• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2025 kommer att hållas i Karlstad 29 Maj - 1 Juni.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2025
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

LiFePO4 Lithiumbatteri. Köpråd

Tompan60

HBK Medlem
Kommun
Solna
HBK-Nr
30589
Medlemskap
2025
Håller på kolla på Lithiumbatteri LiFePo4 med Bluetooth 100A

Är det någon skillnad på kvalitet på tex Elfhub eller kepworth. Eller är det mest olika etiketter? Nått särskilt jag ska tänka på. Läst många trådar här men blir bara förvillad.

Finns dyrare typ solarpower men ligger över min budget. (Ca 2500 kr) Behöver inte uppvärmt batteri då jag använder HB april - oktober.

PeterK

HBK Medlem
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2025
Öh. Syftningsfel. Jag menade lite (ökad) batterikapacitet. Har bara 72Ah idag, vanligt Tudor marinbatteri.

Visste inte att man faktiskt kan parallellkoppla LFP och andra typer av batterier. Hur funkar det om de ska laddas lite olika?
Varje gång man startar en husbil parallellkopplas start och bobatterier oavsett kemi, inget konstigt med det.
Parallellkopplar man t.ex. ett AGM med ett LFP så kommer LFP att underhållsladda AGM med en liten ström pga en liten skillnad i vilospänningen, så LFP kommer sakta att urladdas ner till AGM vilospänning ca.12,7-13V

Sundgren

HBK Medlem
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
29291
Medlemskap
2025
Har beställt ett Mjbsan 160 Ah och BT.
Återkommer med feedback när jag fått det.
Vill göra ett kapacitetstest innan jag monterar in det i bilen. Hur sätter jag bäst upp ett sådant då jag har tillgång till en lös Victron smartshunt?

Nyhlen

HBK Medlem
Kommun
Malmö
HBK-Nr
9883
Medlemskap
2025
Har beställt ett Mjbsan 160 Ah och BT.
Återkommer med feedback när jag fått det.
Vill göra ett kapacitetstest innan jag monterar in det i bilen. Hur sätter jag bäst upp ett sådant då jag har tillgång till en lös Victron smartshunt?
Rigga upp en glödlampa i serie med en amperemätare, en 55W billampa förbrukar ca. 4,5 A. Ta en kamera eller mobiltelefon och sätt den till att ta en bild i minuten av mätaren. Starta det hela och vänta tills MBS:en slår av, så ser du hur länge det varar och därmed kapaciteten

Sundgren

HBK Medlem
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
29291
Medlemskap
2025
Rigga upp en glödlampa i serie med en amperemätare, en 55W billampa förbrukar ca. 4,5 A. Ta en kamera eller mobiltelefon och sätt den till att ta en bild i minuten av mätaren. Starta det hela och vänta tills MBS:en slår av, så ser du hur länge det varar och därmed kapaciteten
Jag tänker att jag kan koppla in smartshunt så får jag historiken där samt förbrukning.

Toppen