Det finns en plugg på baksidan av motorblocket. Vad jag har läst är den till för att tappa ur kylvätskan från motorblocket. Bilden är på min motor. Jag har aldrig lossat den pluggen. Det var ca: 1,5 L kvar i systemet i min bil efter jag lossade nedre slangen, antagligen kvar i blocket. Jag tror att det kan vara svårt att få pluggen att täta igen. Det ser ut som att sitter en kopparbricka eller dylikt.
Du kanske vet mer om pluggen Jankro.
Hejsan igen, nej jag har aldrig lossat den och nog inte påträffat något motor (inte så många kollade just med kylvattnet) som behövt total tömning utan de har varit tämligen rostfria faktiskt. De här bilarna är ju nu så gamla så man vet inte riktigt hur frysvätskorna och inblandningarna sköttes i början på en del av dem kanske, och i England verkar problemet som störst, i alla fall med stora röret. Kan kanske bero på lite eller ej rostskyddande frostvätska när man inte räknar med -30° på vintern.
Det var ju ofta förr, men ändå inte en evighet sedan som kylarvattnet ofta var rostvälling av någon anledning i bilar, som borde bero på dåligt rostskydd i kylvattnet. Nu är ju dessutom mycket av en motor av aluminium i stället för gjutjärn, men med bra Glykol så verkar inte äldre motorer heller rosta nämnvärt.
Det går att se cylinderfodren i motorn som är omgivna av kylarvätska, det kan nog samlas en del sediment etc där. Bilden är inte på min motor.
Ja man kan också ana problemen som kan dyka upp om denna motor med sina lösa cylinderfoder går varm och fodren börjar röra på sig lite för mycket. I nerkant så står de på något som i alla fall förr såg ut som tunna plast/celluloid packningar som både skulle täta och användas som shims så fodret stog kanske någon tiondel högre än själva blocket för att klämmas bra när man skruvade dit toppen.
(För läänge sedan så böt jag och en kompis en kolv uppifrån i en sådan här motor i en Peugeot 504 Combi. Det knackskramlade om en trasig kolv, och normalt så tar man i alla fall bort tråget och lossar vevstaken så man kan dra upp kolv med vevstake, men på en parkering och utan rejäla verktyg så drog vi upp fodret till den trasiga kolven och fodret bredvid med den kolven i nedre läge så det gick att få ut kolvbulten och sätta dit en annan (beg. kolv).
Att sedan få tätningsytorna rena där nere vid packningen där fodren står kändes som ett lotteri, och stoppa dit fodren uppifrån på kolvarna, i stället för att som normalt stoppa ner kolven i fodret/loppet kändes inte heller som full kontroll.
Men jag tror att bilen klarade av en semestertripp till hemlandet Frankrike efter den operationen.)
Den schematiska bilden visar hur kylaren är uppdelad i en övre och undre del och att vätskan går från sida till sida. Precis som du har beskrivet. Det går även att se att värmeelementet är den högsta punkten. Även kylaren har en högpunkt i sig och därav den smala slangen till expansionskärlet.
Man ser också på pilarna att det inte är cirkulerande kylvatten i expansionskärlet för att pilarna i båda slangar pekar mot kärlet. Lite rör det nog på sig, men jag kom bara att tänka på instruktionen som står på en del burkar/flaskor med något undermedel i och även om man ibland vill öka på glykolen med en skvätt.
Häll innehållet i expansionskärlet. Vilket alltså inte funkar i alla.
Men på lite seriösare burkar/flaskor så står det. Medlet fylls på i kylaren alternativt genom övre kylarslangen (ej expansionskärlet).
En del expansionskärl har bara en slang där lite vatten går lite fram och tillbaka och i princip så blir det ingen inblandning av medlet från kärlet till kylvätskan i systemet.
En del expansionskärl har som här Ducato'n har, flera slangar men knappt ingen cirkulation genom kärlet i alla fall, och därmed knappt ingen inblandning från medlet i kärlet.
En del expansionskärl med två slangar har stor cirkulation genom kärlet hela tiden och har blandat in medlet från kärlet efter någon mil med varm motor. Kärl med stor cirkulation blir lika varma som resten av slangarna/kylaren samtidigt som de delarna blir varma.
Sorry, nu halkade jag/vi lite från ämnet igen, men det hör ju i alla fall ihop med ämnet som bra att veta.
M.v.h. JANKRO.