Sv: Mercedes Sprinter hembygge
Bredo, vi får se om det kommer några mätdata i framtiden, jag har inte köpt någon tångampere-mätare ännu så jag har inga siffror att visa. Jag skulle gärna montera en Nasa-mätare också för att kunna övervaka batterierna på ett enkelt sätt.
Som det är nu så har jag bara mina praktiska erfarenheter och de visar mig att under sommarsemestern mestadels i Danmark så fungerade systemet utan bekymmer, vi hade alltid ström och de mil vi körde räckte för att ladda upp det vi tog ur batterierna.
Det jag senare har konstaterat efter en mindre resa i närområdet är att vi kör för lite för att hålla igång batterierna, vi tar av kapitalet men fyller på för lite ström. Jag har försökt räkna ut vår förbrukning och den ligger ungefär på ca 20-25 ampere per dygn, kylboxen tar den stora delen och resten är belysning och laddare till spel, pc, telefon.
Med andra ord så måste vi köra nästan 1,5 timme varje dag för att försöka fylla på det vi tar av batterierna och jag kan plocka ut 70 ampere (av totalt 140 ampere bodelsbatteri) och det fungerar under semestern men inte när vi gör mindre resor på en 4-5 dagar med minimala avstånd. Helgresor är inga problem om jag bara ser till att batterierna är laddade innan vi åker.
Jag skrev "råkade köpa solpanel" jo, det är så jag fungerar.. tillfället dök upp och priset passade och då är det bara att slå till!
Precis samma sak som när jag köpte min Dual, samma sak när jag köpte min 220-laddare... det var nog samma sak när jag köpte bilen också när jag tänker efter, när priset passar slår jag till. Ibland blir det bra och ibland blir det inte bra.
Jag skulle gärna köpa 3-4-5 Ultima yellow top och koppla som du har gjort Bredo, men jag vet inte om jag har plats för dem på ett bra sätt och jag vet säkert att jag inte har pengarna till dem och nu måste man ju kolla på hur det går för Knut och Lasse också.
Knut, jo jag har inte glömt den varianten från australien, en fråga jag ställt mig några gånger är om det inte skulle vara lika bra (eller bättre? billigare?) att istället för att köpa en Dual och ett smartpass helt enkelt köpa en Mppt som klarar 50 ampere och ett rejält relä och koppla ihop det.
Det finns många vägar att gå och jag känner att jag måste mäta mer för att ta reda på en mer exakt siffra på vår förbrukning för att slutgiltigt kunna bestämma åt vilket håll man ska gå, konvertera fullt ut med ctek, en flock AGM utan en massa extrasaker eller Lithium...
Affe, Jag kommer att koppla in panelerna paralellt. Det är det enda sättet med en Dual som regulator, för den tål inte att seriekoppla två 12 voltspaneler. Jag har för mig att den max får ta emot 22 volt.
Programmet jag ritar scheman i heter PicPick, det är ett gratis ritprogram och jag brukar "låna" en del bilder på internet som jag kopierar och klistrar in i picpick och när jag placerat ut bilderna och justerat storleken på dem så ritar jag in ledningarna. Det är en del jobb med det och inget går av sig själv men det blir ganska bra när man tränat ett par gånger.
Skulle du göra ett försök med Picpick så var noga med att läsa vad som står i rutorna under nedladdning och installation, jag lyckades få med en toolbar och en sökmotor första gången jag tog hem programmet och det var inte helt lyckat och skapade en del extrajobb.
Det här är bra att läsa.
Tidigare hittade jag ett program som heter
Smartdraw och det är ett underbart program att jobba med, det finns fina symboler och ledningarna dras automatiskt och det går som en dans att jobba med det.
Det finns gratis som trial och programmet fungerar i 4-5 dagar, sen måste man betala om man vill fortsätta och jag har inte kunnat motivera mig att lägga 197 dollar på det.
mvh jocke
edit, länken till picpick är borttagen efter att Alve fått problem.