att utesluta termostaten rekomenderar jag att du tar ut den och kör på så sätt som tidigare orsakade kokning.

Om motorn slutar koka, då vet du att det är ett problem med termostaten eller dess installation. (du fick inte i den åt fel håll....?)
 

Toyota

HBK Medlem
Inlägg
581
Kommun
Osby
HBK-Nr
39286
Medlemskap
2025
Men om jag förstått saker rätt..så har du kört bilen flera hundra mil.... utan problem?
Sen skulle du byta ut kylarvätska.... samma termostat... men visst kan man kanske vända den fel? Men att den inte skulle öppna o stänga..vid rätt temperatur ? Osannolikt om det är samma termostat som du kört hem bilen med....
Nej, ta saker i rätt ordning.... börja med steget att.... se till att allt blir luftat ! ! !
Lufta ordentligt! Kolla igenom tråden så finns det flera tips kring detta....
Både Herbet och Jankro har tips och förklaringar.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
12.246
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Men om jag förstått saker rätt..så har du kört bilen flera hundra mil.... utan problem?
Sen skulle du byta ut kylarvätska.... samma termostat... men visst kan man kanske vända den fel? Men att den inte skulle öppna o stänga..vid rätt temperatur ? Osannolikt om det är samma termostat som du kört hem bilen med....
Nej, ta saker i rätt ordning.... börja med steget att.... se till att allt blir luftat ! ! !
Lufta ordentligt! Kolla igenom tråden så finns det flera tips kring detta....
Både Herbet och Jankro har tips och förklaringar.
Det är ganska stor risk att termostaten inte fungerar om man vänder den fel, känselkroppen kommer åt fel håll.
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.858
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Den lilla slangen? Så vitt jag ser så finns det bara en liten slang och det är den från expansionskärlet. Kan det vara en idé att låta locket till expansionskärlet vara borttaget och köra motorn tills den blir för varm, låta den svalna och sedan upprepa detta?
Hej, du har väl en slang från kylarens övre yttre hörn och upp till expansionskärlet från uttaget som pilarna pekar på, förutom den mindre skvallerslangen som sitter uppe vid locket på expansionskärlet.

Där pilarna visar.
Kylare Ducato bensin3.JPG
Om den skulle vara täppt så kan inte luften stiga uppåt i kylaren genom slangen och upp till kärlet och då ge plats år vattnet att fylla upp när man fyller på.... Med locket borta eftersom man fyller på. När kärlet är fullt så brukar det räcka med att starta motorn för att få fylla på mer, och när termostaten öppnar så brukar man få fylla på ytterligare och som avslutning med kylarlocket på så man har/får tryck i systemet får man öppna ventilen på slangen där bakom från elementet så trycket trycker ut luften tills vatten kommer, Det kan man även göra kanske två gånger till efter några mil med tryck i kylaren för att få ut ev. sista luften som samlas där uppe.
Men tänk på vid de sista öppningarna så finns det vatten i slangen och ev. luft ligger högst upp i elementet, så man måste släppa ut en skvätt vatten först för att se om det kommer mer luft från elementet.

M.v.h. JANKRO.
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.858
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Alla tre omtalade slangar på samma bild:applaus:.

Som tillägg till mitt inlägg ovan, så är det den svarta slangen ut från sidan på kärlet i mitten på bilden som går ner till kylarens bortre övre hörn/balja.

Jag vet inte, balja kanske är något namn på ???? gavlarna på kylare som bara växt fram eller också så är det något lokalt underligt uttryck på östgötskans/Norrköpings vackra dialekt :rolleyes:. Men ordet balja är väl i alla fall ett gammalt vedertaget namn på en ???? Balja... eller.
Balja.JPG

M.v.h. JANKRO.
 
Senast ändrad:

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
12.246
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Alla tre omtalade slangar på samma bild:applaus:.

Som tillägg till mitt inlägg ovan, så är det den svarta slangen ut från sidan på kärlet i mitten på bilden som går ner till kylarens bortre övre hörn/balja.

Jag vet inte, balja kanske är något namn på ???? gavlarna på kylare som bara växt fram eller också så är det något lokalt underligt uttryck på östgötskans/Norrköpings vackra dialekt :rolleyes:. Men ordet balja är väl i alla fall ett gammalt vedertaget namn på en ???? Balja... eller.
Visa bilaga 236390

M.v.h. JANKRO.
Jag för min del håller nog på din andra beskrivning av vad en balja är, har aldrig förut hört gavlarna på en kylare omnämnda som det! :)
 

Toyota

HBK Medlem
Inlägg
581
Kommun
Osby
HBK-Nr
39286
Medlemskap
2025
Det här med språk är intressantare än många först tänker på...... man kan lätt tro att det alltid finns..rätt eller fel... ord o uttryck är tänjbara....det störde inte mig att använda ordet " balja" på det sätt som Jankro gjorde då han skrev om en kylare.... jag uppfattade det som... något där vätska förvaras...
Men... det finns också baljväxter ....
.. och då ser en balja lite annorlunda ut...
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.858
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Jag för min del håller nog på din andra beskrivning av vad en balja är, har aldrig förut hört gavlarna på en kylare omnämnda som det! :)
Jag skall försöka att flyta över till rikssvenska och skriva gavlar (men kan gavlar ha utrymmen som vatten får plats i) ??
Men vi kör på ba.... jag menar gavlar :msn_tongue:.

M. mycket v.h. JANKRO :msn_thumbup:
 

Herbet

HBK Medlem
Inlägg
1.583
Kommun
Solna
HBK-Nr
16285
Medlemskap
2024
Bara för att göra det mer förvirrat: En kylare är ett värmebatteri, ett kylbatteri är ett värmebatteri, ett norrlandsbatteri är ett värmebatteri med smarta gavlar och sist ett värmebatteri är ett värmebatteri, kan vara medström eller motströmskopplat.
Balja kan vara ett öppet expansionskärl, slutet expansionskärl är en balja med lock som gör det till ett tryckkärl.
 
Toppen