• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2025 kommer att hållas i Karlstad 29 Maj - 1 Juni.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2025
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

LiFePO4 Lithiumbatteri. Köpråd

Tompan60

HBK Medlem
Kommun
Solna
HBK-Nr
30589
Medlemskap
2025
Håller på kolla på Lithiumbatteri LiFePo4 med Bluetooth 100A

Är det någon skillnad på kvalitet på tex Elfhub eller kepworth. Eller är det mest olika etiketter? Nått särskilt jag ska tänka på. Läst många trådar här men blir bara förvillad.

Finns dyrare typ solarpower men ligger över min budget. (Ca 2500 kr) Behöver inte uppvärmt batteri då jag använder HB april - oktober.

molle78

HBK Medlem
Kommun
Habo
HBK-Nr
42675
Medlemskap
2025
1120ah är det till någon sommarstuga
Haha nä. Men under vintern ger inte solen något och vill gärna kunna stå vid skidbackar etc där det inte finns någon el eller service. Kör diskmaskinen och allt annat i bilen obehindrat. Och många ställen har förståeligt börjat ta betalt för elen antingen fast summa eller per förbrukning och då är det skönt att inte behöva bry sig. Gör visserligen åt en del gas men har stor tank och inte så dyrt att fylla. Frihet för oss iaf.

Tompan60

HBK Medlem
Kommun
Solna
HBK-Nr
30589
Medlemskap
2025
Haha nä. Men under vintern ger inte solen något och vill gärna kunna stå vid skidbackar etc där det inte finns någon el eller service. Kör diskmaskinen och allt annat i bilen obehindrat. Och många ställen har förståeligt börjat ta betalt för elen antingen fast summa eller per förbrukning och då är det skönt att inte behöva bry sig. Gör visserligen åt en del gas men har stor tank och inte så dyrt att fylla. Frihet för oss iaf.
Diskmaskin.....! Ahaaaa. Då är det en sommarstuga men en rullande sådan...

peter_blågräs

HBK Medlem
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
40147
Medlemskap
2026
Det batteriet fungerar utmärkt
Jag kör själv med 4 sådana. Grym effekt i dessa.
Du blir garanterat nöjd.
Har man viktmarginal och plats så är det smart att använda det till mer batterier. Det går inte att ha för mycket energi och det ger som du skriver en stor frihet.

Jag har nyss lagt till fler batterier och har 4x100 Ah, ser fram emot sommaren med dem.

Michael S

HBK Medlem
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
...kanske början till en elhusbil! :cool::D
Jag har tänkt tanken.
Detta tas bort:
700 kg motor
200 L dieseltank med fästen och tank = 200 kg
50 kg avgassystem och PM cat.
=
950 kg att fördela på batterier och elmotor.
Säg at jag trollar fram ytterligare 500 kg för batteri/elmotor. (ur befintliga marginaler i last vikt)
=
1450 kg för elmotor och batteri/elektronik.

Snabb uträkning, om jag kunde använda alla 1450 kg till batterier (vilket inte är möjligt, motor och omformare tillkommer mm) skulle jag få en räckvidd 0-100 SOC med LFP på ca 30 mil.
Mer realistiskt, 15-20 mils räckvidd.

Detta är så extremt dåligt att min tanke på detta stannade, förrän nu i tråden.
Oräknat kostnaden......

Jag är mer sugen på att ta ut dieseln och ersätta den med en ljudanläggning.
(10L V8 bensin)
Detta kommer inte heller att inträffa, men en betydligt trevligare tanke.

Tompan60

HBK Medlem
Kommun
Solna
HBK-Nr
30589
Medlemskap
2025
Hej på er alla.

Nu har jag fått batteriet och håller på ladda den för första gången.

Skydd och balans är grått och går inte aktivera. Men det är kanske för att det är första gången eller gör jag fel?

När jag tittar på BMS id så står det bara en massa nollor. Är det ok?

Bilagor

• Screenshot_20250304_165026_XiaoXiangElectric.jpg
    Screenshot_20250304_165026_XiaoXiangElectric.jpg
    433 KB · Visningar: 46
  • Screenshot_20250304_172337_XiaoXiangElectric.jpg
    Screenshot_20250304_172337_XiaoXiangElectric.jpg
    219,1 KB · Visningar: 46

Blaser338

HBK kassör
Admin medlem
Kommun
Skurup
HBK-Nr
33443
Medlemskap
2029
Så länge den inte balanserar ska balans stå på off, samma gäller om inte något har triggat något skyddsssytem när det gäller protection.

anki&lars

HBK Medlem
Kommun
Karlskrona
HBK-Nr
29123
Medlemskap
2025
hej
Jag fick det igår. Inte det på bild med laddare med klammer. Det var som texten usb uttag laddare med tre stift.
laddaren tog tid 7 tmmmar. När den lyser grönt klart. Den balancerar efter laddning. det är en lampa som lyser vid balance inte av eller på.
Den visade grönt i cellen eftersom när allt var klart visar 3,53 på tre 3,52 på fyra. Ladda på nu ökar till 3,63 återkommer.
Det ska gå att ändra i bms ex balance vid laddning. Gick att använda och kolla med Solar overkill bms efter tidigare tips.
Ska ladda ur och ladda sen efter det ska testa med Elfhub batterirena. 300 ah totalt. Pröva att kolla med blåtand 1 sen 2 sen tredje .
har shunt att kolla med. Har två batteri med tre stift 7 amp laddare prövar med båda i eller sätter på battari klammar och kopplar på som en.
Flyttar in allt i huset och monterar ihop allt på golvet bättre översikt.. vi få se hur det går.

Tompan60

HBK Medlem
Kommun
Solna
HBK-Nr
30589
Medlemskap
2025
Så länge den inte balanserar ska balans stå på off, samma gäller om inte något har triggat något skyddsssytem när det gäller protection.
Cellerna är väl inte helt laddade ännu så den balanserar väl sen när det är klart. Parametrarna verkar låsta och det är väl lika bra för mig som amatör.

I manualen till batteriet rekommenderar 14.6 v. Och det är samma som min EBL ger så det är ju toppen. Såg en annan sida i appen så skydd o balansen verkar aktivt.

Även jag fick den den med 3 stift och usb kontakter...

Bilagor

• Screenshot_20250304_185145_XiaoXiangElectric.jpg
    Screenshot_20250304_185145_XiaoXiangElectric.jpg
    191,3 KB · Visningar: 10

anki&lars

HBK Medlem
Kommun
Karlskrona
HBK-Nr
29123
Medlemskap
2025
hej
Här finns bra tips. På samma batteri

Tompan60

HBK Medlem
Kommun
Solna
HBK-Nr
30589
Medlemskap
2025
hej
Jag fick det igår. Inte det på bild med laddare med klammer. Det var som texten usb uttag laddare med tre stift.
laddaren tog tid 7 tmmmar. När den lyser grönt klart. Den balancerar efter laddning. det är en lampa som lyser vid balance inte av eller på.
Den visade grönt i cellen eftersom när allt var klart visar 3,53 på tre 3,52 på fyra. Ladda på nu ökar till 3,63 återkommer.
Det ska gå att ändra i bms ex balance vid laddning. Gick att använda och kolla med Solar overkill bms efter tidigare tips.
Ska ladda ur och ladda sen efter det ska testa med Elfhub batterirena. 300 ah totalt. Pröva att kolla med blåtand 1 sen 2 sen tredje .
har shunt att kolla med. Har två batteri med tre stift 7 amp laddare prövar med båda i eller sätter på battari klammar och kopplar på som en.
Flyttar in allt i huset och monterar ihop allt på golvet bättre översikt.. vi få se hur det går.
Tack för bra info

Blaser338

HBK kassör
Admin medlem
Kommun
Skurup
HBK-Nr
33443
Medlemskap
2029
Här är iaf manualen till din BMS, om du sedan har ngn nytta av den vet jag inte.

Bilagor

• JBD Tools User manual for v1.1 17page.pdf
    641 KB · Visningar: 39
  • JBD Tools program manual.pdf
    5,5 MB · Visningar: 18

anki&lars

HBK Medlem
Kommun
Karlskrona
HBK-Nr
29123
Medlemskap
2025
hej
Har kopplat klart. Keepwort 1 med + ut 10kg 2 Elfhub i mitten 13 kg 3 Elfhub med usb 11 kg laddar ned bilen 220 v det blir 3,6 ah i cellen första batteriet med app. Shunten visar 16 ah det funkar . ska ladda med dom ladarna som var med senare.
Hae inte ändrat i appen än.

Toppen