• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Montera inverter, hur?

Tanden

HBK Medlem
Inlägg
2
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
29492
Medlemskap
2024
jag skall montera in en inverter, har två batterier .
Kan jag montera plus och minuskabel på ett batteri?
 

Blaser338

HBK kassör
Admin medlem
Inlägg
3.314
Kommun
Skurup
HBK-Nr
33443
Medlemskap
2029
Och jag har aldrig sett en 1500W inverter levereras med 70mm² kabel... Och ej heller träffa någon hb ägare som har 70mm² kabel till en 1500W inverter.
Jag har 4x35 mm2 till min 3000 inverter med en kabellängd på 70 cm. Den kan ge 9000 (lågfrekvensinverter) och laddar 90 amp. Jag har 600 ah+, lithium och kan dra 500 amp och ladda 250. Det är i sig ganska onödigt då jag aldrig har använt mer än 2500 w ngn gång men varför snåla på kabeln? Min konverter levererades inte med ngn kabel alls. Anledningen till 4x35 mm2 var att jag hade kabeln hemma, annars hade det blivit 2x50.
 

Västkustcamparen

HBK Medlem
Inlägg
1.141
Kommun
Ale
HBK-Nr
24499
Medlemskap
2024
Inlägg 10 säger egentligen ingenting... Den är ju tagen ur "luften" Hur hade det varit med en länk :rolleyes:
Du kanske missade skärmdumpen jag bifogade i inlägg #10? Lägger in en till nedan.

Kommer du att bry dig om en länk?

Om en leverantör skickar med för klen kabel är det kanske inte första gången. Koppar är dyrt...

 

Bilagor

  • Screenshot_20220401-211447_Google.jpg
    Screenshot_20220401-211447_Google.jpg
    290,7 KB · Visningar: 61

Blaser338

HBK kassör
Admin medlem
Inlägg
3.314
Kommun
Skurup
HBK-Nr
33443
Medlemskap
2029
Jag har dimentionerat efter Kabelstickan - hjälper dig att välja rätt varje gång Jag har dimentionerat i underkant men då jag vet att jag inte använder max så känner jag mig säker på att det räcker. Sedan så kan jag ju lägga till en dubbelkabel till om det blir kris :D

Edit: Du vinner även lite i effekt genom att använda flera tunna kablar än en stor.
 

Västkustcamparen

HBK Medlem
Inlägg
1.141
Kommun
Ale
HBK-Nr
24499
Medlemskap
2024
Då de tabeller som hänvisas i tråden inte tar hänsyn till hur lång kablen är i sin beräkning, så gjorde jag tre försök...

1/ 5 meter kabel..
2/ 10 meter kabel
3/ 15 meter kabel..

Resultatet kan ni se härunder....

Visa bilaga 222281
Visa bilaga 222282

Visa bilaga 222283
Hur mycket ström en kabel klarar har inte med längden att göra (så länge man inte rullar ihop kabeln) utan med arean..

Den kalkylator du använder är för att ta fram kabelarean med avseende på SPÄNNINGSFALLET, inte med avseende på vilken STRÖM kabeln klarar.

I inlägg #15 lade jag in 12V, 1500W och 0,1 m kabellängd i den kalkylatorn bara för att åskådliggöra detta.

Svaret blev 1,5 mm2 (syns i bif skärmdump i inlägg #15) vilket naturligtvis inte kan användas för 125A
 
Senast ändrad:

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.184
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Hur mycket ström en kabel klarar har inte med längden att göra.
Den kalkylator du använder är för att ta fram kabelarean med avseende på spänningsfallet, INTE med avseende på vilken STRÖM kabeln klarar.

I inlägg #15 lade jag in 12V, 1500W och 0,1 m kabellängd i den kalkylen bara för att åskådliggöra detta.

Svaret blev 1,5 mm2 (syns i bif skärmdump) vilket naturligtvis inte kan användas för 125A
Om du har en 0.1m 1.5 mm² kabel, så säger du att den kan du inte använda...
Varför kan du inte det? ... Den är ju himla kort.
Men du tänker kanske 1.5mm² på 2 meter :rolleyes:
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.184
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Du kanske missade skärmdumpen jag bifogade i inlägg #10? Lägger in en till nedan.

Kommer du att bry dig om en länk?

Om en leverantör skickar med för klen kabel är det kanske inte första gången. Koppar är dyrt...

Tittar man på den tabell du hänvisar till så är det ju en beräkning av hur stor säkring du kan belasta en kabel med och ingen beräkningstabell som säger hur många A du max kan ha i kablen...
Tittar vi på typ 50mm² kabel så säger tabellen att kablen på 50mm² klara max 400A säkring vid kortslutning.. :eek:
Säkringen är väl till för att bryta innan kabeln blir för varm (hög belastning) .. :rolleyes: eller?
 
Senast ändrad:

Västkustcamparen

HBK Medlem
Inlägg
1.141
Kommun
Ale
HBK-Nr
24499
Medlemskap
2024
Tittar man på den tabell du hänvisar till så är det ju en beräkning av hur stor säkring du kan belasta en kabel med och ingen beräkningstabell som säger hur många A du max kan ha i kablen...
Tittar vi på typ 50mm² kabel så säger tabellen att kablen på 50mm² klara max 400A säkring vid kortslutning.. :eek:
Säkringen är väl till för att bryta innan kabeln blir för varm (hög belastning) .. :rolleyes: eller?
Vid beräkning av kablar finns det flera faktorer att ta hänsyn till, inte bara spänningsfall.
Dels långvarig överström som orsakar värmeutveckling i kabeln, dels vilken kortslutningsström som kan uppstå och som är väldigt kortvarig och som inte hinner ge upphov till skadlig värmeutveckling.
Detta är särskilt viktigt när det gäller t.ex. (större) elektriska motorer som driver fläktar. Dessa har en hög startström jämfört med driftströmmen.
Överlastsäkringen (som är "trög") är då beräknad för driftströmmen och löser inte inte ut för den höga startströmmen.

I fallet med dessa klenströmsanläggningar vi här talar om är detta i regel inte något man behöver ta hänsyn till. Säkringen fyller båda funktionerna som överlast- och kortslutningssäkring.

Fundera på varför du bara har 10 A säkringar hemma i huset/lägenheten) där kablarna oftast är på 1.5 mm2 (i vissa fall kan man numera ha 13 A).

(För din info så är jag utbildad elingenjör och har arbetat med konstruktion av elanläggningar under åtskilliga år)
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.184
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Vid beräkning av kablar finns det flera faktorer att ta hänsyn till, inte bara spänningsfall.
Dels långvarig överström som orsakar värmeutveckling i kabeln, dels vilken kortslutningsström som kan uppstå och som är väldigt kortvarig och som inte hinner ge upphov till skadlig värmeutveckling.
Detta är särskilt viktigt när det gäller t.ex. (större) elektriska motorer som driver fläktar. Dessa har en hög startström jämfört med driftströmmen.
Överlastsäkringen (som är "trög") är då beräknad för driftströmmen och löser inte inte ut för den höga startströmmen.

I fallet med dessa klenströmsanläggningar vi här talar om är detta i regel inte något man behöver ta hänsyn till. Säkringen fyller båda funktionerna som överlast- och kortslutningssäkring.

Fundera på varför du bara har 10 A säkringar hemma i huset/lägenheten) där kablarna oftast är på 1.5 mm2 (i vissa fall kan man numera ha 13 A).

(För din info så är jag utbildad elingenjör och har arbetat med konstruktion av elanläggningar under åtskilliga år)
Som jag ser det...
Så skriver du en massa information som kanske få här på Hbk har någom kunskap om....
Men du ger igen information som han/hon behöver för att beräkna eller förstå hur han skall själv räkna ut diametern på en kabel.... Typ till en inverter...

Jag har haft fem inverter under de senaste 10 åren, ingen av dem levererades med kraftigare kabel än 25mm², den jag har idag är en på 2000w....max 4000 under kort tid.
Den använder jag bla till min tvättmaskin som tar ca 1700w i ca 20 min för uppvärmning av vattnet

Sen har jag sett många "fabriksmonterad" inverter i olika husbilar och aldrig jag sett tjockare kabel än 25mm² till invertern trots att några inverter var på 2000w.
Alla fabrikskablar jag sett har varit max 0.5 meter långa.

Sänder över vad som står i manualen till min inverter....
Och hoppas TS inte har blivit galen av allt här har skrivits i tråden.... :eek: ;)

IMG_20220402_134831.jpg

IMG_20220402_134839.jpg
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.829
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Hur mycket ström en kabel klarar har inte med längden att göra (så länge man inte rullar ihop kabeln) utan med arean..

Den kalkylator du använder är för att ta fram kabelarean med avseende på SPÄNNINGSFALLET, inte med avseende på vilken STRÖM kabeln klarar.

I inlägg #15 lade jag in 12V, 1500W och 0,1 m kabellängd i den kalkylatorn bara för att åskådliggöra detta.

Svaret blev 1,5 mm2 (syns i bif skärmdump i inlägg #15) vilket naturligtvis inte kan användas för 125A

Tyvärr, även den tar inte hänsyn till värmeutveckligen i kabeln

Skall villigt erkänna att det var länge sen jag gick i skolan och har kanske inte full koll men visst finns det väl ett direkt samband mellan spänningsfall och värmeutveckling?
Ett lågt spänningsfall över en vanlig kabel inom bilel betyder rimligen låg resistans/låga förluster i överföringen vilket i sin tur då innebär liten möjlighet för värmeutveckling?

Även Sutars guide för kabeldimensionering och även deras kalkylator för dimensionering bygger helt på att kabelns skall dimensioneras för att hålla ett lågt spänningsfall och inget annat. Enligt dom räcker det med 25mm2 för 150A om kablarna är 0,5m. Spänningsfallet blir då 0,1V


Jag är öppen för nya vinklar och vill lära mig men det sitter lite långt inne att även Sutars skulle ha fel och rekommendera fel.
 

Västkustcamparen

HBK Medlem
Inlägg
1.141
Kommun
Ale
HBK-Nr
24499
Medlemskap
2024
Som jag ser det...
Så skriver du en massa information som kanske få här på Hbk har någom kunskap om....
Men du ger igen information som han/hon behöver för att beräkna eller förstå hur han skall själv räkna ut diametern på en kabel.... Typ till en inverter...

Jag har haft fem inverter under de senaste 10 åren, ingen av dem levererades med kraftigare kabel än 25mm², den jag har idag är en på 2000w....max 4000 under kort tid.
Den använder jag bla till min tvättmaskin som tar ca 1700w i ca 20 min för uppvärmning av vattnet

Sen har jag sett många "fabriksmonterad" inverter i olika husbilar och aldrig jag sett tjockare kabel än 25mm² till invertern trots att några inverter var på 2000w.
Alla fabrikskablar jag sett har varit max 0.5 meter långa.

Sänder över vad som står i manualen till min inverter....
Och hoppas TS inte har blivit galen av allt här har skrivits i tråden.... :eek: ;)
Ja du, muskatten... "Om något verkar enkelt, vänta tills jag har förklarat..."

Till grund för dessa beräkningar kan man säga att elsäkerhetsföreskrifterna ligger (se länk nedan, 291 sidor som "ingen orkar läsa").
Där står väldigt mycket om dimensionering av elanläggningar, men ingen färdig formel för kabelarea med avs på strömmen. Detta torde bero på att det finns många parametrar att beakta. På sid 45 kan t.ex. man läsa:

Ledararea bestäms med hänsyn till
– ledarnas högsta tillåtna temperatur,
– godtagbart spänningsfall,
– elektromekaniska påkänningar, som ledarna kan bli utsatta för vid kortslutning,
– andra mekaniska påkänningar, som ledarna kan bli utsatta för,
– största impedans med hänsyn till kortslutnings- och jordfelsskyddets funktion
.

Dessutom påverkar kabelns omgivningstemperatur, materiel (koppar/aluminium) och förläggningssätt (på kabelstege, hur tätt ligger kablarna m.m.) samt några faktorer till.

För att kunna göra en korrekt beräkning krävs alltså ett omfattande beräkningsjobb.
För att underlätta detta erbjuder ett antal företag beräkningskalkyler som tar de hänsyn som krävs beroende på de parametrar som föreligger.

El-Vis är ett sådant företag. Se länk nedan. Dessa beräkningsprogram är dock inte gratis som synes, och El-Vis håller även utbildningar om dimensionering av elanläggningar.
Jag har numera inte tillgång till några beräkningsprogram av ovanstående "kaliber".

Andra företag tar fram förenklade hjälpmedel, t.ex. tabeller som är avpassade för särskilda ändamål. Jag googlade och fann att Sutars har tagit fram en tabell med rubriken "Säkringstabell Nordisk Båtstandard 1990" och den kopierade jag in i inlägg #15.
Installationer i båtar borde likna de i husbilar menar jag. (Länk nedan)
Den tabellen slutade på 50 mm2 och där var säkring mot överbelastning angiven till 100 A.
Jag extrapolerade då den till 70 mm2 och 125 A. (i och för sig anger de "Kontinuerlig strömstyrka" till 76 A. Varför förstår jag inte)

Detta var detta jag baserade mitt svar på.
Det kan mycket väl finnas andra tabeller som kan vara till hjälp, men de bör vara anpassade till installationer i husbilar eller liknande..

Betr. kabeln till din tvättmaskin kan det vara värt att känna av temperaturen på kabeln strax innan maskinen slår av.
Betr. de anvisningar du fått med den inverter du skickat bilder på verkar de inte vara anpassade till svenska regler. Vi kanske är onödigt försiktiga i Sverige, vad vet jag.........

Edit: det finns ett (intressant?) stycke om husbilar på sidan 158 - 161 i Elsäkerhetsföreskrifterna
Edit 2: Jag ser att det är gammal version av elsäkerhetsföreskrifterna jag länkat till. Jag ska försöka hitta den gällande versionen

Länkar:


 
Senast ändrad:

Västkustcamparen

HBK Medlem
Inlägg
1.141
Kommun
Ale
HBK-Nr
24499
Medlemskap
2024
Skall villigt erkänna att det var länge sen jag gick i skolan och har kanske inte full koll men visst finns det väl ett direkt samband mellan spänningsfall och värmeutveckling?
Ett lågt spänningsfall över en vanlig kabel inom bilel betyder rimligen låg resistans/låga förluster i överföringen vilket i sin tur då innebär liten möjlighet för värmeutveckling?

Även Sutars guide för kabeldimensionering och även deras kalkylator för dimensionering bygger helt på att kabelns skall dimensioneras för att hålla ett lågt spänningsfall och inget annat. Enligt dom räcker det med 25mm2 för 150A om kablarna är 0,5m. Spänningsfallet blir då 0,1V


Jag är öppen för nya vinklar och vill lära mig men det sitter lite långt inne att även Sutars skulle ha fel och rekommendera fel.
Värmen kommer från effektförlusten i kabeln och beräknas som spänning x ström, så det stämmer.
En "vanlig PVC-kabel" får inte bli varmare än 70 gr (för att undvika att isoleringen smälter), så hur varm den blir vid en viss effekt bestäms av resistiviteten, hur lång kabeln är, vilken area den har, hur mycket den kyls av omgivande temperatur, förläggningssätt m.m.

Den tabellen du hittade på Sutar passar nog inte in här då den inte verkar ta hänsyn till värmeutvecklingen i kabeln.

Man behöver göra 2 beräkningar:
En för att se till att inte spänningsfallet blir för högt och en annan som ser till att kabeln inte blir för varm. Man väljer sedan det högsta värdet på arean från dessa beräkningar.

I "din" kalkyl lade jag in 0.2 m längd, 125 A och svaret blev då 4.3 mm2 och det kan omöjligt bli bra med hänsyn till värmeutvecklingen.

Jag hittade däremot en tabell som verkar tillämplig i detta avseende:

 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.184
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Jag tog mig friheten och kollade lite runt på vad har den sidan att erbjuda som du hänvisar mig till... Sutars..

Först klickade jag på kabeldimensionering... Och gick vidare..
Screenshot_20220402_210936.jpg

Snart hittade jag detta.... Beräkning av kabeldimensionering...

Screenshot_20220402_210441_com.android.chrome.jpg

Och så gjorde jag en beräkning.... Och eftersom det är på Sutars hemsida med all deras kunskap så bör vi ju kunna lita på resultatet...

Screenshot_20220402_212048.jpg

Och svaret blev då 25mm²

Skrollar ni ner på beräkningssidan så finns det fler beräkningstabeller

Tack Västkustcampare för tipset till en kanonsida.... Men tyvärr stämmer deras svar inte med det du påstår...

Så vem skall vi nu tro på....??
 

Bilagor

  • Screenshot_20220402_210534_com.android.chrome.jpg
    Screenshot_20220402_210534_com.android.chrome.jpg
    285,1 KB · Visningar: 2

Västkustcamparen

HBK Medlem
Inlägg
1.141
Kommun
Ale
HBK-Nr
24499
Medlemskap
2024
Jag tog mig friheten och kollade lite runt på vad har den sidan att erbjuda som du hänvisar mig till... Sutars..

Först klickade jag på kabeldimensionering... Och gick vidare..
Visa bilaga 222301

Snart hittade jag detta.... Beräkning av kabeldimensionering...

Visa bilaga 222302

Och så gjorde jag en beräkning.... Och eftersom det är på Sutars hemsida med all deras kunskap så bör vi ju kunna lita på resultatet...

Visa bilaga 222304

Och svaret blev då 25mm²

Skrollar ni ner på beräkningssidan så finns det fler beräkningstabeller

Tack Västkustcampare för tipset till en kanonsida.... Men tyvärr stämmer deras svar inte med det du påstår...

Så vem skall vi nu tro på....??
Så här är det, som jag svarade Roger67:

Man behöver göra 2 beräkningar:
En för att se till att inte spänningsfallet blir för högt och en annan som ser till att kabeln inte blir för varm. Man väljer sedan det högsta värdet på arean från dessa beräkningar.

Den beräkningen du har i ditt inlägg är för spänningsfallet. Enl. länken nedan finner du en tabell som finns under rubriken "Säkerhet"......

(lägg in kabellängd 0.2 m i "din" beräkning ovan och se vad resultatet blir..)

 
Senast ändrad:
Toppen