• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Mercedes Sprinter hembygge

Status
Stängd för vidare inlägg.

Affezell

HBK Medlem
Inlägg
4.029
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
4542
Medlemskap
2024
Sv: Mercedes Sprinter hembygge

Jeg har finlest spec på endel MPPT regulatorer, og mange har ikke booster logikken - de løfter ikke spenningen og er dermed ubrukelige som erstatning for 250S. En må tydligvis krysssjekke data og spec flere ganger - av 10 regulatorer jeg sjekket data på i dag var det 8 som bare optimaliserte lasten på solpanelet og ingen ladning når innspenning er lavere enn batterispenningen. Fant dette mens jeg lette etter en regulator som jeg kunne bruke mot LiFePO batterier som har høy spenning til de er nesten tomme.

De BMPPT regulatorer jeg fant var alle maks 30A, men jeg har god tid skal ikke gjøre noe med bilen før i mai. Beste boks hittil er GSL Electronics : Battery Chargers - Battery Chargers 12V to 12V.

Knut
Man måste då ha panelerna parallellkopplade som jag förstår till den regulatorn. Har du någon prisbild på den ?
 
F

F.d. 14324

Guest
Sv: Mercedes Sprinter hembygge

Ibland vill jag koppla mina batterier som dig Bredo och strunta i min ctek och skiljerelä men det är två saker jag inte gillar och som jag skulle vilja lösa först.

Priset, fyra såna här vore toppen men jag tycker de är lite dyra och just nu passar de inte min plånbok: Batteri YTU4.2 YellowTop - 814254000 8882
Men en vacker dag står det väl några såna här i en butik med starkt reducerat pris och då vet man inte vad som händer. :)

Startreserv, den stora anledningen att jag vill ha ett skiljerelä (eller som nu en Dual med bonusgrejer) är att det är viktigt för mig att bilen alltid startar.
Jag har inga startkablar med mig, inget elverk, ingen efoy eller bogserlina. Husbilen har dessutom en funktion som gör att när volten är för låg så bryter den signalen till startmotorn och det går inte att starta, det klickar inte ens i startmotorn.
Att inte kunna starta husbilen hände mig ett par gånger för flera år sedan när jag hade en Peugeot, inte bra för blodtrycket eller familjerelationen...

Jag förstår poängen med att enbart använda Agm och ha samtliga batterier ihopkopplade, maximalt utnyttjande av generatorn, snabb laddning och batterierna får samma förutsättningar vilket borde ge lång livsländ.
Men skulle jag ha det så skulle jag nog behöva ett extrabatteri med mig för att slippa oroa mig och kunna sova bra på natten. :D

mvh jocke
 
F

F.d. 55451

Guest
Sv: Mercedes Sprinter hembygge

:D:)
Nu ser jag att få betalt HBK - dina argument och kommunikationsförmåga Jocke, är värt det.
:msn_thumbup:
 

Alve

FD HBK Medlem
Inlägg
2.723
Kommun
Ödeshög
HBK-Nr
338
Medlemskap
2023
Sv: Mercedes Sprinter hembygge

Programmet jag ritar scheman i heter PicPick, det är ett gratis ritprogram och jag brukar "låna" en del bilder på internet som jag kopierar och klistrar in i picpick och när jag placerat ut bilderna och justerat storleken på dem så ritar jag in ledningarna. Det är en del jobb med det och inget går av sig själv men det blir ganska bra när man tränat ett par gånger.



Resultatet efter att ha klickat på den länken är att jag har fastnat i något som heter Snap.go. Kan inte bli av med det. Kommer inte in på min vanliga startsida utan att passera detta skit. Hur gör man???

//Alve
 
F

F.d. 14324

Guest
Sv: Mercedes Sprinter hembygge

Jag tänkte visa er ytterligare ett projekt som ja gett mig på.
Mitt nya förråd:

IMG_20131116_143139.jpg

Det här trasiga skåpet ska fixas till så det inte regnar rakt igenom det och jag har ordnat ett ställe där jag kan ställa upp det. Jag tänkte ha en del husbilsprylar i det och en och annan "bra att ha grej"

Skulle man få en galen ide igen så skulle det dessutom gå bra att använda materialet i skåpet till ett hembygge till.... men det har jag inte sagt till min fru. ;)
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.557
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Mercedes Sprinter hembygge

Testet installeren til picpick og den er ikke snill, det kommer opp noen vinduer med installasjon av drittprogrammer. Og det er endast Alt-F4 som lukker disse i tur og ordning.

Affezell - den boksen jeg lenket til er ikke en solar-regulator, den er en ren batterilader fra bilens ladekrets. Selv ett panel kan skade denne. Har og funnet en tilsvarende som lader med opp til 100A, pris på den omlag 7000 SEK.
 
F

F.d. 14324

Guest
Sv: Mercedes Sprinter hembygge

Solpaneler upphämtade, jag har ingen koll på om det är bra grejer eller inte men så här ser det ut.

IMG_20131118_122209.jpg

IMG_20131118_122252.jpg

Jag fick ett par pwm-regulatorer med på köpet, 20 ampere tål de men det känns som det blir bättre att använda mppt:n i min Dual.

Måtte solen lysa!:msn_sun::msn_sun::msn_sun:
Jocke
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 14324

Guest
Sv: Mercedes Sprinter hembygge

Alla som har en gammal sprinter och pysslar med sin bil själv kommer en dag att bli varse hur den här skitiga, oftast rostiga handbromsmackapär fungerar,, eller ska fungera.

IMG_20131125_210423.jpg


Men den blev ganska fin efter rengöring och det enda som rostat fast var vajern där den hakas fast i hävarmen och det fixade jag före midsommar.

IMG_20131125_211150.jpg


Anledningen till detta var att jag har hakat upp mig på att det inte är riktigt samma utväxling i den nya handbromsspaken som gör att man får ta onödigt mycket när man drar i handbromsen.
Kapmaskinen och svetsen fick jobba lite och hävarmen blev förlängd ca 1,5 cm, jag räknade inte nåt på det innan utan jag höftade, kapade och svetsade och resonerar att det får ses som prototyparbete.

IMG_20131125_214653.jpg


Återmonterat och den skarpögde kanske ser på denna suddiga bild att det finns en del kvar att göra, fler adapters eller en fyra centimeter kortare vajer skulle sitta som en fläskläpp.

IMG_20131125_221121.jpg


Jag gjorde ett halvhjärtat försök att ta reda på varför min Ebersprächer inte startar, jag kopplade dit en annan doseringspump och testade om det skulle börja ticka, det gjorde det inte och jag skrapar väl vidare på mina rutor tills jag får mera lust att ta tag i detta! (jag har dock investerat i en ny isskrapa med långt skaft!)

IMG_20131125_221821.jpg

Ni kanske undrar varför jag helt plötsligt gav mig på det här?
Jo,, den sista november närmar sig och det vore bra om jag besiktar den för den sista.. och jag tycker att besiktningsnissarna ofta har synpunkter på sprintrars handbroms om de inte är helt perfekta, så nu är backarna justerade och vajern justerad så att spaken börjar ta så fort det bara är möjligt utan att bromsen ligger på och då brukar de bli nöjda.

Morgondagens projekt blir att ordna en besktningstid! :)

mvh jocke

ps, om det blev bra med annan utväxling till handbromsen?
Tja.. om jag anstränger mig så kan jag nog antyda att det blev kanske något bättre.
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 14324

Guest
Sv: Mercedes Sprinter hembygge

Godkänd besiktning!
Nemas problemas förutom att besiktaren hade lite svårt att koppla in sin obd2 kontakt i mitt runda uttag.. inte riktigt mitt bekymmer kände jag men när de inte lyckades med kontakten så blev straffet att göra en vanlig kontroll med avgasmätaren för att fastställa K-värdet. 0,6 låg det på och gränsen var visst 0,9. :)

Jag är riktigt nöjd med avskaffandet av bilprovningens monopol, många verkar ha fått det sämre men jag känner mig som en vinnare för numera kan jag besikta när det passar mig och min framförhållning... :cool:

370 Kr tog de av mig för en Pb2 upp till 3500kg vilket är helt okej med mig, jag passade på att köpa en tysk miljödekal när jag ändå var där till ett överpris av 200.
Jag vet efter tips här på sidan att de är mycket billigare att köpa den i tyskland men jag använder omvänd psykologi här: Nu har jag en miljödekal så nu måste vi åka till Tyskland! :D

IMG_20131127_141226.jpg

Ett annan sak jag börjat fundera på nu är var jag får och var jag inte får köra i tyskland, men det står väl på skyltarna antar jag så det löser sig.

mvh jocke
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 55451

Guest
Sv: Mercedes Sprinter hembygge

Hej Jocke och tack för hälsningen.:)
Min gamla Ford 2500 Di 1996, kanske inte uppnå miljö-dekal.
För ytterligare ansträngningar kanske OK.
Efter att ha sett den del av miljöområde, till exempel. München, har jag resonerat att det har mindre betydelse att man inte kan köra i själva centrum radie ca. 2-3 kilometer.
Genom åren har jag gått på de flesta huvudgator i tyska städer.

Allt annat lika, skulle det vara en fördel om du kan köra genom centrum.
Så grattis :) godkännandet.
 
F

F.d. 14324

Guest
Sv: Mercedes Sprinter hembygge

På något sätt så lyckas vi ofta hamna i situationer där vägen helt plötsligt, helt utan förvarnig :)o:) slutar vara väg och blir gågator med uteserveringar mm.... så jag tror nog att vi kommer ha mest nytta av en miljödekal när vi hamnat lite fel.. och det är alltid gps:ens fel!!! (eller min bristande respekt för gps:ens vägval :oops::))
Jag brukar köra som jag tycker är lämpligast, min fru säger höger, garmin säger vänster och jag fortsätter rakt fram för jag tycker det känns bäst just då, den taktiken gör att vi får se många intressanta platser men det blir en och annan U-sväng där det inte alls är kul att vända.. :twitcy:

mvh jocke
 

hons.i

HBK Medlem
Inlägg
36
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
1414
Medlemskap
2024
Sv: Mercedes Sprinter hembygge

Hej sjöberg, har med stort intresse följt ditt projekts med din sprinter
Det har blivit många timmar,med många leenden o igenkännanden
under projektets gång.Jag har själv en Pilot på ett Mb sprinter chassi
en 04,läste att du skulle ge dig på Ebersprächern, min fråga är? vet
du hur den ska fungerar ? har ej någon timer i min bil,när skall man
kunda använda den?
MVH hons.i
 
F

F.d. 14324

Guest
Sv: Mercedes Sprinter hembygge

Hej Hons.i, kul att du läser det jag skriver.

Värmarna i sprintrar vet jag hur de fungerar: I princip aldrig. :D
Hur de ska fungera däremot har jag inte lärt mig fullt ut men det har lite att göra med att jag inte fått igång min ännu så hur tiduret fungerar har jag liksom aldrig behövt ta reda på. :)

Men jag ska berätta det jag vet.
Här ser man mitt tidur vid röda pilen, det ska gå att förprogramera 7 dagar.

Men du kanske har en likadan knapp som jag har vid den gula pilen, (pilen hamnade lite långt till vänster) har du det kan man trycka på den så startar värmaren men det krävs att motorn är igång för att värmaren ska starta med den knappen, den är till för att snabbare värma upp motorn och kupén efter start, tillsatsvärme kallas det.

Värmaren.JPG


Men eftersom du inte har något tidur så kanske du har en knapp som ser ut så här nånstans:

värmaren 2.jpg

Har du en sån så ska det gå att starta värmaren med den även om motorn är avslagen och den kan gå upp till 120 minuter innan den slutar värma och går över på avkylningsläge. Jag har själv ingen erfarenhet av en sån knapp så det jag skriver om den är hämtat ur min manual.

Men jag har en ny teori om min egen värmare (pumpteorin var inte mycket att hänga i julgran)
Jag har även en knapp för restvärme, om man stannar och slår av bilen så ska man ska kunna trycka på rest så ska en cirkulationspump till vattnet starta och kupefläkten ska även den starta.
När jag trycker på min knapp så händer det absolut ingenting och cirkulationpumpen är densamma som värmaren använder... jag har en plan.

Och medans jag skrivit det här inlägget så har jag läst en del om tiduret och värmaren, jag ska nog ta med mig manualen till husbilen en dag för att gå igenom steg för steg så det inte är jag som gör fel, men skulle det vara hos mig felet ligger så kommer jag aldrig att erkänna det för er... jag kommer att säga att det var brännarkammaren som var slut! :twitcy:
 
F

F.d. 4220

Guest
Sv: Mercedes Sprinter hembygge

Jag har två Webasto-värmare i min Sprinter. En för att hjälpa till att värma kupé-luften vid kallt väder (startas med knappen vid den röda pilen på Sjöbergs bild). Tiduret vid den gula pilen finns på min bil - men är inte inkopplad.
Värmen till bodelen, som körs via den andra Webaston, kopplar jag på vid bodelsdörren via ett annat tidsur. Att ställa in det är oerhört komplicerat och jag försökte fatta hur det skulle funka när jag köpte bilen. Men då jag glömt allt till nästa gång jag behövde värme, nöjde jag mig med att skruva termostaten (vanligt vred) till lämplig temp och trycka på en knapp med en låga på.
Jag startar och stoppar med med knappen och har gett upp tanken på att använda timern...

Utöver det så har jag lyckats hitta en Webasto-mekaniker/magiker som kan fixa det mesta med dessa. Mycket användbart... :)

//Stefan
 
F

F.d. 14324

Guest
Sv: Mercedes Sprinter hembygge

En magiker är bra att ha till hands när det gäller värmare. Jag har en del känningar och jag tror jag ska börja med att låta mercedes koppla in datorn för att få fram lite ledtrådar... Men (ett stort men) jag måste kolla upp alla enkla saker först som säkringar och korroderade kontakter.
Skulle det visa sig att det är ett bagatell som gör att min värmare inte fungerar eller i värsta fall ett handhavandefel så kommer jag att bli hånad för det i många år framöver, jag tror inte såna saker preskibreras i bilbranschen! :D

Själv har jag långt kvar till statusen värmarmagiker, jag har monterat ett par stycken och de brukar fungera när de är nya bara det finns volt i batteriet, jag gick en kurs för inte så länge sedan så jag har även lite teoretiska kunskaper men jag saknar praktisk erfarenhet och diagnosverktyg.
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 14324

Guest
Sv: Mercedes Sprinter hembygge

Jag fick en del tid över på eftermiddagen och jag började med att kolla några saker.
Säkringen är hel, en bra (eller dålig) start vid felsökning.
Kontaktstycket på värmaren kollades upp, inga trasiga kablar, ingen korrosion, en kontakt i bra skick med andra ord utan några synliga problem.
Norsk/Svensk reset utfördes på värmaren... :D

Ingen skillnad efter den operationen så jag fortsatte med min plan och koncentrerade mig på cirkulationspumpen.
Nu hittar jag äntligen ett riktigt fel: Pumpen är död.
Trodde jag hade en helt okej ersättare men efter en del testande så konstaterar jag att min pump är helt slut i lagren med ca 5 mm axialspel, den andra pumpen har förmodligen slitna kol eller nåt annat fel, den startar 9 gånger av 10 men det är inte bra nog.


Pumpen sitter på torpedväggen under bromsservot, till vänster i bild ligger min sämre begagnade pump.
Just här har jag kopplat den direkt till batteriet och gett den viss "Handpåläggning"

IMG_20131129_155924.jpg


Två slaktade pumpar. Jag hade en ide om att byta elmotorn till pumpen när den fortfarande satt i bilen, det hade nog gått att lösa utan att spilla glykol men saker och ting ändrades när jag konstaterat att bägge pumparna var skrot.

IMG_20131129_164548.jpg


En film, det var ett tag sen. :)

Pumpen - YouTube

mvh jocke
 
F

F.d. 30146

Guest
Sv: Mercedes Sprinter hembygge

kul film:yes:, men skicka upp pumpen till mig så ska jag försöka väck liv i liket/pumpen, det kan ju inte skada och försöka.
 
F

F.d. 14324

Guest
Sv: Mercedes Sprinter hembygge

Det var ett snällt erbjudande vägkung, tack :)

Den ena pumpen tror jag går att renovera för en som kan, det ska tydligen gå att hitta kol på ebay för ett par tior också.
Det kanske kommer en pump med posten, den andra kanske jag skickar norrut med ett brännbollsträ! :D:D
Eller förresten, det kanske går att göra en pump av två, ingen brännboll. :)

mvh jocke
 
Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen