• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Montera inverter, hur?

Tanden

HBK Medlem
Inlägg
2
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
29492
Medlemskap
2024
jag skall montera in en inverter, har två batterier .
Kan jag montera plus och minuskabel på ett batteri?
 

Tanden

HBK Medlem
Inlägg
2
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
29492
Medlemskap
2024
Jag har köpt en spänning omvandlare från 12v till 230v.
Har två batterier i bilen , kan jag koppla på denna på ett av batterierna, med säkring för dom är väl seriekopplade.
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.075
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Jag har köpt en spänning omvandlare från 12v till 230v.
Har två batterier i bilen , kan jag koppla på denna på ett av batterierna, med säkring för dom är väl seriekopplade.
Dina batterier är parallellkopplade om du har 12V i bilen,du bör koppla invertern minus på ena batteriet och plus på det andra,så bör också strömuttaget till bilen vara kopplad liksom laddningen.
 

Zlatko Schneberger

FD HBK Medlem
Inlägg
2.373
Kommun
Motala
HBK-Nr
31119
Medlemskap
2022
Jag har köpt en spänning omvandlare från 12v till 230v.
Har två batterier i bilen , kan jag koppla på denna på ett av batterierna, med säkring för dom är väl seriekopplade.
Oja,det går bra fast dina batterier är väl paralelkopplade ,och montera så nära batterier som möjligt och ganska grova kablar från batteri till omvandlare ..
 

anki&lars

HBK Medlem
Inlägg
210
Kommun
Karlskrona
HBK-Nr
29123
Medlemskap
2025
Hej
visar min koppling mellan invertern och två batteri. Batterina är paralellkopplade + till invertern från batteri 1 och - minus till invertern från batteri 2. alla kablar är lika långa som hör ihop. 25mm
 

Bilagor

  • IMG_0745.JPG
    IMG_0745.JPG
    107,1 KB · Visningar: 283

Västkustcamparen

HBK Medlem
Inlägg
1.138
Kommun
Ale
HBK-Nr
24499
Medlemskap
2024
jag skall montera in en inverter, har två batterier .
Kan jag montera plus och minuskabel på ett batteri?
Vilken effekt har invertern?
Det är viktigt att ha tillräckligt grova kablar...
Om invertern är t.ex. på 1500 W kommer den att dra drygt 125 A på 12V-sidan vid full last.... Och då behövs 70 mm2 area (minst)
 
Senast ändrad:

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.142
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Enl denna tabell. Jag fick extrapolera lite...
Gör jag beräkningar på 24Volt.eu hemsida
12V och 125 A
Så säger de vid 0.5 lång kabel 6mm²
Och vid 1 m kabel 10mm²

Så för mig låter 70mm² lite löjligt för stort....
Och 24V beräkning lite i underkant... Skulle tro att en 25-35mm² blir mer logisk med tanke på förlusterna i kablen..
 

Västkustcamparen

HBK Medlem
Inlägg
1.138
Kommun
Ale
HBK-Nr
24499
Medlemskap
2024
Gör jag beräkningar på 24Volt.eu hemsida
12V och 125 A
Så säger de vid 0.5 lång kabel 6mm²
Och vid 1 m kabel 10mm²

Så för mig låter 70mm² lite löjligt för stort....
Och 24V beräkning lite i underkant... Skulle tro att en 25-35mm² blir mer logisk med tanke på förlusterna i kablen..
24volt.eu tar, vad jag kommit fram till, inte hänsyn till värmeutvecklingen i kabeln, utan till spänningsfallet, så den går bort för min del.
Både 6 och 10 mm2 vid 125 A lär gå åt "pipsvängen"
 

Adriamatrix

HBK Medlem
Inlägg
207
Kommun
Fagersta
HBK-Nr
25294
Medlemskap
2024
Kabeldimensionen styrs av belastning och kabel längd för 125 Amp vid kabellängd 4meter totalt 2 fram och 2 tillbaks från inverter krävs en kabel area på 25mm2 enligt beräkning på sidan 24volt.EU om det är kopparkabel och 35mm2 om det är aluminium kabel. spännings fallet blir då 0.36volt respektive 0.4 volt om man i stället väljer 50mm2 för koppar kabel respektive 70mm2 för aluminium kabel blir spännings fallet för koppar 0.18volt och för alu 0.2volt
Men detta är ganska restriktivt beräknat för relativt kortvariga belastningar då kan en klenare kabel användas detta ger dock ett högre spännings fall med mer värme i kabeln som följd att belasta bo dels batterier med så hög effekt under längre tid än en kaffekokning är inte att rekommendera och förmodligen kommer batterierna att tömma ganska fort.
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.142
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
24volt.eu tar, vad jag kommit fram till, inte hänsyn till värmeutvecklingen i kabeln, utan till spänningsfallet, så den går bort för min del.
Både 6 och 10 mm2 vid 125 A lär gå åt "pipsvängen"
Och jag har aldrig sett en 1500W inverter levereras med 70mm² kabel... Och ej heller träffa någon hb ägare som har 70mm² kabel till en 1500W inverter.
 

Västkustcamparen

HBK Medlem
Inlägg
1.138
Kommun
Ale
HBK-Nr
24499
Medlemskap
2024
Kabeldimensionen styrs av belastning och kabel längd för 125 Amp vid kabellängd 4meter totalt 2 fram och 2 tillbaks från inverter krävs en kabel area på 25mm2 enligt beräkning på sidan 24volt.EU om det är kopparkabel och 35mm2 om det är aluminium kabel. spännings fallet blir då 0.36volt respektive 0.4 volt om man i stället väljer 50mm2 för koppar kabel respektive 70mm2 för aluminium kabel blir spännings fallet för koppar 0.18volt och för alu 0.2volt
Men detta är ganska restriktivt beräknat för relativt kortvariga belastningar då kan en klenare kabel användas detta ger dock ett högre spännings fall med mer värme i kabeln som följd att belasta bo dels batterier med så hög effekt under längre tid än en kaffekokning är inte att rekommendera och förmodligen kommer batterierna att tömma ganska fort.
Som jag skrev i inlägg #12 tar 24volt.eu inte hänsyn till värmeutvecklingen i kabeln, utan till spänningsfallet.
Jag matade in värdena 12V, 1500W och 0.1 m kabel. 24volt.eu rekommenderar då arean 1.5 mm2 vilket naturligtvis kommer att bränna av kabeln.
 

Bilagor

  • Screenshot_20220401-192944_Google.jpg
    Screenshot_20220401-192944_Google.jpg
    544,3 KB · Visningar: 22

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.142
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Kabeldimensionen styrs av belastning och kabel längd för 125 Amp vid kabellängd 4meter totalt 2 fram och 2 tillbaks från inverter krävs en kabel area på 25mm2 enligt beräkning på sidan 24volt.EU om det är kopparkabel och 35mm2 om det är aluminium kabel. spännings fallet blir då 0.36volt respektive 0.4 volt om man i stället väljer 50mm2 för koppar kabel respektive 70mm2 för aluminium kabel blir spännings fallet för koppar 0.18volt och för alu 0.2volt
Men detta är ganska restriktivt beräknat för relativt kortvariga belastningar då kan en klenare kabel användas detta ger dock ett högre spännings fall med mer värme i kabeln som följd att belasta bo dels batterier med så hög effekt under längre tid än en kaffekokning är inte att rekommendera och förmodligen kommer batterierna att tömma ganska fort.
2x2 meter kabel känns väl långt.... Varför inte räkna med 0.3-0.4 m kabel som normalt följer med en inverter... :rolleyes: ;)
 

Adriamatrix

HBK Medlem
Inlägg
207
Kommun
Fagersta
HBK-Nr
25294
Medlemskap
2024
I min installation använde jag 35mm2 startkabel för en inverter som är på 3000w men belastar den aldrig med mer än 1000w när jag använder min vatten kokare man ser tydligt på spänningen att batterierna bli väldigt hårt belastade men dom hämtar sig snabbt när man stänger av belastningen.
Varför har jag då en så stor inverter svaret är at många elektriska maskiner har en stor start ström som kräver hög effekt.
 

Adriamatrix

HBK Medlem
Inlägg
207
Kommun
Fagersta
HBK-Nr
25294
Medlemskap
2024
Kabel längden styrs ju av var man kan montera invertern på våran bil sitter batterierna under sättet vid dörren men invertern i ett skåp på andra sidan så kabel längden blir ca 4 m fram och tillbaka
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.142
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
24volt.eu kan ge helt felaktiga och farliga värden.
Vill någon chansa och göra oansvariga installationer så får denna person ta det på sitt ansvar
Men?... Vem påstår att man skall följa 24Volt.
Och fortfarande har du inte lämnat info om vart du hittar ditt förslag att det skall vara 70mm² kabel :rolleyes:
 
Toppen