Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
Min tid att sitta och kolla externa hemsidor är slut, men var vi inte överens om att detta bara berörde ett av de krav som måste uppfyllas vid dimensionering av kabel och att överbelastningsskyddet inte beaktades? Västkustcampa får hjälpa till om hen kollade denna modell. Hur som helst så ska alla kriterier uppfyllas, inget får vara ouppfyllt.
Eller min tvättmaskin när den värmer upp vattnet till 70°.... Ca 150A i ca 20 min.Nu har väl detta blivit lite löjligt teoretiskt, hur länge kör man en inverter på full effekt, i det här fallet 125A. En kaffemaskin går kanske 1-2 minuter sedan reglerar den ned, en hårfön max 5 i värsta fall 10 minuter. Vattenkokare 5 minuter.
Eller min tvättmaskin när den värmer upp vattnet till 70°.... Ca 150A i ca 20 min.
Det kan jag också göra, brukar göra det om vintern, när solen lyser med sin frånvaro....Ja, det är ju en ovanligt lång belastning, men hör väl till undantagsfallen, vad jag förstår kör många husbilar med tvättmaskin varmvatten från pannan.
Om man har stor batteribank så varför inte. Tänk att man kör med elvärmefläkt under en resa med generatorn som laddare. Låter inte särskilt orimligt. Min rekommendation är att analysera frågan och därefter svara på vilken area man behöver, inte förhasta sig in i eventuellt fungerande förenklingar.Nu har väl detta blivit lite löjligt teoretiskt, hur länge kör man en inverter på full effekt, i det här fallet 125A. En kaffemaskin går kanske 1-2 minuter sedan reglerar den ned, en hårfön max 5 i värsta fall 10 minuter. Vattenkokare 5 minuter.
Här får väl du göra som du vill och hoppas att det går bra. Jag har svårt att tolka det som något annat än att du tycker att jag har fel och jag bryr mig inte om att förklara mer än vad jag redan har gjort. Jag skulle mena att marginalerna i en husbil är rätt små vid fel förläggning men ofta ganska stora i en industrianläggning. Stor ström har vi, vi pratar om 150 A, och det är en anledning till att värmeutvecklingen blir viktig i förhållande till spänningsfallet. I din villa har du sällan över 16 A.Du har inte precis lagt fram någon bättre teori. Jag skulle tittat hur den är installerad, analyserat och kört därefter. Vad jag skulle undvika om kabeln är tunn är att packa saker runt dessa kablar. Spänningsfallet kan väl kvitta så länge omvandlaren inte slår ifrån när den behövs och man inte brys sig om extraförlusten.Jag får inte ihop det att alla dom guider, rekommendationer och verktyg som finns för just dimensionering av kabel i våra bilar och båtar nu helt plötsligt är felaktiga. Manualerna som hänvisats till är också då felaktiga...
Dessutom, hur många av oss medlemmar är det som nu efter dessa "nya rön" har helt felaktigt dimensionerade system efter att ha följt alla vanliga guider? Vågar jag köra med min Inverter?
Eller är det helt enkelt bara så att det som kommit upp här är mer teoretiskt och av större vikt vid dimensionering av avancerade industrilösningar där vi pratar andra strömmar, spänningar och där det inte finns några marginaler?
I praktiken för oss däremot, så är det inte lika viktigt. Det är också därför även proffsen på denna typ av el fokuserar mer på exempelvis spänningsfallet vid dimensionering av kablaget i elsystemet.
Vi kan alltså fortsätta följa dessa guider utan att oroa oss ?
Så lite så! Du får väl skriva nästa kapitel i boken. Kanske ska vi byta förlag till ett med mer lättlärda läsare?
Här kom nästa kapitel! Utmärkt! Du pekar ut lite av den där fysiken som jag beskrev som proportionaliteter för att slippa ramla in i siffervärden.Jag börjar undra varför jag håller på att försvara säkerheten i elektriska installationer när jag hela tiden blir bemött med stor skepsis....
Flera tråddeltagare försöker helt klart att leta undanflykter för att slippa utföra säkra installationer.
"Jag får inte ihop det att alla dom guider, rekommendationer och verktyg som finns för just dimensionering av kabel i våra bilar och båtar nu helt plötsligt är felaktiga."
Nej, guiderna är inte felaktiga, men ofullständiga. Den beräkning som görs använder Ohms lag (U = I * R) och används här enbart för att beräkna spänningsfallet vid en viss ström och resistans, inte effekt eller kablars strömtålighet.
Detta står på också på hemsidorna för t.ex. Sutars.com ("Ytterst kortfattat kan vi hänvisa allt till Ohms lag, men utan en vidare förklaring blir ju ingen lyckligare av det."). Även på 24Volt.eu kan man finna info om detta.
Dessutom, på 24Volt.eu finns en säkringstabell under kalkyldelen. Många tycks missa den.....
Man ska alltså jämföra det förslag på area man får från kalkylen med lämplig säkring i denna tabell. (se även bifogad bild)
Där står bl.a. att "35 A kräver minst 10 mm2 kabelarea.". Det betyder då även omvänt att 10 mm2 ska avsäkras med högst 35 A.
Även på sutars.com finns en säkringstabell som jag hänvisat till tidigare.
Ohms lag används inte för att beräkna effekt. Effekt beräknas enligt P (effekt) = U (spänning) x I (ström). Mer om det nedan.
Trots detta försöker man här komma undan ansvaret att välja tillräckligt grov kabel med tanke på värmeutvecklingen. Detta är naturligtvis fullständigt galet och oansvarigt.
Men jag ska ändå göra ett sista försök:
När man drar en ström genom en kabel uppstår värme (= effekt) i kabeln. Värmen beror på hur många ampere man kör genom kabeln och kabelns resistans. Men nu kanske någon säger. "Nej, effekten är P = U x I". Det stämmer, men eftersom U = I x R kan man slå ihop dessa formler till P = R x I2 (I2 = strömmen i kvadrat). Detta betyder att om man dubblar strömmen blir effekten 4 ggr högre.
Värmen (Effekten) som utvecklas i kabeln måste kylas bort, annars börjar kabeln glöda och brinner till slut av.
Avkylningen i detta fall sker till omgivande luft som i vårt fall är ca 20 C. En kort kabel kan inte kylas av lika mycket som en lång kabel då det är kabelns yttre yta utanpå isoleringen som är kabelns "kyl-yta".
Om man räknar på en kopparkabel på 2.5 mm2 vet de flesta (?) att den högst får säkras av med 16 A.
Resistansen på en (1) meter av denna kabel är (vid 20 C) ca 0.0072 ohm (0.018 / 2.5, se även på 24Volt.eu). Effekten vid 16A blir knappt 2 W. Är kabeln 2 meter lång blir effekten såklart ca 4 W. Det betyder att värmeeffekten är ca 0.2 W per decimeter.
Det spelar alltså ingen roll hur lång eller kort kabeln är, effekten är samma 0.2 W per decimeter vid 16 A.
Till sist har jag lagt in värden i kalkylen på 24Volt.eu (se bif bild) enl. följande (för att visa att enbart kalkylen inte räcker för att dimensionera kabeln:
1. 12 V, 1500 W
2. 1 meter kabel (som egentligen är 2 m enl. anmärkningen nedan)
3. Klicka på "kalkylera"
4. Svar: 125 A och 10 mm2 rekommenderad area
5. Enl tabellen: 10 mm2 ska ha en säkring på max 35 A. Detta rimmar ju inte alls med strömmen 125 A som kalkylen gav.......
Även sutars.com har en säkringstabell: sutars.com/support/sakerhet/sakringstabell/
Man måste alltså, utan någon som helst tvekan, dels göra en kalkyl för spänningsfallet SAMT kontrollera att kabeln tål den ström som behövs utan att kabeln blir överhettad.
(En anmärkning: den kabellängd man ska ange på 24Volt.eu är för en två-ledare. Är det t.ex. 1 m mellan inverter och batteri blir ju summan av plus och minus 2 m, men i kalkylen anger man alltså 1 m. Detta är lätt att visa med ohms lag.
Lägg in 12V, 60 A och 1 m kabellängd i kalkylen. Den ger då svaret 6 mm2 och 0.36 V spänningsfall.
Med ohms lag: 0,018 x 1 m / 6 mm2 x 60 A = 0.18 V , dvs hälften av svaret i kalkylen (0.018 är resistiviteten för koppar, se 24Volt.eu)
Kalkylen på sutars.com har inte denna "egenhet", där anger man den verkliga kabellängden)
Jag hoppas verkligen att det har klarnat lite............................................
Om man har stor batteribank så varför inte. Tänk att man kör med elvärmefläkt under en resa med generatorn som laddare. Låter inte särskilt orimligt. Min rekommendation är att analysera frågan och därefter svara på vilken area man behöver, inte förhasta sig in i eventuellt fungerande förenklingar.
Jag också, men jag har inte kontroll över hur andra gör. Därför installerar man väl lämpligen kablar så att det även täcker fall som man inte har kontroll över. Varför göra annorlunda? Gör folk på samma sätt i huset hemma? Jag använder spisen väldigt korta tider och skulle definitivt kunna dra ner på den kabeln. Likaså uttaget som jag har till dammsugaren.Låter egentligen ännu mera teoretiskt, jag hoppas verkligen inte att någon får för sig att köra värmen på el 12V i en husbil när alla är utrustade
med fungerande värmesystem.
Jag har faktisk en plåtis från Österrike som ståt bredvid mig nu i över 1 månad. Han har ett 420A lifepo4 batteri och det enda som går på 12v hos honom är inverter... Han har kaffemaskin, bakmaskin, vvb, kylskåp, vattenkokare och en spis med två gammaldags elplattor så han kan göra maten..Låter egentligen ännu mera teoretiskt, jag hoppas verkligen inte att någon får för sig att köra värmen på el 12V i en husbil när alla är utrustade
med fungerande värmesystem.
Helt riktigt så länge "klumpen" tål det. Men kabeln får inte överhettas någonstans längs kabeln. Är den då väldigt kort så inverkar det positivt men tveksamt om det är realistiskt. Markkabel tål mer ström eftersom värmen leds bort. Tänker vi tanken att kabeln är i ett inneslutet utrymme, som en kabelvinda, då plötsligt blir det varmare därinne om kabeln är längre.Värmeutvecklingen är ju pr löpmeter, så din 0,5m får samma temp som en 7,0m. Men någonstans börjar det ju att spela roll om man har en rejäl klump att skruva fast kabeln i, biten närmast den extra värmeavledningen hålls ju svalare (snillen spekulerar...)
Jag har faktisk en plåtis från Österrike som ståt bredvid mig nu i över 1 månad. Han har ett 420A lifepo4 batteri och det enda som går på 12v hos honom är inverter... Han har kaffemaskin, bakmaskin, vvb, kylskåp, vattenkokare och en spis med två gammaldags elplattor så han kan göra maten..
Och så har han två värmeelement som han kör 1timme på morgon och kväll om vintern Och bara elementen är då på 2400w..
Han har dubbla 50mm° kablar till inverter och detta har fungerat i snart två år, han lever heltid i sinplåtis.... Ända nackdel är att han får inte plats med mer än en 420w panel, som sällan räcker till.
Anade väl att det fanns någon sådan! Undvik att sälja till honom om ni har för tunn kabel! Nu, återigen, är det väl framför allt vid isolerad förläggning som "internettabellerna" verkar vara snåla.Jag har faktisk en plåtis från Österrike som ståt bredvid mig nu i över 1 månad. Han har ett 420A lifepo4 batteri och det enda som går på 12v hos honom är inverter... Han har kaffemaskin, bakmaskin, vvb, kylskåp, vattenkokare och en spis med två gammaldags elplattor så han kan göra maten..
Och så har han två värmeelement som han kör 1timme på morgon och kväll om vintern Och bara elementen är då på 2400w..
Han har dubbla 50mm° kablar till inverter och detta har fungerat i snart två år, han lever heltid i sin plåtis.... Ända nackdel är att han får inte plats med mer än en 420w panel, som sällan räcker till.
Njaa... Fungerar och fungerar.... Hade han haft minst det dubbla med panel så skulle det kanske fungera...Ja, det finns ju alltid undantag, antar att det är ett hemmabygge, förutsättningen är ju att man är i södra Europa, försök detsamma på vinterhalvåret här?!
Till viss del..Jag också, men jag har inte kontroll över hur andra gör. Därför installerar man väl lämpligen kablar så att det även täcker fall som man inte har kontroll över. Varför göra annorlunda? Gör folk på samma sätt i huset hemma? Jag använder spisen väldigt korta tider och skulle definitivt kunna dra ner på den kabeln. Likaså uttaget som jag har till dammsugaren.
Den hänger förhoppningsvis löst just för att det är en anslutningskabel och tål då mer. Man kan tror jag i ideala fall hamna ännu högre. Vi har två saker här. Den måste klara att säkringen löser vid kortslutning och den apparat som sitter i ändan kan i sig vara överlastskydd om den har en uppenbart begränsad effekt eller interna säkringar. Detta gäller då inte förlängningssladdar där folk kan ansluta vad som i ändan. Nu kommer vi lite ifrån omvandlaren, men även den har en maxeffekt men strömmen ökar med minskade matningsspänning. Vi kan ha en klockradio med 0,75 mm2 kabel också i ett sådant uttag, men vad jag förstår klarar sig normalt kortslutningsskyddet även med 16 A säkring.Till viss del..
Det är ju faktiskt tillåtet med 1,5mm2 anslutningskabel till en 16A last även om det matande uttaget ska ha 2,5mm2 matning....