• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Motor Motorn kokar

Loborg

HBK Medlem
Inlägg
19
Kommun
Mjölby
HBK-Nr
41463
Medlemskap
2025
Har blivit med gammal husbil (Citroen c25 Pilote R860 S från 1990, bensinare) och hämtat den från Malaga för några veckor sedan. Allt gick bra med att köra den till Sverige, I förrgår beslöt jag mig för att byta Glykol inför vintern. Efter detta så har motorn kokat efter bara en kort körning. Termostaten är kollad och fungerar fint.
Vad kan ha hänt med bilen? Det tar bara 5 minuters körning så kokar den. Har tjyvat fläkten så den går hela tiden, bara för att kolla. Ingen skillnad. Nån som har en idé?
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.868
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Hej det verkar ändå lite underligt om att det kokar skulle bero på att det finns en luftficka i elementet för det behöver ju inte cirkulera där, när värmen är av så är flödet stängt men kylningen av motorn funkar ju ändå.
Du skriver att den kokar redan efter 5 minuters körning. Så snabbt kan den ju inte ens värma upp allt vatten en sommardag.
Man kan ju fundera på om vattenpumpen är trasig skovelhjulet har släppt från axeln så inte vattnet cirkulerar alls. Känns långsökt, och varför det skulle hända efter ett vatten byte. En annan sak är ju om termokontakten inte slår till förrän allt vatten är för varmt, men det verkar inte heller vettigt om bilen blir för varm efter bara 5 minuter.
Kokar bilen innan fläkten har gått igång ??
Tänds den röda varningslampan redan efter de 5 minutrarna när bilen kokar.
Du har väl kollat den mindre slangen från kylarens topp och upp till expansionsskärlet.

M.v.h. JANKRO.
 

Loborg

HBK Medlem
Inlägg
19
Kommun
Mjölby
HBK-Nr
41463
Medlemskap
2025
Jag har kollat den lilla slangen som går från kylaren till expansionskärlet och den är ok. Bilens varningslampa tänds och stänger jag inte av då så kommer det ånga, så det kokar. Varningslampan tänds innan fläkten går igång. Men ibland går inte fläkten igång alls. Min tanke är att det då är brist på vätska kring givaren i kylaren? Nu startar jag om. Har beställt ny termostat som kommer imorgon. Tappat ur motorn på glykol. Spolat genom motorn med vatten och det verkar bra. Spolat från båda håll genom slangarna till kylaren. När jag spolar genom den övre slangen (från termostathuset) så flödar vattnet ut bra genom den nedre slangen. Åt andra hållet verkar det som det finns ett motstånd. Vatten kommer ut ur övre slangen men det kommer också vatten tillbaka i den nedre slangen. Kanske motståndet bara är att man spolar uppåt...Använder bara en vanlig vattenslang med normalt hushållstryck.
 

Herbet

HBK Medlem
Inlägg
1.596
Kommun
Solna
HBK-Nr
16285
Medlemskap
2024
Jag har kollat den lilla slangen som går från kylaren till expansionskärlet och den är ok. Bilens varningslampa tänds och stänger jag inte av då så kommer det ånga, så det kokar. Varningslampan tänds innan fläkten går igång. Men ibland går inte fläkten igång alls. Min tanke är att det då är brist på vätska kring givaren i kylaren? Nu startar jag om. Har beställt ny termostat som kommer imorgon. Tappat ur motorn på glykol. Spolat genom motorn med vatten och det verkar bra. Spolat från båda håll genom slangarna till kylaren. När jag spolar genom den övre slangen (från termostathuset) så flödar vattnet ut bra genom den nedre slangen. Åt andra hållet verkar det som det finns ett motstånd. Vatten kommer ut ur övre slangen men det kommer också vatten tillbaka i den nedre slangen. Kanske motståndet bara är att man spolar uppåt...Använder bara en vanlig vattenslang med normalt hushållstryck.
Det är nog naturlagarna som sätter stopp, vatten rinner nedåt. Det blir även mottryck av vatten och luft.
Om du tar loss kylaren och vänder på den borde det vara lättare att spola åt båda hållen.
Kolla även att det inte har kommit in en massa skräp i den smala slangen när du har spolat.
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.868
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Hej, det verkar lite underligt, men vet inte riktigt hur. Givaren till varningslampan sitter i topplocket och givaren till fläkten sitter ju som vi pratat om i kylaren.
Din fundering på om det inte finns vatten runt termokontakten i kylaren till fläkten verkar vettigt, men jag uppfattade det som att du provkörde bilen och den kokade ändå efter fem minuter ibland under färd ?? Men om du står stilla och bara har bilen igång och den kokar så kan det ju bero på att termokontakten inte slår till ibland och startar fläkten men under körning så kylaren får fartvind så skall det ju ändå funka och då har du ju också problemet att termokontakten inte slår till förrän vattnet som går in i motorn för att kyla är uppe i 92°.

Om cirkulationen funkar som den skall, och termostaten på 82° öppnar och släpper ut det varma vattnet ur motorn, och om termokontakten i kylaren slår till vid det rätt höga värdet på 92° så skall ju inte kylvattnet kunna koka helt enkelt, även om tempmätaren på instrumentpanelen står högre än normalt.
Kylfläkten skall ju helt enkelt starta innan motorn kokar om allt funkar/cirkulerar helt enkelt. Om den sedan inte skulle räcka till av någon anledning är ju då ett annat problem med effekten.

Termokontakter är rätt dåliga i kvalitén, i alla fall en del från eftermarknaden, och byter man så bör man sänka till temperaturen ex. till den här.....

Att något är galet är helt klart men om alla småslangar typ den du senast har kollat är öppna så skall det inte kunna j..... så här mycket med luftfickor, och inte heller om du kör så bilen har fartvind som kylning. Men utan kylfläkten i funktion så tar det inte så lång tid innan tempen åker uppåt om bilen står stilla och om inte termokontakten slår till.

Lite nördigt kanske men en tempgivare till vattnet ut ur motorn till kylaren, och en till vattnet in i motorn från kylaren säger mer än hundra gissningar. (Plus några andra också.)
20240922_132002.jpg
(Det röda som sticker upp är en biljett till Elmia 2019.)

M.v.h. JANKRO.
 
Senast ändrad:

Herbet

HBK Medlem
Inlägg
1.596
Kommun
Solna
HBK-Nr
16285
Medlemskap
2024
Det mest underliga tycker jag att bilen togs från Malaga, körde kring 360 mil utan problem. Så tappar jag ut kylvätskan vid hemkomst och fyller på med ny. Inte ska det väl j....klas så mycket av det!
Kan det ha tidigare varit propylenglykol i ditt kylsystem innan du bytte. Den sortens glykol är inte blandbar med etylenglykol som det ska vara i din bil.
Bara en tanke.
 

bengtic

HBK Medlem
Inlägg
711
Kommun
Finspång
HBK-Nr
39269
Medlemskap
2024
En beröringsfri irmätare kan man ju se läget man kan rikta den mot slangar in i kylaren och få svar på sekunden om det fungerar som det ska finns på biltema för idag ganska billig penning, kan man ju kolla golvdraget med.
 

Loborg

HBK Medlem
Inlägg
19
Kommun
Mjölby
HBK-Nr
41463
Medlemskap
2025
Kan det ha tidigare varit propylenglykol i ditt kylsystem innan du bytte. Den sortens glykol är inte blandbar med etylenglykol som det ska vara i din bil.
Bara en tanke.
Glykolen som var i hade röd eller rosa färg. Den glykol som rekommenderas att ha till gammal motor (av Mekonomen) är blå och den slog jag i. Så, det kan vara så att det fanns kvar en del av den "gamla" glykolen i motorn som jag inte fick ut. Men nu har jag lossat slangar och spolat efter att först ha "pluggat" termostathuset med en passande gummiskiva med litet hål i. Den användes för att med hjälp av en liten kompressor få ut en del av den gamla glykolen. Innan detta var jag hos grannen som satte tryck i systemet under en tid och systemet var tätt.
 

steffo56

HBK Medlem
Inlägg
6
Kommun
Falun
HBK-Nr
32383
Medlemskap
2024
jag hade en Volvo F7 för en trettio år sedan som kokade utan anledning och det visade sig att gummit i en av dom grova slangarna hade separerat och minskade flödet, jag bytte och allt blev bra. Kan vara värt att kolla eftersom flödet var bättre åt ena hållet. mvh stefan
 
Toppen