• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2025 kommer att hållas i Karlstad 29 Maj - 1 Juni.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2025
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

LiFePO4 Lithiumbatteri. Köpråd

Tompan60

HBK Medlem
Kommun
Solna
HBK-Nr
30589
Medlemskap
2025
Håller på kolla på Lithiumbatteri LiFePo4 med Bluetooth 100A

Är det någon skillnad på kvalitet på tex Elfhub eller kepworth. Eller är det mest olika etiketter? Nått särskilt jag ska tänka på. Läst många trådar här men blir bara förvillad.

Finns dyrare typ solarpower men ligger över min budget. (Ca 2500 kr) Behöver inte uppvärmt batteri då jag använder HB april - oktober.

Håkand

HBK Medlem
Kommun
Tidaholm
HBK-Nr
3312
Medlemskap
2025
Grattis,

På ett LFP-batteri utan blåtand är en extern shunt ett mycket bra tillbehör.

Ett problem som kan uppstå ifall man inte laddar upp ett LFP till 100% regelbundet är att det sakta men säkert uppstår en obalans mellan cellerna (som sänker kapaciteten i batteriet) denna obalans är svår att upptäcka utan blåtandsanslutning till bms'et.
Denna obalans kan minimeras genom att när batteriet används laddar batteriet till 100% minst varje vecka, då försöker bms'et att balansera cellerna.
En inverter på 2kW bör ha iallafall ett LFP på 200Ah samt att det inbyggda bms'et klarar strömmen som invertern+andra förbrukare drar.
Hur många mV skillnad innan man balanserar rekommenderar du?

PeterK

HBK Medlem
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2025
Hur många mV skillnad innan man balanserar rekommenderar du?
Hmm... Flera faktorer spelar in här.
Kvalitet på cellerna.
Hur bra de 4 cellerna är matchade.
Hur kraftigt de laddas/urladdas (C)
Passiv/Aktiv balansering i bms'et.
m.m.

Obalans uppstår alltid av olika grad vid laddning/urladdning.

Laddas/urladdas batteriet regelbundet så bör det även balanseras regelbundet, jag skulle absolut inte vänta för länge med balansering=100% laddat, beroende på hur effektiv balanseringen är i bms'et.
Nästan omöjligt att sätta en övre gräns på Delta V pga skillnader i olika byggen, desto längre man släpper isär differensen, desto svårare blir det för bms'et att balansera, man får prova sig fram.
Men har man möjlighet att ladda fullt så ta tillfället i akt, oavsett obalans.

I mitt fall förbrukar jag mer per dygn ur batteriet än vad jag får in från solen per dygn och når därför inte balansering vid fricaming, så efter 4-14 dygn så behöver jag rulla, då kanske jag har ett Delta V på 100mV.
Det ordnar oftast upp sig när jag kör några h varje dag.

Obs att man kan inte lägga start av balansering vid lägre cellspänning/tidigare på ett LFP-batteri i tron att det ska bli bättre.

Toppen