• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2025 kommer att hållas i Karlstad 29 Maj - 1 Juni.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2025
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

LiFePO4 Lithiumbatteri. Köpråd

Tompan60

HBK Medlem
Kommun
Solna
HBK-Nr
30589
Medlemskap
2025
Håller på kolla på Lithiumbatteri LiFePo4 med Bluetooth 100A

Är det någon skillnad på kvalitet på tex Elfhub eller kepworth. Eller är det mest olika etiketter? Nått särskilt jag ska tänka på. Läst många trådar här men blir bara förvillad.

Finns dyrare typ solarpower men ligger över min budget. (Ca 2500 kr) Behöver inte uppvärmt batteri då jag använder HB april - oktober.

Tompan60

HBK Medlem
Kommun
Solna
HBK-Nr
30589
Medlemskap
2025
Litet tillägg...

Jag köpte batteriet på Amazon. På deras hemsida kunde man skriva till säljaren på svenska. Ställde 2 olika frågor på det jag funderat på efter köp.

Svaret kom 2 timmar efter frågorna på svenska från säljaren via Amazon.

Det kallar jag för bra eftermarknad service.

Opus 52

HBK Medlem
Kommun
Bengtfors
HBK-Nr
27508
Medlemskap
2025
Litet tillägg...

Jag köpte batteriet på Amazon. På deras hemsida kunde man skriva till säljaren på svenska. Ställde 2 olika frågor på det jag funderat på efter köp.

Svaret kom 2 timmar efter frågorna på svenska från säljaren via Amazon.

Det kallar jag för bra eftermarknad service.
Vad köpte du för batteri
Själv så blir det som Peter k rekommendera
Eco worthy 280ah
Men jag köpte mppt regulator victron 75/15
Ska ju ha 2st och dcdc Votronic 30ah
Vi sunlux det för att få bra stöd
Jag kommer att utöka solcellerna med 150w till

Tompan60

HBK Medlem
Kommun
Solna
HBK-Nr
30589
Medlemskap
2025
Vad köpte du för batteri
Själv så blir det som Peter k rekommendera
Eco worthy 280ah
Men jag köpte mppt regulator victron 75/15
Ska ju ha 2st och dcdc Votronic 30ah
Vi sunlux det för att få bra stöd
Jag kommer att utöka solcellerna med 150w till
Köpte detta men fick 5% lägre pris. Kampanj på Amazon. Fick det lite smartare med 2 USB kontakter och laddingång på sidan till samma pris.

Bilagor

• Screenshot_20250306_125706_Samsung Internet.jpg
    Screenshot_20250306_125706_Samsung Internet.jpg
    565,5 KB · Visningar: 72
Senast ändrad:

gertolof

HBK Medlem
Kommun
Varberg
HBK-Nr
10305
Medlemskap
2025
Även jag har varit i kontakt med Kundservice på Amazon angående mitt Kepwort 12,8 v, 100Ah som jag fick tidigare i veckan.

Snabbt svar men jag undrar om det stämmer med uppgifterna som finns om detta batteri.

Jag var övertygad om att jag beställt ett Kepwort 12,8 v, 100Ah med USB uttag på sidan. Men jag fick ett batteri utan USB uttagen. Skrev till Kundtjänst. Här nedan är konversationen

Hej! Jag har fått ett Kepwort 12,8 v, 100Ah leverart den 4/3-25. Batteriet motsvarar inte det batteri som jag förväntade mig. Jag vill ha ett Kepwort 12,8 v, 100Ah med USB uttag på sidan. Därför vill jag byta mitt levererade batteri.

Svar från Kundtjänst:

Hej batteriet med bluetooth-funktion, nu har vi tagit bort USB-funktionen, USB-funktionen är lätt att ha damm och kan inte vara vattentät. om du gillar USB-funktionen, kan du bara ändra den till vårt samma dimension 100ah-batteri, men utan Bluetooth.

Tompan60

HBK Medlem
Kommun
Solna
HBK-Nr
30589
Medlemskap
2025
Även jag har varit i kontakt med Kundservice på Amazon angående mitt Kepwort 12,8 v, 100Ah som jag fick tidigare i veckan.

Snabbt svar men jag undrar om det stämmer med uppgifterna som finns om detta batteri.

Jag var övertygad om att jag beställt ett Kepwort 12,8 v, 100Ah med USB uttag på sidan. Men jag fick ett batteri utan USB uttagen. Skrev till Kundtjänst. Här nedan är konversationen

Hej! Jag har fått ett Kepwort 12,8 v, 100Ah leverart den 4/3-25. Batteriet motsvarar inte det batteri som jag förväntade mig. Jag vill ha ett Kepwort 12,8 v, 100Ah med USB uttag på sidan. Därför vill jag byta mitt levererade batteri.

Svar från Kundtjänst:

Hej batteriet med bluetooth-funktion, nu har vi tagit bort USB-funktionen, USB-funktionen är lätt att ha damm och kan inte vara vattentät. om du gillar USB-funktionen, kan du bara ändra den till vårt samma dimension 100ah-batteri, men utan Bluetooth.
Mysko. Mitt kom med Bluetooth, laddingång och strömbrytare. Förståss inte vattentätt men med dammtäta lock.

Ändå beställde jag utan dessa men var trevligt ändå.. mitt batteri ligger under golvet så jag har inte så mycket nytta av usb.

Sen har du väl en bild på din sida på vad du beställt. Stämmer det inte så får dom väl fixa till det. Fick mitt denna vecka och fortfarande har dom bilder med och utan USB i sitt sortiment.

Stå på dig gentemot kundtjänsten

Bilagor

• 20250307_115829.jpg
    20250307_115829.jpg
    1,2 MB · Visningar: 24
Senast ändrad:

Lena & Tomas

HBK Medlem
Kommun
Hudiksvall
HBK-Nr
27570
Medlemskap
2025
Jag tycker det är superbra att kunna läsa om andras erfarenheter, denna tråd har gett mig mycket användbar information. Och då blir det ju nästan obligatoriskt att även jag delar med mig?
För någon vecka sedan skulle jag slå till på Amazon.se och köpa ett 100 AH LiFePo4, vårt gamla Exide drog sin sista suck i höstas. Av någon anledning tyckte jag att LiTime skulle vara ett lämpligt fabrikat, kanske efter kommentarer härfifrån. Efter en del kikande i prisnivåerna strax över 2000:- så märkte jag mer av en slump att en kandidat inte hade temperaturfrånslag på laddning för 0 grader celsius..... Vilket jag av någon anledning tyckte att vi behövde. Nåväl, googla/söka litet mer och hittade en annan modell (LiTime 100ah TM någonting) som hade denna funktion, så jag tryckte på köpknappen. Till saken hör att jag vid det här laget var ganska, för att inte säga oerhört less på beskrivningarna av allehanda batterier, på maskinöveratt svenska och allt för mycket superlativer.... Några dagar senare har jag batteriet hemma och försöker efter en stund att ansluta till LiTime appen som jag laddat hem.... Inte ett spår av det nya fina batteriet när jag försöker på alla tänkbara vis att koppla upp det via Bluetooth. 2 support mail senare visade det sig att batteriet jag köpt saknar helt BT kapacitet...... Så kan det gå när man inte läser på (eller orkar ta sig igenom produktbeskrivningar och leta efter vad som INTE nämns....) Nåväl, slutet gott, allting gott. LiTime EU skall ha all heder i detta, dom skickade en förutbetald returfraktsedel idag och batteriet är nu på väg tillbaka tiill tyskland för kreditering.
Nästa batteri jag köper skall jag undersöka litet mer noggrant och kanske ställa några "dumma frågor" till säljaren innan jag trycker på köpknappen. /t

gertolof

HBK Medlem
Kommun
Varberg
HBK-Nr
10305
Medlemskap
2025
Var nog inte tillräckligt noggrann när jag beställde batteriet, så ”felet” är mitt.

Jag behåller det batteri jag fått. Men visst har ditt batteri Bluetooth?

Kollade spänningen på batteriet och det höll 13,1 v.

Tompan60

HBK Medlem
Kommun
Solna
HBK-Nr
30589
Medlemskap
2025
Jag tycker det är superbra att kunna läsa om andras erfarenheter, denna tråd har gett mig mycket användbar information. Och då blir det ju nästan obligatoriskt att även jag delar med mig?
För någon vecka sedan skulle jag slå till på Amazon.se och köpa ett 100 AH LiFePo4, vårt gamla Exide drog sin sista suck i höstas. Av någon anledning tyckte jag att LiTime skulle vara ett lämpligt fabrikat, kanske efter kommentarer härfifrån. Efter en del kikande i prisnivåerna strax över 2000:- så märkte jag mer av en slump att en kandidat inte hade temperaturfrånslag på laddning för 0 grader celsius..... Vilket jag av någon anledning tyckte att vi behövde. Nåväl, googla/söka litet mer och hittade en annan modell (LiTime 100ah TM någonting) som hade denna funktion, så jag tryckte på köpknappen. Till saken hör att jag vid det här laget var ganska, för att inte säga oerhört less på beskrivningarna av allehanda batterier, på maskinöveratt svenska och allt för mycket superlativer.... Några dagar senare har jag batteriet hemma och försöker efter en stund att ansluta till LiTime appen som jag laddat hem.... Inte ett spår av det nya fina batteriet när jag försöker på alla tänkbara vis att koppla upp det via Bluetooth. 2 support mail senare visade det sig att batteriet jag köpt saknar helt BT kapacitet...... Så kan det gå när man inte läser på (eller orkar ta sig igenom produktbeskrivningar och leta efter vad som INTE nämns....) Nåväl, slutet gott, allting gott. LiTime EU skall ha all heder i detta, dom skickade en förutbetald returfraktsedel idag och batteriet är nu på väg tillbaka tiill tyskland för kreditering.
Nästa batteri jag köper skall jag undersöka litet mer noggrant och kanske ställa några "dumma frågor" till säljaren innan jag trycker på köpknappen. /t
bra kundservice. Batteriet jag köpte har frånslag vid 0 grader och även frånslag om det blir för varmt mm. se länken tidigare i min tråd. Lycka till

Tompan60

HBK Medlem
Kommun
Solna
HBK-Nr
30589
Medlemskap
2025
Var nog inte tillräckligt noggrann när jag beställde batteriet, så ”felet” är mitt.

Jag behåller det batteri jag fått. Men visst har ditt batteri Bluetooth?

Kollade spänningen på batteriet och det höll 13,1 v.
jepp mitt har Bluetooth

Hade typ den spänningen när den kom. Laddade upp den hemma med laddaren som följde med. Tog ett tag typ 8 timmar. Sen lyste lampan grön på laddaren

PeterK

HBK Medlem
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2025
bra kundservice. Batteriet jag köpte har frånslag vid 0 grader och även frånslag om det blir för varmt mm. se länken tidigare i min tråd. Lycka till

Ett litet tips kan vara att testa de funktioner som påstås vara inbyggda.
T.ex laddstopp i kyla är ganska lätt att testa denna årstid.
Sen är det mycket värt här att få denna feedback.

"Att mäta är att veta"

Tompan60

HBK Medlem
Kommun
Solna
HBK-Nr
30589
Medlemskap
2025
Ett litet tips kan vara att testa de funktioner som påstås vara inbyggda.
T.ex laddstopp i kyla är ganska lätt att testa denna årstid.
Sen är det mycket värt här att få denna feedback.

"Att mäta är att veta"
Kommer kommer men nu har vi +7 på nätterna så det blir svårt.

Sen har jag läst i forum och recensioner att detta förträffliga kepworth batteri BMS bryter direkt då batteriet blir +-0.
Underbart. Ska mäta och kolla kolla till hösten

Senast ändrad:

Tompan60

HBK Medlem
Kommun
Solna
HBK-Nr
30589
Medlemskap
2025
Se tidigare i min tråd. Väldigt nöjd med KepWorth. Nu monterad. Funkar väldigt fint. Lät den stå kallt innan monteringen nu när kylan kom. Bms slog av laddningen vid 0 grader men lämnar ström så fint.

Värt alla dagar med Bluetooth BMS, riktiga poler och möjlighet med "toppskruvar" för den som vill ha det. Dessutom väldigt bra pris. Snabb frakt var hos mitt ombud på 5 dagar.

Bra och snabb support vid 2 olika frågetillfällen. Kort o gott. Nöjd

Senast ändrad:

Lena & Tomas

HBK Medlem
Kommun
Hudiksvall
HBK-Nr
27570
Medlemskap
2025
Igår dök mitt Kepworth 100AH (som jag köpte via amazon.se) upp. Den kostnadsfria sändningen var inte helt spårbar hela vägen, men med en väl tilltagen leveransprognos kom det fram en hel vecka "för tidigt". Jag var beredd på avsaknad av USB port men den fanns där och laddaren därtill..... Kopplade upp med app och allt verkar fungera än så länge enligt förväntan. Jag är även medveten om att jag inte har tillgång till alla funktioner i BMS men översikten räcker nog för mina behov. Det blev nästan billigare för mig att köpa ett 100 AH lithium batteri (2400:) och byta ut solcellsregulatorn mot en Victron Smartsolar (1000:) än att ersätta vårt gamla Exide med ett likadant. /t

Tompan60

HBK Medlem
Kommun
Solna
HBK-Nr
30589
Medlemskap
2025
Igår dök mitt Kepworth 100AH (som jag köpte via amazon.se) upp. Den kostnadsfria sändningen var inte helt spårbar hela vägen, men med en väl tilltagen leveransprognos kom det fram en hel vecka "för tidigt". Jag var beredd på avsaknad av USB port men den fanns där och laddaren därtill..... Kopplade upp med app och allt verkar fungera än så länge enligt förväntan. Jag är även medveten om att jag inte har tillgång till alla funktioner i BMS men översikten räcker nog för mina behov. Det blev nästan billigare för mig att köpa ett 100 AH lithium batteri (2400:) och byta ut solcellsregulatorn mot en Victron Smartsolar (1000:) än att ersätta vårt gamla Exide med ett likadant. /t
Grattis till ett bra köp. Även jag är nöjd.

Toppen