Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
HejHar mer julgodis på väg hem som jag ska bygga ihop och testköra.
280Ah LFP-celler, betalade 3997kr via PayPal, vi får se vad det slutar på när PostNord kladdat klart.
US $464.8 20% OFF|4PCS VariCore 3.2V 280Ah lifepo4 battery DIY 12V 280AH Rechargeable battery pack for Electric car RV Solar Energy storage system|Battery Packs| - AliExpress
Tror det är likadana celler som Bäckis kör med (?)
Just "jag" kan inte det men den som kan RPi kan det säkert, jag hade turen att hitta en komplett image med os och allt och lyckades snubbla igång det...Om du har plass for det i rpi så kan du alltid legge til løsninger ved siden av den opprinnelige. Om ikke annet ved å la de andre løsningene ligge på andre tcp porter. På den andre siden er de mindre RPI modellene billige så en kan hive på redundans
Hej
Vad tänker du använda för BMS till den uppsättningen?
MVH
/lars-åke
OK, tack.Tänker använda BMS'et jag testkör tidigare i tråden, min förbrukning i kajaken är max. 50A. BMS'et är på 100A.
Bra fråga, just detta är ett problem när man väljer ett LFP drop-in batteri som ibland inte klarar en stor inverter p.g.a begränsningen i det inbyggda bms'et, då är det smart ifall man valt ett drop-in som kan parallellkopplas med ytterligare ett till drop-in.OK, tack.
Ska storleken på BMS beräknas utifrån maximal momentan förbrukning?
/lars-åke
Tack, då trillade det ner lite polletter för mig.Bra fråga, just detta är ett problem när man väljer ett LFP drop-in batteri som ibland inte klarar en stor inverter p.g.a begränsningen i det inbyggda bms'et, då är det smart ifall man valt ett drop-in som kan parallellkopplas med ytterligare ett till drop-in.
Bygger man själv anser jag att det beror på dels cellernas egenskaper samt storlek på förbrukning, men även typ av bms.
De flesta celler av bättre kvalitet klarar 1C åt båda hållen, men skulle du använda ett större bms, samt större förbrukare än det värdet, finns risk att du skadar cellerna. jag har för mig att det förekommer bms med möjlighet att ställa in begränsning på dessa värden (?).
Oftast är 230V-invertern den stora förbrukaren, och oftast under kortare tider, men man bör nog ta hänsyn till peek-värdet på invetern, viss utrustning drar även rejält med ström vid uppstarten, samt man får även ta hänsyn till övriga förbrukare som belastar bms samtidigt.
Det finns mycket på nätet att läsa om detta, och över tid så har rekommenderad belastning av bms gått från 80% ner till 50-60%.
Så man måste först ha koll på sina förbrukare, men kanske även ta höjd för ev. framtida större förbrukare.
I mitt första bygge (bobatteriet i min husbil) så har jag ett bms som styr externa reläer, där blir mitt relä begränsningen då det bara klarar 240A kontinuerligt, men mitt Winston-batteri kan leverera upp till1200A kontinuerligt.
Bra fråga, just detta är ett problem när man väljer ett LFP drop-in batteri som ibland inte klarar en stor inverter p.g.a begränsningen i det inbyggda bms'et, då är det smart ifall man valt ett drop-in som kan parallellkopplas med ytterligare ett till drop-in.
Bygger man själv anser jag att det beror på dels cellernas egenskaper samt storlek på förbrukning, men även typ av bms.
De flesta celler av bättre kvalitet klarar 1C åt båda hållen, men skulle du använda ett större bms, samt större förbrukare än det värdet, finns risk att du skadar cellerna. jag har för mig att det förekommer bms med möjlighet att ställa in begränsning på dessa värden (?).
Oftast är 230V-invertern den stora förbrukaren, och oftast under kortare tider, men man bör nog ta hänsyn till peek-värdet på invetern, viss utrustning drar även rejält med ström vid uppstarten, samt man får även ta hänsyn till övriga förbrukare som belastar bms samtidigt.
Det finns mycket på nätet att läsa om detta, och över tid så har rekommenderad belastning av bms gått från 80% ner till 50-60%.
Så man måste först ha koll på sina förbrukare, men kanske även ta höjd för ev. framtida större förbrukare.
I mitt första bygge (bobatteriet i min husbil) så har jag ett bms som styr externa reläer, där blir mitt relä begränsningen då det bara klarar 240A kontinuerligt, men mitt Winston-batteri kan leverera upp till1200A kontinuerligt.
Hej Peter, och god fortsättning på det nya året.
Ja man märker detta väldigt tydligt när balansering av cellerna pågår, då avger kretskorten egenvärme som registreras som celltemp. i appen, helt missvisande.
Jag var nog otydlig i mitt tidigare inlägg om Sinopoly-celler, de är mycket bra och stryktåliga vissa säljare ger ju 10års garanti, men skillnader finns så klart.
Här är några skillnader jag finner (små diffar finns på olika källor) att:
-Winston cellerna är något tyngre (W400Ah=13,5kg / S400Ah=12,8kg) samt Winston innehåller även Yttrium
(vilket kan vara orsaken att Winston inte har självurladdning samt kan laddas med 0,1C ner till -45°C.)
-Spänningsområde: W=2,5-4,0V / S=2,5-3,7V
-Konstant urladdning: W=3C max=10C / S=3C max 5C
-Laddning: W=max.<3C / S=max.1C
-Cykler till DoD80% W=>3000st / S=>1500st
Köp denna istället får du både BT och instrument.
BMV-712 Smart - Victron Energy
Köp denna istället får du både BT och instrument.
BMV-712 Smart - Victron Energy
Det är en shunt spelar ingen roll hur många batterier du har,mäter spänning i batteribanken ,möjligt att mäta ytterligare spänning på startbatteri.Har för mej att denna bara hanterar ett batteri, men kan minnas fel