Intressant..
Har missat dessa inlagg.
Du har byggt ungefar vad jag gjorde for nagra ar sedan. jag har (Fortfarande) 4X300AH, med 123BMSsmart. Cellerna har svullnat lite och jag kollar dem regelbundet, men de levererar och laddar som de ska, saledes kan jag inte riktigt se vad som fororsakade att de svullnat.
Daremot hade jag en tidigare version av BMS:n, jag rakade forstora bluetooth kortet nu for nagra veckor sedan (den modellen hade 2-kort pa utgangen monterat pa varandra). Jag kontaktade tillverkaren direkt online och kunde se att de saljer delar lost till denna BMS. jag kopte ett nytt kort och fick det levererat inom ett par dagar.
det som jag nu marker ar att Bluetoothen ar mer stabil och "plattan" den ar kopplad mot kontinuerligt inte har nagra problem med att hitta eller halla kontakt med BMS:n Samt att jag upplever att den nu balanserar cellerna mycket battre. Jag har pressat mina celler till balansering pa 3.6V och 3.7 som "shut down". Vet att det ar i marginalerna, men eftersom jag forlikat mig med att mina svullna celler ar doende sa kan man likna val leka o testa...
Da jag bytte HB (Forra bilen skrotades som en del vet) till en storre sa flyttade jag over mitt system med batterier och solcells regulatorn som jag vart mycket nojd med, (victron). Jag kompleterade med en inverter/laddare fran victron, Multiplus 1200VA fran victron (laddar upp till 50A).
kopte nya solceller 4X160W (kor dem pa 80V o 6mm kabel) som kan kompletteras med ytterligare om jag ser behov av det. (Bilen jag kopte har inbyggt elverk..Som snart e gas konverterat, da bilen gar pa bensin eller LPG har jag stora tankar jag kan nyttja)
Forra veckan byggde jag ihop en RaspberryPi och laddade hem mjukvara gratis fran Victron. Vilket nu gor att jag kan fjarrstyra och overvaka laddning, batteristatus mm fran var jag an ar. Da jag arbetar i olika delar av varlden i langre perioder ar det kul att kunna kolla bilen var jag an ar, jag har tre web cams i och utanfor bilen, samt system kontroll nar det galler laddning och batterier. Jag har bilen kopplad till land strom, som jag via natet kan sla av eller pa om jag skulle behova ladda batterierna.....
Nast projekt blir en rpi till att starta stoppa panna, ac, boiler mm....
//Freddy