• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Montera inverter, hur?

Tanden

HBK Medlem
Inlägg
2
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
29492
Medlemskap
2024
jag skall montera in en inverter, har två batterier .
Kan jag montera plus och minuskabel på ett batteri?
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Jag måste få säga att jag verkligen uppskattar all nyttig information och all den kunskap några har delat med sig av i den här tråden. Många nya lampor har tänts i mitt lilla maskinrum när det gäller kabeldimensionering. :)

Observera att jag inte har ifrågasatt ambitionen, kunskapen och dom teoretiska uträkningar och exempel som visats tidigare här i tråden.
Det jag ifrågasatt är om teorin och en del teoretiska exempel som vädrats alltid är relevanta när det gäller dom praktiska fall vi pratat om och när vi normalt drar och använder vår el i våra bilar.

Exempelvis kan vi ju enligt teorin inte använda dom kablar som följer med en Inverter eller rekommenderas i Inverterns manual. I praktiken verkar det dock fungera och inte vara något problem. Något som även tillverkarna tycks anse.
Förmodligen för att man sällan eller i princip aldrig använder en Inverter på absolut max under längre tid och för att en eventuell värmeutveckling i kabeln under den tiden ändå blir högst marginell och inte utgör någon risk. OBS en egen teori.

För egen del kommer jag ändå att fortsätta följa och lita på kabeldimensioneringsguiderna som ett bra huvudsakligt underlag och så länge jag inte lägger mig på marginalen kommer jag inte att börja oroa mig för kabelbränder. I alla fall inte så länge vi pratar om el i bil och båt.
:)
 

HVAC

HBK Intresserad
Inlägg
166
Kommun
Båstad
Jag måste få säga att jag verkligen uppskattar all nyttig information och all den kunskap några har delat med sig av i den här tråden. Många nya lampor har tänts i mitt lilla maskinrum när det gäller kabeldimensionering. :)

Observera att jag inte har ifrågasatt ambitionen, kunskapen och dom teoretiska uträkningar och exempel som visats tidigare här i tråden.
Det jag ifrågasatt är om teorin och en del teoretiska exempel som vädrats alltid är relevanta när det gäller dom praktiska fall vi pratat om och när vi normalt drar och använder vår el i våra bilar.

Exempelvis kan vi ju enligt teorin inte använda dom kablar som följer med en Inverter eller rekommenderas i Inverterns manual. I praktiken verkar det dock fungera och inte vara något problem. Något som även tillverkarna tycks anse.
Förmodligen för att man sällan eller i princip aldrig använder en Inverter på absolut max under längre tid och för att en eventuell värmeutveckling i kabeln under den tiden ändå blir högst marginell och inte utgör någon risk. OBS en egen teori.

För egen del kommer jag ändå att fortsätta följa och lita på kabeldimensioneringsguiderna som ett bra huvudsakligt underlag och så länge jag inte lägger mig på marginalen kommer jag inte att börja oroa mig för kabelbränder. I alla fall inte så länge vi pratar om el i bil och båt.
:)
Och jag hävdar envist att det nog ofta, beroende på vad manualen säger, förutsätter montage nära batteri och att kabeln inte förläggs isolerat och att det bör framgå i manualer och liknande att det är så. I båten har du ju i alla fall gott om vatten att släcka med! Något att verkligen kolla är ledningar i hus om man börjar med till exempelvis elbilsladdare hela nätterna igenom. Då skulle nog tänkande elektriker välja att överdimensionera för att få ner temperaturen. Om kablar läggs tillsammans med andra kablar blir det också lägre tålighet.

Jag tror att en tankefälla här kan vara att man missar att arean som behövs är proportionell mot strömmen upphöjt till 1,5. Jaha men man har ju ungefär 1,5 mm2 till 10 A, då måste det ju räcka med ungefär 15 mm2 till 100 A, det säger ju sunt förnuft! Så är det alltså inte utan vi behöver 47 mm2. Detta förhållande är i stort sett oberoende av förläggningssätt, men siffrorna blir annorlunda. Det är sällan som strömmar i en kabel i en bil blir så höga som 150 A, mer än till startmotorn några sekunder, så det är ovanligt med de dimensionerna.
 

Dethleffskvalite

HBK Medlem
Inlägg
3.527
Kommun
Lomma
HBK-Nr
1035
Medlemskap
2024
Trådskaparen vill montera en inverter och skriver att det finns två batterier. Om det är ett bodels batteri och ett startbatteri eller dubbla bodelsbatterier framgår inte. Frågan är om det går att ansluta på plus och minus. Således är kunskapen minimal då en följdfråga dyker upp om batterierna är seriekopplade. Ingen information om effekt på invertern eller dess placering. Ni som skrivet svar nu i femsidor, tror ni Tanden är klar med sin installation? Blev trådskaparen hjälpt?
 

HVAC

HBK Intresserad
Inlägg
166
Kommun
Båstad
Jag har mest varnat för att inte ha koll på förläggningssättet av kabel och att förlita sig på verktyg som bara tar hänsyn till vissa delar av kabeldimensioneringen men inte alla. Mitt mål när jag undervisar är normalt att man ska förstå fenomen och inte bara erhålla enkla svar. Men det går ju utmärkt att komma med följdfrågor. En viktig sak är rätt säkring så att man skyddar kabeln och invertern mot kortslutning, till skillnad från att bara koppla på plus och minus. Säkringen ska väl ha ett värde strax över inverterns maxström. Då är kortslutningen skyddad med god marginal om kabeln är vald att klara överlast.

Poängen med att ansluta minus på ena batteriet och plus på andra är att få samma kabelresistanser till båda batterierna och därmed samma spänning över båda batterierna när invertern är igång, OM de är direkt parallellkopplade, och alltså bodelsbatterier båda. Om man har någon form av laddningsmonitor så sitter väl ofta dess shunt mellan batteriets minus och förbrukarnas minus. Då måste minus kopplas på rätt sida om shunten så att man inte missar inverterns ström genom shunten.
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Jag är kanske onormal(?) men jag har inte sett några problem eller något direkt fel med tråden. Jag försöker utgå från att en trådskapare själv är kapabel att hojta till om denne tycker något är oklart eller om hen tycker den skenar iväg.
Annars har tråden varit intressant och mycket lärorik tycker i alla fall jag. Inte ens långt från ämnet.

Men nu har dom sista 7 inläggen bara handlat om hur innehållslösa eller irrelevanta dom tidigare inläggen skall ha varit. Lite kul faktiskt :)
 

Kuren

FD HBK Medlem
Inlägg
71
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
33800
Medlemskap
2023
Mycke tekniskt om detta om vilken kabel det måste va å hur mycket amp batteri å vilket kemi batteri som är best..
Ja testar .. så vet ja... att 10 meter 1.5 mm kabel inte fungerar med mitt kylskåp jo det fungerar..men det blir 2 volt spänningsfall.. och värme i kabelskor ...inte bra
Ska byta till 2.5 kabel..
Inverter är kul.. att kunna dra ut en 230 kabel från kuren å köra tigersågen eller en damsugare på 1400 watt
Men det går åt batteri..mycket batteri.. för att kunna leverera den ström som behövs.. mitt 150 amp batteri..är ett begagnat backuppbateri högt platt å avlångt 46 kg tungt... kaben 10 kvmm 40 långa fixar strömmen..men inte batteriet.. blir späningsfall.. då slår inverter ifrån.. men det gör även solcelsregulatorn med .. spänningsfall.

Funkar bättre när solen hjälper till via en 250 watts panel
Men klart är att jag behöver investera i nya batteri.. minst 300 amp.. mer sol el. 500 watt.. å en ny sol regulator.. känns dyrt.. men är det önskvärt med magsvets å compresor.. så kostar det!

Måste testa
 

Bäckis1843

HBK Medlem
Inlägg
2.387
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
28774
Medlemskap
2024
Mycke tekniskt om detta om vilken kabel det måste va å hur mycket amp batteri å vilket kemi batteri som är best..
Ja testar .. så vet ja... att 10 meter 1.5 mm kabel inte fungerar med mitt kylskåp jo det fungerar..men det blir 2 volt spänningsfall.. och värme i kabelskor ...inte bra
Ska byta till 2.5 kabel..
Inverter är kul.. att kunna dra ut en 230 kabel från kuren å köra tigersågen eller en damsugare på 1400 watt
Men det går åt batteri..mycket batteri.. för att kunna leverera den ström som behövs.. mitt 150 amp batteri..är ett begagnat backuppbateri högt platt å avlångt 46 kg tungt... kaben 10 kvmm 40 långa fixar strömmen..men inte batteriet.. blir späningsfall.. då slår inverter ifrån.. men det gör även solcelsregulatorn med .. spänningsfall.

Funkar bättre när solen hjälper till via en 250 watts panel
Men klart är att jag behöver investera i nya batteri.. minst 300 amp.. mer sol el. 500 watt.. å en ny sol regulator.. känns dyrt.. men är det önskvärt med magsvets å compresor.. så kostar det!

Måste testa
Det blir billigare med ett elverk....
 
Toppen