• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2025 kommer att hållas i Karlstad 29 Maj - 1 Juni.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2025
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Mercedes Sprinter hembygge

Status
Stängd för vidare inlägg.
F

F.d. 14324

Guest
Sv: Mercedes Sprinter hembygge

:twitcy: Jag börjar känna mig som han i Lasse Åberg filmen som står och drar i snöret på en båtmotor hela sommaren...
Jag tjuvlånade en pump från jobbets sprinter idag,, nej, jag testade inte i förväg om den fungerade.

Ställningen just nu:
Sjöberg-pumparna. 0-3

I morgon (om jag orkar) ska jag koppla in en lite annorlunda pump som jag tror är till en webasto, jag hoppas att annorlunda även innebär "fungerande"

MVH jocke

SirMcLain

HBK Medlem
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026

Sjöberg! Du har ett imponerande tålamod. Hoppas du blir klar till i sommar.:) Eller det kanske är så att du vill att projektet ska vara ett projekt i sig för glädjestunder i verkstaden.

F

F.d. 14324

Guest

Tack, det var fina ord.
Jag hoppas att jag har mer ordning på bilen till våren, egentligen började den här soppan med värmaren när jag valde ut den värmare jag ville köpa så att vi kunde komma igång tidigt i vår med skön värme.
Hakan ramlade ner när jag läste priset 27000Kr för den webasto jag ville ha, + en del monteringsgrejer. Runt 15 tusen för nästa alternativ utan vattenvärmare.
Så min snåla plan just nu är att få igång skrället som sitter så man kan dra igång den när man vaknat och fryser, och jag ger mig xxx på att det är is på rutan vilken dag som helst nu så jag får stå och skrapa, brrrrr.

Jag har nog en del tålamod, eller kanske envis är ett bättre ord, han som stod på bryggan i filmen blev väl hämtad till slut... Vi får se hur det går! :D

mvh jocke

F

F.d. 55451

Guest

Instämmer helt.
Jockes filmer har blivit - riktigt bra.

Han får stor glädje i sin egen anpassade husbil - precis efter Sjöberg familjens önskemål.
Min gamla Rimor' husbil fått samma vårdande anpassning.

- Jocke är årets HBK'er :msn_star::msn_star::msn_star::msn_star:

F

F.d. 14324

Guest

Tack igen. :)

Jag skickade en pump till Säter igår, vi får se om Vägkung kan trolla med min pump. :)

mvh jocke

F

F.d. 14324

Guest

Den största skillnaden mellan pösselgubben och sjöberg är väl att du har haft tid att delge oss dina tankar i en fantastik byggtråd här på hbk.
Sagt det förut och säger det igen, ditt sätt att uttrycka dig är bland det bästa som finns på hbk.

Lars

Det är skillnad på Pösselgubbar och Pysselgubbar!:twitcy:

F

F.d. 14324

Guest

Kanske ett passande namn till vår odöpta resebil kan bli: Pyssl Beachfinder, La Beach, 2Beach,,, jag får nog tala med den styrande om dessa namnförslag. :)

Mer passande just nu blir väl: Pyssl La strula!
mvh jocke

Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 30146

Guest

Tack igen. :)

Jag skickade en pump till Säter igår, vi får se om Vägkung kan trolla med min pump. :)

mvh jocke

Fick pumpen idag.
Men innan jag börjar felsökningen har jag en fråga, vad ska hända när jag kopplar upp den mot 12V?
I "botten" av pumpen (i mitten) sitter det någon typ av axel/stift, ska det slungas ut om pumpen fungerar?
Och fungerar bara pumpen när du "knackar" på den (som i youtube-klippet)?
Eller ska "hela bottendelen" snurra? Snurriga:twitcy: frågor blev det, men du förstår nog vad jag menar.
Hör av mig när jag vet något

F

F.d. 14324

Guest

Cylindern i botten av pumpen är en magnet (motsatt sida av kabelanslutningen) och den ska snurra när man kopplar på 12 volt, jag tog bort själva pumpdelen som sticks in i själva magnet cylindern.

Men jag måste nog kolla upp det där med om nåt ska slungas ut, jag tror inte det ska göra det.

Pumpen på filmen behövdes knackas på för att den skulle starta, men jag skickade en annan pump som verkade bättre.
Den pumpen du har nu startar när den får spänning, men inte varje gång så jag misstänker att, att den... att den är paj!:D
Om kolen är slut i den så kanske den kan bli sån, eller kanske är det oxid på någon kontaktyta till rotorlindningen eller nåt så kanske det kan förklara varför den startar 5-7 gånger av 10. Jag är inte så haj på elmotorer och det enda jag är nästan säker på är att om jag pillar isär den så kommer den aldrig ihop nå mer.

Jag ska kolla på min andra pump i morgon för att se om nåt ska slungas ut och du har fria händer med den du har. :)

mvh jocke

Håkan J

HBK Medlem
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2025

Om den startar när man hjälper den med att skaka eller snurra lite på den så lutar det åt att en lindning är trasig.
Går att mäta upp från ankarets kontaktytor.

Börja med att göra rent ankarets kolektorytor. Ta ett vasst föremål och rensa utrymmet mellan kopparplattorna så det inte blir överslag där.

Finns fina små ankarsvarvar men tyvärr är allt avvecklat här hemma från elbilsracingens tid. Ankarets yta är otroligt viktigt.

F

F.d. 30146

Guest

Om den startar när man hjälper den med att skaka eller snurra lite på den så lutar det åt att en lindning är trasig.
Går att mäta upp från ankarets kontaktytor.

Börja med att göra rent ankarets kolektorytor. Ta ett vasst föremål och rensa utrymmet mellan kopparplattorna så det inte blir överslag där.

Finns fina små ankarsvarvar men tyvärr är allt avvecklat här hemma från elbilsracingens tid. Ankarets yta är otroligt viktigt.

Elbilsracing väcker minnen, doften från "kletet" man smetade in på däcken är som parfym:mcride:
tyvärr träffade man inga tjejer, så det var bara att lägga ner, inte för att andra intressen från den tiden gjorde att man fick li..a direkt, men så var det.

Jag tänkte börja med att mäta upp "enheten" sedan blir det att göra rent kolelektorytorna, sedan får vi se.

Håkan J

HBK Medlem
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2025

:)Jag hade inte det problemet för det var grabben som tävlade i mellansvenska elbilscupen radiostyrt.;)
Men man lärde sig mycket om den tekniken. Faktiskt lika noga som på fullstora bilar. Långa resor o mycket pengar ut blev det.

F

F.d. 30146

Guest

:)Jag hade inte det problemet för det var grabben som tävlade i mellansvenska elbilscupen radiostyrt.;)
Men man lärde sig mycket om den tekniken. Faktiskt lika noga som på fullstora bilar. Långa resor o mycket pengar ut blev det.

Absolut lika noga som på riktiga bilar, om inte noggrannare rent ut sagt.

Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen