• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Motor Motorn kokar

Loborg

HBK Medlem
Inlägg
23
Kommun
Mjölby
HBK-Nr
41463
Medlemskap
2025
Har blivit med gammal husbil (Citroen c25 Pilote R860 S från 1990, bensinare) och hämtat den från Malaga för några veckor sedan. Allt gick bra med att köra den till Sverige, I förrgår beslöt jag mig för att byta Glykol inför vintern. Efter detta så har motorn kokat efter bara en kort körning. Termostaten är kollad och fungerar fint.
Vad kan ha hänt med bilen? Det tar bara 5 minuters körning så kokar den. Har tjyvat fläkten så den går hela tiden, bara för att kolla. Ingen skillnad. Nån som har en idé?
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.895
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Hej, det finns en plåt bockad som leder in remmen utan att förstöra den. Jag gjorde en egen för jättelänge sedan, tyvärr har jag ingen bild på den just nu. Man lägger den i kilspåret och lägger in remmen en bit i spåret och vrider på "motorn" ett halvvarv så styr plåten och en läpp in remmen tills den är på plats (skall kolla men tror att det är den remmen som skall vara 888 lång).
Om man tar en rätt stor vanlig spårmejsel och slipar av, rundar och polerar alla skarpa kanterna på den så kan man få dit remmen utan att skada den, och enbart av att vrida på motorn/remskivan, absolut inte av att försöka genom att "kränga" på remmen, men plåtbiten ar bäst.
Skall se om jag kan fota och få in en bild på den, men helst skulle det behövas några seriebilder under operation eller en kortfilm.

Man kan säga att Fiat har åter lyckats, för man skall göra som man inte skall göra för att montera en kilrem.

M.v.h. JANKRO.
 
Senast ändrad:

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.895
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Jag tog bort vattenpumpens remskiva fast det gjorde inte saken bättre. Det är en 4 spårs remskiva från motorn, innersta spåret går till hydraulpumpen, 2:a spåret till vattenpumpen, 3:e spåret tomt, 4:e spåret till generatorn såvitt jag kan se. Hydraulpumpen kan justeras, generatorn också men inte vattenpumpen. Så motor remskivan och vattenpump remskivan är inte justerbara. Det kan väl bara innebära att där emellan måste man kränga på remmen. Så dumt.
Hej det verkar finnas olika skivor på motorerna. Det brukar vara tre spår på många och då är den inre till generatorn, den i mitten till styrservopumpen (om det finns styrservo) och den yttersta till vattenpumpen, och annars funkar inte styrplåten bra, men det går kanske att flytta remmen inåt till nästa spår i omgångar med hjälp av styrplåten.

(SORRY. Rev.2 det blev baklänges. Den inre till vattenpumpen, mitten ev. styrservo och ytterst till generator skall det vara, som Herbet skriver längre ner.)

Kolla bara, så kan man se om remmen ligger rakt mellan sina två skivor/spår, eller lägg en stållinjal ytterst på pumpens remskiva och kolla var den hamnar nere vid motorskivan, för ligger spåren fel i sidled så funkar det ett tag men remmen blir snart sliten på bredden och värdelös, med tanke på att din rem bara försvann.
Det spår där remmen satt är säkert blanknött, men kan kanske ändå vara värt att kolla så det spårar med vattenpumpens remskiva.

M.v.h. JANKRO.
 
Senast ändrad:

Herbet

HBK Medlem
Inlägg
1.621
Kommun
Solna
HBK-Nr
16285
Medlemskap
2024
Hej det verkar finnas olika skivor på motorerna. Det brukar vara tre spår på många och då är den inre till generatorn, den i mitten till styrservopumpen (om det finns styrservo) och den yttersta till vattenpumpen, och annars funkar inte styrplåten bra, men det går kanske att flytta remmen inåt till nästa spår i omgångar med hjälp av styrplåten.
Kolla bara, så kan man se om remmen ligger rakt mellan sina två skivor/spår, eller lägg en stållinjal ytterst på pumpens remskiva och kolla var den hamnar nere vid motorskivan, för ligger spåren fel i sidled så funkar det ett tag men remmen blir snart sliten på bredden och värdelös, med tanke på att din rem bara försvann.
Det spår där remmen satt är säkert blanknött, men kan kanske ändå vara värt att kolla så det spårar med vattenpumpens remskiva.

M.v.h. JANKRO.
Ett tips: Att rengöra remskivorna när remmarna ändå är borttagna. Det gör stor skillnad. Brakleen funger bra. På min bensinare har remskivan tre spår. Vattenpumpens rem sitter längst in, närmast motorn. Mitten är tom, generatorn längst ut. Man behöver ta bort generatorns rem.

Man behöver trycka på ladda hem efter man har öppnat länken.


 

Bilagor

  • IMG_1773.png
    IMG_1773.png
    1,8 MB · Visningar: 35

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
12.311
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Hej, det finns en plåt bockad som leder in remmen utan att förstöra den. Jag gjorde en egen för jättelänge sedan, tyvärr har jag ingen bild på den just nu. Man lägger den i kilspåret och lägger in remmen en bit i spåret och vrider på "motorn" ett halvvarv så styr plåten och en läpp in remmen tills den är på plats (skall kolla men tror att det är den remmen som skall vara 888 lång).
Om man tar en rätt stor vanlig spårmejsel och slipar av, rundar och polerar alla skarpa kantern på den så kan man få dit remmen utan att skada den, och enbart av att vrida på motorn/remskivan, absolut inte av att försöka genom att "kränga" på remmen, men plåtbiten ar bäst.
Skall se om jag kan fota och få in en bild på den, men helst skulle det behövas några seriebilder under operation eller en kortfilm.

Man kan säga att Fiat har åter lyckats, för man skall göra som man inte skall göra för att montera en kilrem.

M.v.h. JANKRO.
Undra om verkstadshandboken har något bra tips om hur remmen skall monteras?
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.895
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Jag tror de hänvisar till spårmejsel som verktyg, i alla fall till demontering som på Herbets tecknade bild ovan.
Dock tror jag inte det står något om rundslipade och polerade kanter ens. Men det funkar faktiskt om man är försiktig, men kilremmar är ju inte direkt elastiska och inte tillverkade för sådan behandling.

M.v.h. JANKRO.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
12.311
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Ett tips: Att rengöra remskivorna när remmarna ändå är borttagna. Det gör stor skillnad. Brakleen funger bra. På min bensinare har remskivan tre spår. Vattenpumpens rem sitter längst in, närmast motorn. Mitten är tom, generatorn längst ut. Man behöver ta bort generatorns rem.

Man behöver trycka på ladda hem efter man har öppnat länken.


Det är också viktigt att kolla innerväggarna på remspåren på så här gamla fordon. De skall vara släta/raka och inte ha några "steg" om de har det kommer remmen att slira och det hjälper inte att spänna hårdare. Om det finns steg kan man antingen byta remskivorna eller svarva om remspåren.
 
Senast ändrad:

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
12.311
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Jag tror de hänvisar till spårmejsel som verktyg, i alla fall till demontering som på Herbets tecknade bild ovan.
Dock tror jag inte det står något om rundslipade och polerade kanter ens. Men det funkar faktiskt om man är försiktig, men kilremmar är ju inte direkt elastiska och inte tillverkade för sådan behandling.

M.v.h. JANKRO.
Har du tillgång till en riktig fabriks- verkstadshandbok? Jag blir väldigt nyfiken när metoder känns oproffsiga, ofta beror det på felinfo.
 

Loborg

HBK Medlem
Inlägg
23
Kommun
Mjölby
HBK-Nr
41463
Medlemskap
2025
Det gick bra att använda en rund mejsel som hjälp för att få på kilremmen. Kört med bara vatten ett tag utan termostat. Det behövs en packning i termostathuset när man tagit bort termostaten, annars läcker det, märkte jag. I med nya termostaten och luftat igen och sen gick det hur bra som helst att köra nån mil. Allt fungerar som det ska! En häftig detalj är att när vi gick ut med hunden imorse kom vi ut på vägen som leder till vårt hus. Där, c:a 100 m från vårt hus låg en trasig kilrem. Remmen hade alltså hållt från Spanien och gav upp först strax innan vi kom hem! Vilken tur!
Det märktes på den trasiga remmen att den hade slitits snett, nån spansk hade inte satt den i rätt remspår. Nu ska jag väl sluta med tråden "Motorn kokar". Tack för all hjälp som ni bistått med!
 

Herbet

HBK Medlem
Inlägg
1.621
Kommun
Solna
HBK-Nr
16285
Medlemskap
2024
Det gick bra att använda en rund mejsel som hjälp för att få på kilremmen. Kört med bara vatten ett tag utan termostat. Det behövs en packning i termostathuset när man tagit bort termostaten, annars läcker det, märkte jag. I med nya termostaten och luftat igen och sen gick det hur bra som helst att köra nån mil. Allt fungerar som det ska! En häftig detalj är att när vi gick ut med hunden imorse kom vi ut på vägen som leder till vårt hus. Där, c:a 100 m från vårt hus låg en trasig kilrem. Remmen hade alltså hållt från Spanien och gav upp först strax innan vi kom hem! Vilken tur!
Det märktes på den trasiga remmen att den hade slitits snett, nån spansk hade inte satt den i rätt remspår. Nu ska jag väl sluta med tråden "Motorn kokar". Tack för all hjälp som ni bistått med!
Skam den som ger sig. Tillslut löste det sig.
Vilken tur du har haft. Hade remmen lossnat när du var ute på rull hade det hela kunnat olyckligt med motorras som följd. Motorn hade kanske inte klarat av värmen.
Tur i oturen är att du har lärt dig en massa om din bil. Nu vet du hur mångt och mycket fungerar i din bil.
Det har varit kul att följa din tråd.
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.895
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Har du tillgång till en riktig fabriks- verkstadshandbok? Jag blir väldigt nyfiken när metoder känns oproffsiga, ofta beror det på felinfo.
Nej inte just nu.... Är på litet äventyr, eller är sommaren slut ?? Kanske.
Skall kolla senare om det är så simpelt, men på Herbet's bild inlägg #85, om man förstorar används mejsel, men dock där för demontering av remmen.

Återkommer i ärendet ;).

M.v.h. JANKRO.
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.895
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Det gick bra att använda en rund mejsel som hjälp för att få på kilremmen. Kört med bara vatten ett tag utan termostat. Det behövs en packning i termostathuset när man tagit bort termostaten, annars läcker det, märkte jag. I med nya termostaten och luftat igen och sen gick det hur bra som helst att köra nån mil. Allt fungerar som det ska! En häftig detalj är att när vi gick ut med hunden imorse kom vi ut på vägen som leder till vårt hus. Där, c:a 100 m från vårt hus låg en trasig kilrem. Remmen hade alltså hållt från Spanien och gav upp först strax innan vi kom hem! Vilken tur!
Det märktes på den trasiga remmen att den hade slitits snett, nån spansk hade inte satt den i rätt remspår. Nu ska jag väl sluta med tråden "Motorn kokar". Tack för all hjälp som ni bistått med!
Det verkar som du skulle passa på att köpa en Trisslott eller liknande. Att remmen ger upp och lägger sig på backen 100 m. från huset verkar ha sämre odds än en Trissvinst faktiskt.

Ha det bra. M.v.h. JANKRO.
 
Senast ändrad:
Toppen