Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
Och jag hävdar envist att det nog ofta, beroende på vad manualen säger, förutsätter montage nära batteri och att kabeln inte förläggs isolerat och att det bör framgå i manualer och liknande att det är så. I båten har du ju i alla fall gott om vatten att släcka med! Något att verkligen kolla är ledningar i hus om man börjar med till exempelvis elbilsladdare hela nätterna igenom. Då skulle nog tänkande elektriker välja att överdimensionera för att få ner temperaturen. Om kablar läggs tillsammans med andra kablar blir det också lägre tålighet.Jag måste få säga att jag verkligen uppskattar all nyttig information och all den kunskap några har delat med sig av i den här tråden. Många nya lampor har tänts i mitt lilla maskinrum när det gäller kabeldimensionering.
Observera att jag inte har ifrågasatt ambitionen, kunskapen och dom teoretiska uträkningar och exempel som visats tidigare här i tråden.
Det jag ifrågasatt är om teorin och en del teoretiska exempel som vädrats alltid är relevanta när det gäller dom praktiska fall vi pratat om och när vi normalt drar och använder vår el i våra bilar.
Exempelvis kan vi ju enligt teorin inte använda dom kablar som följer med en Inverter eller rekommenderas i Inverterns manual. I praktiken verkar det dock fungera och inte vara något problem. Något som även tillverkarna tycks anse.
Förmodligen för att man sällan eller i princip aldrig använder en Inverter på absolut max under längre tid och för att en eventuell värmeutveckling i kabeln under den tiden ändå blir högst marginell och inte utgör någon risk. OBS en egen teori.
För egen del kommer jag ändå att fortsätta följa och lita på kabeldimensioneringsguiderna som ett bra huvudsakligt underlag och så länge jag inte lägger mig på marginalen kommer jag inte att börja oroa mig för kabelbränder. I alla fall inte så länge vi pratar om el i bil och båt.
Fast i detta fall fick trådskappare inget svar bara massa svar från högt utbildade i kabel frågor tycks detMen... Som man frågar.... Får man ju svar.
Jag försökte ge svar i föregående inlägg och jag är lågt utbildad i detta. Kabeldimensionen är så pass viktig att man bör varna så inte det missas.Fast i detta fall fick trådskappare inget svar bara massa svar från högt utbildade i kabel frågor tycks det
Där man bäddar får man ligga,,,,,,,,,Men... Som man frågar.... Får man ju svar.
Det är ingen garanti....Där man bäddar får man ligga,,,,,,,,,
En undran... Varför gäller tabellen i denna tråd men inte i denna...Enl denna tabell. Jag fick extrapolera lite...
Det blir billigare med ett elverk....Mycke tekniskt om detta om vilken kabel det måste va å hur mycket amp batteri å vilket kemi batteri som är best..
Ja testar .. så vet ja... att 10 meter 1.5 mm kabel inte fungerar med mitt kylskåp jo det fungerar..men det blir 2 volt spänningsfall.. och värme i kabelskor ...inte bra
Ska byta till 2.5 kabel..
Inverter är kul.. att kunna dra ut en 230 kabel från kuren å köra tigersågen eller en damsugare på 1400 watt
Men det går åt batteri..mycket batteri.. för att kunna leverera den ström som behövs.. mitt 150 amp batteri..är ett begagnat backuppbateri högt platt å avlångt 46 kg tungt... kaben 10 kvmm 40 långa fixar strömmen..men inte batteriet.. blir späningsfall.. då slår inverter ifrån.. men det gör även solcelsregulatorn med .. spänningsfall.
Funkar bättre när solen hjälper till via en 250 watts panel
Men klart är att jag behöver investera i nya batteri.. minst 300 amp.. mer sol el. 500 watt.. å en ny sol regulator.. känns dyrt.. men är det önskvärt med magsvets å compresor.. så kostar det!
Måste testa
Då blir det också bullrigare... eller hur är det med nivåer av buller, 85 dB är ju skadliga.Det blir billigare med ett elverk....