• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2025 kommer att hållas i Karlstad 29 Maj - 1 Juni.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2025
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

LiFePO4 Lithiumbatteri. Köpråd

Tompan60

HBK Medlem
Inlägg
2.491
Kommun
Solna
HBK-Nr
30589
Medlemskap
2025
Håller på kolla på Lithiumbatteri LiFePo4 med Bluetooth 100A

Är det någon skillnad på kvalitet på tex Elfhub eller kepworth. Eller är det mest olika etiketter? Nått särskilt jag ska tänka på. Läst många trådar här men blir bara förvillad.

Finns dyrare typ solarpower men ligger över min budget. (Ca 2500 kr) Behöver inte uppvärmt batteri då jag använder HB april - oktober.
 

Håkand

HBK Medlem
Inlägg
981
Kommun
Tidaholm
HBK-Nr
3312
Medlemskap
2025
Grattis,

På ett LFP-batteri utan blåtand är en extern shunt ett mycket bra tillbehör.

Ett problem som kan uppstå ifall man inte laddar upp ett LFP till 100% regelbundet är att det sakta men säkert uppstår en obalans mellan cellerna (som sänker kapaciteten i batteriet) denna obalans är svår att upptäcka utan blåtandsanslutning till bms'et.
Denna obalans kan minimeras genom att när batteriet används laddar batteriet till 100% minst varje vecka, då försöker bms'et att balansera cellerna.
En inverter på 2kW bör ha iallafall ett LFP på 200Ah samt att det inbyggda bms'et klarar strömmen som invertern+andra förbrukare drar.
Hur många mV skillnad innan man balanserar rekommenderar du?
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
10.089
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2025
Hur många mV skillnad innan man balanserar rekommenderar du?
Hmm... Flera faktorer spelar in här.
Kvalitet på cellerna.
Hur bra de 4 cellerna är matchade.
Hur kraftigt de laddas/urladdas (C)
Passiv/Aktiv balansering i bms'et.
m.m.

Obalans uppstår alltid av olika grad vid laddning/urladdning.

Laddas/urladdas batteriet regelbundet så bör det även balanseras regelbundet, jag skulle absolut inte vänta för länge med balansering=100% laddat, beroende på hur effektiv balanseringen är i bms'et.
Nästan omöjligt att sätta en övre gräns på Delta V pga skillnader i olika byggen, desto längre man släpper isär differensen, desto svårare blir det för bms'et att balansera, man får prova sig fram.
Men har man möjlighet att ladda fullt så ta tillfället i akt, oavsett obalans.

I mitt fall förbrukar jag mer per dygn ur batteriet än vad jag får in från solen per dygn och når därför inte balansering vid fricaming, så efter 4-14 dygn så behöver jag rulla, då kanske jag har ett Delta V på 100mV.
Det ordnar oftast upp sig när jag kör några h varje dag.

Obs att man kan inte lägga start av balansering vid lägre cellspänning/tidigare på ett LFP-batteri i tron att det ska bli bättre.

 

bkv22

HBK Intresserad
Inlägg
271
Kommun
Umeå
Hej,

Kastar mig in i tråden då ett batteribyte även är intressant här. Har en ELB99 och den ska klara dessa utan problem enligt andra. Vissa ska tydligen ha en slags omkopplare på sidan(?) för olika batterityper men då bilen är på vinterförvaring så är detta omöjligt att undersöka nu.
Hur som helst. Priserna har som alla märkt gått ner kraftigt och jag har hittat ett 200Ah batteri på Aliexpress som levereras från Polen för skäliga 2400,- inkl frakt - och: 230V laddare!
Har BMS men ingen BT - det kan jag vara utan. Däremot finns en liten display på batteriet. Värme behövs inte för min del. Tänker inte ha någon inverter. Över 10000 laddcykler ska det klara! Enda negativa skulle väl vara att BMS "bara" klarar 100A men har man ingen inverter ser jag inga problem med det.
Det enda jag behöver komplettera med är alltså en annan regulator för solcellerna.

Jag tror så här: vad batteriet heter och har för förpackning är rätt egalt, det sitter samma celler i alla och elektroniken är likartad. Det som främst skiljer är om det finns BMS, BT eller värme, storleken och hur polerna ser ut. Samt givetvis vad det står på det. Jag ser 180Ah batterier som säljs i Sverige för 15-16' och jag fattar bara inte varför dessa ska vara 6-7 ggr bättre än de jag hittat då de tillverkas på samma ställe (läs: Kina). Men det är väl som med bildelar, LED-belysning och solceller, en svensk importör som fläskar på hundratals procent bara genom att flytta lådor utan att egentligen tillföra nåt.

Synpunkter? Här finns det:
 

Tompan60

HBK Medlem
Inlägg
2.491
Kommun
Solna
HBK-Nr
30589
Medlemskap
2025
Hej,

Kastar mig in i tråden då ett batteribyte även är intressant här. Har en ELB99 och den ska klara dessa utan problem enligt andra. Vissa ska tydligen ha en slags omkopplare på sidan(?) för olika batterityper men då bilen är på vinterförvaring så är detta omöjligt att undersöka nu.
Hur som helst. Priserna har som alla märkt gått ner kraftigt och jag har hittat ett 200Ah batteri på Aliexpress som levereras från Polen för skäliga 2400,- inkl frakt - och: 230V laddare!
Har BMS men ingen BT - det kan jag vara utan. Däremot finns en liten display på batteriet. Värme behövs inte för min del. Tänker inte ha någon inverter. Över 10000 laddcykler ska det klara! Enda negativa skulle väl vara att BMS "bara" klarar 100A men har man ingen inverter ser jag inga problem med det.
Det enda jag behöver komplettera med är alltså en annan regulator för solcellerna.

Jag tror så här: vad batteriet heter och har för förpackning är rätt egalt, det sitter samma celler i alla och elektroniken är likartad. Det som främst skiljer är om det finns BMS, BT eller värme, storleken och hur polerna ser ut. Samt givetvis vad det står på det. Jag ser 180Ah batterier som säljs i Sverige för 15-16' och jag fattar bara inte varför dessa ska vara 6-7 ggr bättre än de jag hittat då de tillverkas på samma ställe (läs: Kina). Men det är väl som med bildelar, LED-belysning och solceller, en svensk importör som fläskar på hundratals procent bara genom att flytta lådor utan att egentligen tillföra nåt.

Synpunkter? Här finns det:
Helt rätt analys.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
10.089
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2025
Hej,

Kastar mig in i tråden då ett batteribyte även är intressant här. Har en ELB99 och den ska klara dessa utan problem enligt andra. Vissa ska tydligen ha en slags omkopplare på sidan(?) för olika batterityper men då bilen är på vinterförvaring så är detta omöjligt att undersöka nu.
Hur som helst. Priserna har som alla märkt gått ner kraftigt och jag har hittat ett 200Ah batteri på Aliexpress som levereras från Polen för skäliga 2400,- inkl frakt - och: 230V laddare!
Har BMS men ingen BT - det kan jag vara utan. Däremot finns en liten display på batteriet. Värme behövs inte för min del. Tänker inte ha någon inverter. Över 10000 laddcykler ska det klara! Enda negativa skulle väl vara att BMS "bara" klarar 100A men har man ingen inverter ser jag inga problem med det.
Det enda jag behöver komplettera med är alltså en annan regulator för solcellerna.

Jag tror så här: vad batteriet heter och har för förpackning är rätt egalt, det sitter samma celler i alla och elektroniken är likartad. Det som främst skiljer är om det finns BMS, BT eller värme, storleken och hur polerna ser ut. Samt givetvis vad det står på det. Jag ser 180Ah batterier som säljs i Sverige för 15-16' och jag fattar bara inte varför dessa ska vara 6-7 ggr bättre än de jag hittat då de tillverkas på samma ställe (läs: Kina). Men det är väl som med bildelar, LED-belysning och solceller, en svensk importör som fläskar på hundratals procent bara genom att flytta lådor utan att egentligen tillföra nåt.

Synpunkter? Här finns det:
Känner inte till batteriet.
Men det är definitivt inte "likadana" celler i alla byggen, samt det skiljer rejält på val av BMS, samt byggkvalitet, man köper alltid grisen i säcken, ifall inte någon öppnat, testat ett likadant och lagt ut testet på nätet.

Synpunkter:
Jag reagerar på den låga vikten 15kg.
En prismatisk LFP-cell väger ca.2kg/100Ah. 8*2kg=16kg
En pouch LFP-cell väger ca.1,8kg/100Ah
8*1,8kg=14,4kg.
Energidensiteten i en LFP-cell är 90-160Wh/kg i de celler som brukar vara aktuella. Ett 12V 200Ah lfp har 2560Wh.
Tar vi det högsta värdet 160 hamnar man på 16kg för bara cellerna.
Jag brukar göra ett kapacitetstest på de batterier jag haft möjlighet till.
Gör ett test ifall du har möjlighet.
Nya LFP-celler ska leverera ca.5% mer än uppgiven kapacitet.
 

bkv22

HBK Intresserad
Inlägg
271
Kommun
Umeå
Klart du inte känner till just detta batteri/märke. Jag har hittat minst +25 till som alla har mer eller mindre helt okända namn men min poäng är att innehållet är rätt likartat, iaf är det inte så stor skillnad att det motiverar en prisfaktor 6,5. Och jag tror ändå att det slår vilket AGM-batteri på +100Ah för samma pengar med hästlängder...även om ett för 15' kanske är aningen bättre.

Ja, det brukar ju vara så att man får vad man betalar för men batteritekniken utvecklas i en rasande fart och det finns inte så många fabriker som gör celler så i sak har du kanske rätt men det beror nog främst på att cellerna tillverkats vid olika tidpunkter, några som är dyrare kanske för 1-2 år sen. Dessa är från 2025.

Jag har förresten hittat ett märke som är ännu billigare om man räknar Ah/krona. Här har man både 300, 400 och 500Ah för 2780,-, 3128,- resp. 3475,-. Men det skeppas från Kina, står ingen om kapaciteten på BMS och klarar "bara" > 5000 laddcykler.

Det som dock är lite skumt är att samtliga dessa är lika stora?
 

bkv22

HBK Intresserad
Inlägg
271
Kommun
Umeå
Känner inte till batteriet.
Men det är definitivt inte "likadana" celler i alla byggen, samt det skiljer rejält på val av BMS, samt byggkvalitet, man köper alltid grisen i säcken, ifall inte någon öppnat, testat ett likadant och lagt ut testet på nätet.

Synpunkter:
Jag reagerar på den låga vikten 15kg.
En prismatisk LFP-cell väger ca.2kg/100Ah. 8*2kg=16kg
En pouch LFP-cell väger ca.1,8kg/100Ah
8*1,8kg=14,4kg.
Energidensiteten i en LFP-cell är 90-160Wh/kg i de celler som brukar vara aktuella. Ett 12V 200Ah lfp har 2560Wh.
Tar vi det högsta värdet 160 hamnar man på 16kg för bara cellerna.
Jag brukar göra ett kapacitetstest på de batterier jag haft möjlighet till.
Gör ett test ifall du har möjlighet.
Nya LFP-celler ska leverera ca.5% mer än uppgiven kapacitet.
Du verkar rätt påläst och insatt i ämnet men tänk på att dessa typer av celler utvecklas hela tiden och det som gällde 2022-2023 kan vara gammal teknik.
Kan hålla med att låg vikt kan indikera på längre energivärde - så brukar det vara i vanliga kol/zink stavbatterier men som sagt: de jag länkat till här kan vara nyare teknik.
Jag har kollat runt lite på olika "kända" batteritillverkares data; Li Time, Sunlux, Lanpwr och vikten har legat mellan 15-22 kg gällande batterier runt 180-200Ah. Men som sagt: detta kan delvis gälla förra generationen celler.
Hur gör man sen ett rättvist kapacitetstest utan speciell utrustning?
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
10.089
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2025
Du verkar rätt påläst och insatt i ämnet men tänk på att dessa typer av celler utvecklas hela tiden och det som gällde 2022-2023 kan vara gammal teknik.
Kan hålla med att låg vikt kan indikera på längre energivärde - så brukar det vara i vanliga kol/zink stavbatterier men som sagt: de jag länkat till här kan vara nyare teknik.
Jag har kollat runt lite på olika "kända" batteritillverkares data; Li Time, Sunlux, Lanpwr och vikten har legat mellan 15-22 kg gällande batterier runt 180-200Ah. Men som sagt: detta kan delvis gälla förra generationen celler.
Hur gör man sen ett rättvist kapacitetstest utan speciell utrustning?
En shunt är till stor hjälp.
Eller anslut t.ex. några halogenlampor med känt effekt, ladda batteriet till 100%=14,6V.
Urladda till bms'et bryter på låg spänning, man kan behöva rigga en kamera som registrerar tiden lamporna lyser, eller iallafall när bms'et bryter, sen multipliceras belastningen W med tiden.
Då får du fram det enda intressanta informationen om LFP-batteriets kapacitet i Wh.
Har du sen en "smart laddare" t.ex. Victron, så får du via blåtand ett värde i historiken hur mycket energi som laddats in i batteriet.
Lycka till.
 

bkv22

HBK Intresserad
Inlägg
271
Kommun
Umeå
En shunt är till stor hjälp.
Eller anslut t.ex. några halogenlampor med känt effekt, ladda batteriet till 100%=14,6V.
Urladda till bms'et bryter på låg spänning, man kan behöva rigga en kamera som registrerar tiden lamporna lyser, eller iallafall när bms'et bryter, sen multipliceras belastningen W med tiden.
Då får du fram det enda intressanta informationen om LFP-batteriets kapacitet i Wh.
Har du sen en "smart laddare" t.ex. Victron, så får du via blåtand ett värde i historiken hur mycket energi som laddats in i batteriet.
Lycka till.
OK, jag förstår hur du menar. Lite omständligt sätt att ta reda på kapaciteten men kanske det enda relevanta och helt rättvisa.

Men jag tänker så här: ett kraftigt AGM-batteri med samma kapacitet kostar ändå minst det dubbla, håller bara några år och är mycket tyngre.
Även om 200Ah kanske är lite av glädjesiffror så får man ändå betydligt mera kräm för pengarna. Tänker jag. Och det blir absolut inte befogat att köpa ett "svenskt" med liknande prestanda för 6-7ggr pengarna.

Och som sagt, produkterna utvecklas. Här har du en 200Ah cell som bara väger 1.3kg om jag förstår det rätt:
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
10.089
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2025
"fusket" har minskat rejält genom de sista åren, idag är det svårare att finna.
Det är säkert prisvärt, man måste bara kolla upp sitt eget behov, t.ex. en inverter kan ställa rätt höga krav på bms'et. Själv skulle jag inte välja ett batteri utan blåtand, nästan enbart för att ha koll på balanseringen.
Jämfört med blybatteriers kapacitet så är det utklassning, då kvävs det dubbla Ah för att matcha lfp.

Man kan finna mycket märkligt angående batterier, celler m.m. i kina-annonser, vill man vara säker på en produkt gäller det att finna bra referenser i väst.

Det var en annorlunda cell med standardladdning på 0,2C.
Kan vara ett "tryckfel".
 

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.971
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Jämfört med blybatteriers kapacitet så är det utklassning, då kvävs det dubbla Ah för att matcha lfp.
Värt att notera, att det ibland är tvärt om.

LFP för husbilsbruk kan inte ge höga strömmar ens i millisekunder, ett blybatteri klarar detta galant.
Detta har betydelse om man har höga startströmmar genom en inverter eller det som många råkat ut för, hydrauliska stödben stänger av elsystemet på grund av att BMS klipper.

Genom att noggrant analysera sitt behov och köpa utrustning som matchar behovet slipper man denna nackdel.
 

bkv22

HBK Intresserad
Inlägg
271
Kommun
Umeå
OK, bra info, tack! Min husbil är snart 25 år och har en rätt okomplicerad 12V drivning: all LED-belysning, en LED-TV, köksfläkten och vattenpumparna till färskvatten och toa. Möjligen laddning av mobiler och fotsteget. Ingen inverter, kompressorkyl eller annat "modernt". Då borde det vara lugnt. :msn_sunglasses:
Vi fricampar en hel del, därav vill man ha lite batterikapacitet.
 

Kristian

HBK Intresserad
Inlägg
137
Kommun
Hudiksvall
OK, bra info, tack! Min husbil är snart 25 år och har en rätt okomplicerad 12V drivning: all LED-belysning, en LED-TV, köksfläkten och vattenpumparna till färskvatten och toa. Möjligen laddning av mobiler och fotsteget. Ingen inverter, kompressorkyl eller annat "modernt". Då borde det vara lugnt. :msn_sunglasses:
Vi fricampar en hel del, därav vill man ha lite batterikapacitet.
Vill du inte ha mycket batterikapacitet då?
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
10.089
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2025
Värt att notera, att det ibland är tvärt om.

LFP för husbilsbruk kan inte ge höga strömmar ens i millisekunder, ett blybatteri klarar detta galant.
Detta har betydelse om man har höga startströmmar genom en inverter eller det som många råkat ut för, hydrauliska stödben stänger av elsystemet på grund av att BMS klipper.

Genom att noggrant analysera sitt behov och köpa utrustning som matchar behovet slipper man denna nackdel.
I praktiken är det oftast så som Michael skriver, ett "klent" BMS I LFP- batterier sätter oftast stopp för höga effektuttag, fast cellerna kan leverera mångdubbelt.
Bra bobatterier av GEL-typ har samma begränsning fast utan BMS.
Mina premium LFP-celler kan kortvarigt leverera 10C det innebär 4000A, kontinuerligt klarar de 3C=1200A, men bms'et jag valt klarar bara 300A, nu räcker det dock till för mina behov.
Har man behov av kortvarigt högt effektuttag kan man parallellkoppla lfp med ett AGM-startbatteri.
 
Toppen