• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Mercedes Sprinter hembygge

Status
Stängd för vidare inlägg.
F

F.d. 14324

Guest
Sv: Mercedes Sprinter hembygge

Tidsbrist har jag gott om,, inspirationen är det sämre med. :D
Jag gjorde ett försök idag att komma upp på banan igen och tänkte att jag skulle städa ur bilen och området runt den för att få lite ordning,,,men inte en enda grej blev undanplockad, jag startade istället lite lagom inspirerad med att ljud/värmeisolera höger framdörr, för där hade jag redan dörrsidan demonterad i ett annat ärende.

IMG_1326 dörrsida sprinter.jpg
Så här ser det ut, mercedes har inte lagt någon energi för att förbättra ljudkomforten.
Bortse från det bruna i botten på dörren, jag tror det är någon slags smuts. :D

IMG_1327.JPG
Jag hade lite ljuddämpande material typ asfaltsmatta liggandes.
På bilden syns även skumgummit som jag köpt av en påbyggarfirma, 25mm och det är vad de använder för ljud och värmeisolering i sina färdtjänstbussar.

IMG_1328.JPG
Jag gör ungefär som det är i alla andra bilar som jag sett och sätter i ett par mindre bitar istället för att klä hela ytan, man måste tänka på vikten också. :)

IMG_1329.JPG
Jag formade till en bit skumgummi genom att hålla den mot dörren och skära den med ett rakblad.
Det syns inte så bra på bilden var hålet i innerplåten börjar och slutar men skumgummit går ända ner till botten av dörren.
Detta var mest en test om det skulle fungera med 25 mm isolering i dörrarna och det går nästan, jag måste göra den lite tunnare där ett pressveck i plåten gör att rutan tar i lite när jag vevar ner den och jag måste kolla så att det finns plats för dörrstoppens rörelser.
Jag kommer även att se till så att skumgummit kommer att sluta 1-2 centimeter från botten på dörren så att vatten som kommer in där har en chans att dräneras ut genom hålen som finns där för det.

mvh jocke

F

F.d. 14324

Guest

Hej igen, jag slutförde arbetet med högerdörren idag och det blev väl ungefär så som jag hade tänkt mig.

IMG_1332.JPG
Sådär, isolerat där det går med någorlunda enkla medel.

IMG_1330.JPG
Jag klippte till en liten bit skumgummi och stoppade in den i kabelgenomföringen.
Det är en sak som jag sett att många nyare bilar har och jag antar att det är för att minska ljudet och eventuellt kallras från dörren in till kupén.

IMG_1334.JPG
Första hjälpen sitter här och den ska senare kompletteras med en till eller bytas ut mot en större så att man får med allt det andra man behöver också typ fästingborttagare värktabletter och vanliga plåster mm. Den får ligga kvar så länge som den är för känner jag mig själv så har jag svårt att tro att detta kommer att vara klart den dagen det är dags för premiärturen.

IMG_1335.JPG
Jag monterade alla delar igen fast jag vet att dörrsidan ska bort igen, det kan bli aktuellt med högtalare samt kartläsarlampa och så ska det rostskyddas vid senare tillfälle. Men jag vill inte ha hela bussen i molekyler hela vintern för då kommer jag inte hitta alla de saker som har en förmåga att försvinna.:)
Angående molekyler,,,, jag kunde inte hålla mig. :D

mvh jocke

F

F.d. 14324

Guest

Hej igen.

Jag konstaterade för en tid sen att min bil inte hade någon invändig motorhuvsisolering, jag har inte funderat så mycket på det men igår så kom jag över en. Några minuters jobb och saken var fixad.:)

IMG_1346.JPG
IMG_1350.JPG
IMG_1353.JPG

Det blir svårt att veta om det blir bättre eller inte, det hade varit bättre att köra bilen en sväng och jämföra före och efter och se om det gör någon skillnad, men nu sitter den där och jag är övertygad om att jag i framtiden kommer att hitta ljud som jag stör mig på och som behöver åtgärdas. :D

mvh jocke

F

F.d. 55451

Guest

Har samma problem med att bedöma värdet av förbättringar för att minska bullret.
Var kan man köpa en billig ljudnivåmätare :confused:

F

F.d. 53078

Guest

Hittade denna en av en slump

Sagitta

sök: 61503

Har någon erfarenhet ?
Bilden visar en tång Amper meter, men på Sidan 78 hittar du ett par.
även en billig mätare av denna typ ger en bra indikering av ljudnivån.

Hade min personbil på service Volvo Xc70 och verkstaden hade glömt att sätta dit motorkåpan, det hördes dirkt ett mycket högre ljud. så nog gör isoleringen under.

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022

Sharky som knarrevik ser med en gang at for de er den billigste lydnivåmåleren en app til sin smart-telefon, det finnes flere hundre slike appar for både iPhone og Android. Kalibreringen er en helt annen sak, et spesialinstrument kan kalibreres fra fabrikk - en telefon-app trenger justering ut fra en kjent lydkilde for å bli tilnærmet korrekt.

For relativ måling av lydnivå trenger en ikke kalibrering, et utslag på 60 er større enn ett på 50 selv om virkelig lydnivå ligger rundt 80 db :wink:

F

F.d. 55451

Guest

.......
For relativ måling av lydnivå trenger en ikke kalibrering, et utslag på 60 er større enn ett på 50 selv om virkelig lydnivå ligger rundt 80 db :wink:

:D Där har jag redan flera "ljudnivåmeter".:rolleyes:

Det fanns en betydande förvirring på grund av för kort text.
Tak Knut. ;):oops:

Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 14324

Guest

Hej på er.

Jag har en decibelmätare i min gamla samsungtelefon (icke smart) så det hade varit ganska enkelt att köra en sväng först utan och sedan med isoleringen, då hade jag kanske fått se siffror på skillnaden, även om telefonen inte är rätt kalibrerad så hade jag ändå fått se om det blir bättre eller inte.

Jag trodde faktiskt att decibelmätare var mycket dyrare än vad Bredos länkar visar, så jag har inte haft en tanke på att köpa en. Förr när jag var med och besiktigade bilar vid tävlingar så mätte vi ljudnivån på rallybilar och apparaten har jag för mig kostade 5-6000Kr.

Jag har också samma erfarenheter som Juan med en glömd motorkåpa på en dieselbil, skillnaden märktes klart, men på min skoda 1,6 bensin så har jag testat att köra utan kåpan och där kan jag inte direkt märka någon skillnad på ljudnivån i kupén.

mvh jocke

F

F.d. 55451

Guest

Under flera år har jag använt mycket tid och pengar på ljudisolering.
Sedan bortfallen på grund av ändringar och reparationer.
Den korrekta placeringen av ljudisolering kan vara, NU låga priset av en ljudnivåmätare.
Jag tror snart att köpa en sådana t.ex. ELFA's.

Fitting Sound Insulation

F

F.d. 14324

Guest

Hej.

Jag fick ett tips av STACT/Stefan för en tid sedan att det var busenkelt att byta ut askkoppen mot en extra mugg/drickahållare.
Jag skaffade fram en begagnad hållare och det var gjort på några sekunder att ordna.
Tyvärr så var det fel på hela min konstruktion som ska skjuta ut hållaren och jag hittade en del lösa delar som hörde hemma i utskjutningsmakaninsmen, så jag fick jobba lite mer än några sekunder.:)

IMG_1366.JPG
Så här ser det ut standard och det är enkelt att bara dra upp askkoppen.

IMG_1377.JPG
Den extra mugghållaren monterad och det är bara att trycka den på plats.

IMG_1373.JPG
Jag skaffade en ny komplett och jag fick lossa hela panelen runt den här för att komma åt skruvarna till den.

IMG_1372.JPG
Passade på att rensa bort en överflödig elinstallation.

IMG_1376.JPG
Färdigt, ett litet tryck på den nedre panelen så kommer det fram en plats för en termosmugg och en cola under körning och förhoppningsvis så kan det fungera med en carlsberg när man funnit sin plats för natten.:)
Jag passade på att ta bort hållaren som var till ett scanningsverktyg och satte dit en original pappershållare. En pennhållare fanns där också. :msn_thumbup:

mvh jocke

F

F.d. 4220

Guest

Jag känner mig lite inspirerad och kommer nog att försöka ljudisolera vår Merca under vintern. Jag har i motorhuven, men det är kanske idé att byta den mot nyare...

Dörrarna saknar helt, så där skall det absolut in en del. Sen är frågan om det är värt besväret att peta in isolering under instrumentbrädan (torpedplåten har jag för mig den heter). Det känns som ett stort jobb, alternativt ett jobb för en person med armar ledade på fler ställen än vad jag har. :/

Satte du inte dit fler 12V uttag när du ändå var och rev bakom askkoppen?
Kul att du hade nytta av idén förresten.

//Stefan

F

F.d. 14324

Guest

Det var ett bra tips med mugghållaren, och arbetsinsatsen för att ordna det ligger precis i linje med vad jag har lust och ork till för tillfället.

Ljudisolera torpedväggen,, kan inte du göra det först och tala om för mig om det blev bättre. :D

Jag gissar att det är ett ganska ordentligt (läs tråkigt) jobb att ge sig på och jag har aldrig skruvat ur en instrumentbräda på en sprinter, men jag har gjort det några gånger på VAG-bilar och det är egentligen inte svårt! det är bara det att man måste hitta alla skruvar, göra allt i rätt ordning,inte bryta sönder något när man blir irriterad och en stor fördel är om man kan göra hela jobbet i ett svep medan allting sitter kvar på teflonlagret i minnet! :)

Kollade lite på min bil om man inte skulle kunna isolera från utsidan istället och jag kan konstatera att det sitter en filtmatta där så nånting är redan gjort men man kan ju sätta asfaltsmatta under filten kanske. Jag väntar lite med det. :D

Fler uttag väntar jag lite med, men du har rätt det hade varit enkelt nu. Men jag vet inte riktigt var jag ska sätta dem och jag funderar på om inte gps:en (1-2st) kommer att få sitta uppe i taket, där backspegeln brukar sitta, vi får se.

mvh jocke

F

F.d. 14324

Guest

Projekt "fräscha upp förarstol" inleddes idag.
Det visade sig vara väldigt enkelt till en början och det gick som en dans, ända tills jag märkte att den nya sittdynan saknade stolsvärme.

IMG_1382.JPG
Högerstolen från en varutransportbil i nyskick.

IMG_1383.JPG
Sittdynan sitter med två skruvar och skjuts på plats i de vita plastclipsen som syns på bilden,, det är meningen att de ska sitta kvar på underredet, det vet jag nu!:oops:

IMG_1384.JPG
Ord är överflödiga, jag vet att ni förstår syftet med det här! :)

IMG_1385.JPG
Det var skillnad på fastsättningen av dynorna, 2 skruv & 2 clips på ersättaren medans original dyna sitter fast med 4 clips och låses i läge med den blanka sågtandade lilla plåtbiten. Det är även en justering så att sittdynan kan ändras några centimeter i förhållande till ryggstödet. Kabel till stolsvärme kom med på bild också.

IMG_1386.JPG
Jag ger inte upp utan kamp så jag gav mig genast på att försöka flytta över värmemattan, klädseln är enkel att byta på de här stolarna.

IMG_1388.JPG
Det visade sig att värmeslingan sitter limmad mot stoppningen och jag försökte få bort den men det gick inte bra, jag är övertygad om att slingan kommer att vara trasig innan jag blir färdig så jag skippar helt enkelt stolsvärme tills vidare, men jag släpper det inte helt.:)

IMG_1393.JPG
Etapp ett avklarad, jag är väldigt nöjd. Ryggstödet blir etapp två och jag har funderat på om det kan räcka att tvätta det med en matt-tvättmaskin men ryggstödet från donatorstolen är ju i nyskick och det ända jag tror kan bli besvärligt är att flytta över armstödet.
Fast armstödet tog i dörrsidan när jag vrider stolen så faktiskt så ser jag en potentiell genväg här, struntar jag i armstödet så behöver jag nog inte modifiera vridplattan eller eventuellt köpa en annan vridplatta, kommer jag sakna armstöd? :rolleyes: Vi får se hur det utvecklar/invecklar sig.

IMG_1392.JPG
Här har vi ca 10-15 Kg stolsfjädring, kanske byts mot ett vanligt underede men jag kanske ska ge det chansen först, det kan ju vara toppen att ha ett fjädrat stolsunderrede.

mvh jocke

F

F.d. 14324

Guest

Grattis Åke till en snygg bil, rak & fin i plåten ser jag också,, inte ens lite bruna fläckar i botten på bakdörrarna, "Nice" :) (jag är faktiskt lite avundsjuk nu)

Vi kan nog träffas vid tillfälle, jag har inte så fruktansvärt långt till dig och någon gång så blir jag väl klar (körbart klar) för en premiärtripp så det kan nog lösa sig en dag.

Goda ideér,,, jag har i alla fall många, en del bättre och en del sämre.:D

Lycka till med bilen och starta gärna en byggtråd, det hjälper till att hålla igång en när man har tappat inspiration och det finns väldigt många väldigt duktiga kompisar som gärna hjälper till med tips och ideér här!

mvh jocke

F

F.d. 13945

Guest

:spinny:jag har en lååååång väg att vandra men med alla goda råd som finns här så kommer det nog att lösa sig. Tanken är att bygga en bil enbart för 2 vuxna och en liten hund....

Storpontus

FD HBK Medlem
Kommun
Haninge
HBK-Nr
9722
Medlemskap
2022

Min kompis, tillika medlem på detta forum Ludde72, har en exakt lika LT.

Vänstersidan är riktigt fin men högersidan vid skjutdörrsrännan behöver lite kärlek.

Nu med mkt enkel inredning men planer på mer avancerat finns. Får se om han lägger upp en tråd vad det lider?

F

F.d. 14324

Guest

Sådär, förarstolen är klar förutom stolsvärmen i sittdynan.
Det blev faktiskt litet besvärligt när ryggstödet skulle monteras tillbaka, en torsionsfjäder bråkade med mig och det var nästan att jag behövde använda mig av brytspett och svordomar, men allting löste sig när jag hittade en stoppskruv och då förstod jag hur det skulle gå till.:)

2012-09-20 12.41.18.jpg
Jag var inne på att tvätta klädseln från början men när jag synade stolen närmare så var det hål i klädseln på baksidan och de är svåra att tvätta bort.

2012-09-21 13.07.52.jpg
Det här är stoppskruven, när jag fattade att den skulle skruvas ut en bit så gick det genast mycket lättare.

2012-09-20 12.54.44.jpg
Luftkudde som manövreras med en gummipump.

2012-09-21 13.11.56.jpg
Färdigt och jag är nöjd, lite rengöring tar jag senare och armstödet fick sitta kvar.

En hel flock med osorterade bilder, motorbilderna är inte från en Mercedes utan en VW LT35 och om det är en sån här motor du har Åke så kanske du kan ha nytta av dem.

mvh jocke

Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen