• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Mercedes Sprinter hembygge

Status
Stängd för vidare inlägg.
F

F.d. 52943

Guest
Sv: Mercedes Sprinter hembygge

Elbilsracing väcker minnen, doften från "kletet" man smetade in på däcken är som parfym:mcride:
....

Fick överta en bil som vunnit EM i miniracing av Dan Glimne en gång i forntiden. Häftig kärra. Vi körde skjortan av konkurrensen i Malmö och Köpenhamn med den kärran när det begav sig.

Dock kortvarig glädje - något senare kom en ny chassikonstruktion på modet - anglewinders. In-line bilarna blev hopplöst ifrånåkta. Själv kunde jag inte bygga, bara köra. Det var kört!

F

F.d. 30146

Guest

Fick överta en bil som vunnit EM i miniracing av Dan Glimne en gång i forntiden. Häftig kärra. Vi körde skjortan av konkurrensen i Malmö och Köpenhamn med den kärran när det begav sig.

Dock kortvarig glädje - något senare kom en ny chassikonstruktion på modet - anglewinders. In-line bilarna blev hopplöst ifrånåkta. Själv kunde jag inte bygga, bara köra. Det var kört!

(Dan glimne och anglewinders ) vi pratar väl 80-tal nu, eller hur?

Senast redigerad av en moderator:

Montreal

HBK Medlem
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025

Jag byggde massor av miniracingbilar på den tiden, en bana också förresten, 28m lång med fyra spår, vi fräste ut delarna ut kraftig träfiberplatta, och målade den med skoltavellack, sedan klippte vi ut kontakttape ur kopparfolie och limmade dit remsorna för hand, det blev några meter 28x8m närmare bestämt. Mycket jobb! Vi handlade delar till bilarna (hjul, pick-uper, kugghjul o.s.v. av Dan Glimne, sedan satt man på nätterna och sågade ut delar till chassier ur mässingsplåt som man lödde ihop med pianotråd till kompletta chassier. Motorerna lindade vi också själva! Behöver man säga att skolan blev lidande, det fick man dras med ett tag. Men kul var det! :)

F

F.d. 30146

Guest

Sjöberg, nu har jag öppnat pumpen, jag har mätt upp den, och jag kan inte se att det är något elfel, däremot ser kolen ut att kunna ta slut när som helst, det finns kol, men de har nog sett bättre dagar, hör av mig när jag vet att motorn startar 10 gånger av 10 utan att behöva knacka igång den.

F

F.d. 52943

Guest

N
Jag byggde massor av miniracingbilar på den tiden, en bana också förresten, 28m lång med fyra spår, vi fräste ut delarna ut kraftig träfiberplatta, och målade den med skoltavellack, sedan klippte vi ut kontakttape ur kopparfolie och limmade dit remsorna för hand, det blev några meter 28x8m närmare bestämt. Mycket jobb! Vi handlade delar till bilarna (hjul, pick-uper, kugghjul o.s.v. av Dan Glimne, sedan satt man på nätterna och sågade ut delar till chassier ur mässingsplåt som man lödde ihop med pianotråd till kompletta chassier. Motorerna lindade vi också själva! Behöver man säga att skolan blev lidande, det fick man dras med ett tag. Men kul var det! :)

28 m låter väldigt välbekant. Tror att banan vi körde på i Malmö var just 28 m. Kan det ha varit en gemensam banritning? Kommer tyvärr inte ihåg var/vem som byggde/ägde banan...
Dan introducerade mig i sporten - vi bodde grannar i Lunds studentbostäder när han gick på Tekniska Högskolan.
Han lindade motorn till mitt första och enda egna bygge - dock ingen höjdare vad gäller vägegenskaper. Jag fick istället hans avlagda tävlingsbil när han byggde nytt.

F

F.d. 14324

Guest

Det låter bra vägkung, kul när någon annan kämpar med min husbil när jag själv sitter i soffan. :D

Jag rotade i mina lådor idag och jag hittade en gammal pump från en vw, den påminner om originalpumpen (om man ser positivt på saker) och den fick duga för fortsatt felsökning. (fast den låter nästan som en torktumlare)

Värmaren visar livstecken men det är nog nåt mer som är galet, innan jag drog igång värmaren lyfte jag på locket till den och konstaterade att förbränningsluftsfläkten snurrade, jag har förhört en kompis som har jobbat en del med dessa gamla sprintrar och vattenpumpen kan gå sönder sa han, fläkten i värmaren kärvar fast och plus-kabeln nere vid styrenheten ärgar bort. Bra saker att veta om innan man dissekerar hela värmaren.

Lite livstecken/ It has some life. - YouTube

Men det är bara att kavla upp ärmarna, det var en hel del luft i bränsleledningen som kan ge störningar och jag måste försäkra mig om att jag fick ur all luft ur kylsystemet. Tänkte även lossa avgasröret och se så det inte flyttat in nån inkräktare där.
Ny dag i morgon, mvh jocke

Montreal

HBK Medlem
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025

Banan var definitivt en egenkonstruktion, jag har för mej att den måste vara så lång för att man skulle få köra godkända tävlingar på den. Vi hade f.ö. begränsad yta att bygga på så banan blev väldigt knixig och svårkörd, det var såklart en jättefördel för oss när vi körde hemmatävlingar, ingen utomstående hade en chans mot oss. Annat var det ju när vi åkte till andra banor som var mycket rakare även på den tiden, och där nästan bara hög fart i stället för teknik och väghållning räknades, då gick det inte lika enkelt, för våra bilar var ju byggda för vår knixiga bana egentligen. :)

F

F.d. 30146

Guest

Sjöberg!
Nu har jag fått pumpen att starta 10 av 10, men pumpen "känns inte" helt hundra.
Axeltappen vid ankaret har vid något tillfälle (kanske alltid) kastat, detta har gjort att ett av kolen är så pass nerslitet att det är svårt att få kolet att sitta kvar i sin hållare (finns inte mycket kvar av kolet).
Jag kan se att axeltappen sitter lagrad i en "hållare" som kan röras, alltså, det är ingen egentlig fast lagerhållare, den rör på sig när man trycker på den, varför det är så vet jag inte.
Och när jag tog ut ankaret kunde jag se att "lager/tapphållaren" satt snett, detta har gjort att det ena kolet har slitits ner väldigt mycket.
Men om du köper nya kol får du fart på pumpen igen, men fråga är- kommer pumpen att visa samma symtom som nu efter det?
Ska jag skicka tillbaka pumpen? Den är inte ihopsatt nu.

F

F.d. 14324

Guest

Jag fick lite beslutsångest nu, spontant tänker jag att den borde slängas långt och högt. Men det kanske går att sätta dit ett litet lager eller en bussning av mässing för att få axeln att centrera bra och jag har en till pump som är kass så jag kanske kan få ihop en av två med lite tur.

Om du har lust och tid kan du skicka tillbaka den och du ska ha ett stort tack för din insats! :)

mvh jocke

F

F.d. 14324

Guest

Jahaja. Minusgrader och skrapa is från rutorna i morse, och jag kan kallt konstatera att värmaren inte har lagat sig själv medans det varit plussgrader.

Jag funderar på att stoppa i den här istället och se om det blir bättre.

Eber.jpg

Då skulle jag kunna felsöka min värmare på bänken och samtidigt testköra den på bilden, den är inte min men jag har fixat fläkten i den och lagat kablarna och fungerar den så ska den hamna i en av jobbets bilar. (till våren kanske.....) :D;)

Jag funderar även på att koppla om bland sladdarna så jag kan läsa ut felkoder på mitt tidur, det ska visst gå för sig.
Funderar även på om det är värt besväret? skillnaden blir att jag får en siffra som talar om att det är nåt som är fel, men faktiskt så har jag redan konstaterat att det är nåt som är galet, vi får se hur jag gör.

Helt uppenbart är att jag funderar för mycket och jobbar för lite just nu! :twitcy:

mvh jocke

Ps, jag har hittat en del manualer och annat till dessa Ebers på internet. Om någon är intresserad så säg till, det mesta är på engelska.

F

F.d. 14324

Guest

Gott nytt till er alla!
En del av oss kanske blir klara med det vi tänkt oss under 2014. en del av oss blir med all säkerhet inte klara med vad vi tänkt att göra! :)

gott nytt.jpg

Jag bjuder på en återvunnen bild där jag snålat in på raketer och visar er ett gnistregn från vinkelslipen istället. :D

mvh jocke

F

F.d. 14324

Guest

Nytt år med nya bekymmer, men förra årets problem ska väl lösas de med.

elmotor 001.jpg

Inte visste jag att jag hade talang nog för att reparera en elmotor, visserligen så är den inte ihop riktigt än för någon har tydligen gömt flussmedlet på ett riktigt bra ställe... :oops:

Svarvade kontaktytor, uppmätt lindning och nya kol. Jag fick tag på kol med måtten 5*6*20 mm, det var ju nästan exakt vad jag behövde. :rolleyes:
Nu har jag sågat och filat ner dem till 5*5*10 mm så de passar bra. Anslutningen på kolen sitter på sidan från början men de gör de inte nu,, kommer nog att fungera ändå bara de inte får kontakt med det yttre plåtskalet.

Skulle pumpen fungera med renoverad motor så kommer jag att spara nästan tvåtusen, det känns perfekt eftersom jag kämpar med sparandet till en luftburen dieselvärmare och ett kompressorkylsåp.
Det är nog byggandet av toalett och montera ett kylskåp som sitter högst upp på prioriteringslistan för 2014, och det vore kul med värme och ett användbart kök i husbilen också. :)

mvh jocke

Storpontus

FD HBK Medlem
Kommun
Haninge
HBK-Nr
9722
Medlemskap
2022

Hej Jocke!

Du skriver om ett användbart kök?

Jag börjar fundera på att skaffa ett sånt där gasolkök med glasskiva trots allt.
Det kök/disk combo jag skaffade för 100 år sen passar inte riktigt och när jag nu lagt ner så mkt jobb o pengar så tänker jag att jag lika gärna kan lägga ut några tusingar till.

Innebär att jag har gasol/diskbänk till övers. oanvänd och med papper för ev regbesiktning. Du ser den på nån bild i min Ambulanstråd.

Billigt eller kanske ännu billigare, om den nu passar din bil.

Även om jag vill ha glaslucka över gasolköket kommer jag köra med öppen ho. Upplever det bara krångligt med lucka över denna som skall fällas upp samtidigt som man står där med kladdiga fingrar..

Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen