• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

LiFePO4 LiFePO4 12V bygga själv

KawaMal

HBK Medlem
Inlägg
1.000
Kommun
Älvkarleby
HBK-Nr
1474
Medlemskap
2024
Kul med nya produkter som dyker upp! I.o.f.s. kan jag tycka att detta med att all status och konfiguration är åtkomlig på BMS:ens display inte är en så stor fördel. I en husbil monteras den väl i allmänhet på en ganska obekväm plats så att ansluta laptopen och jobba via den istället blir nog bra mycket bekvämare.

Mitt eget byggprojekt är ännu bara en långtidsplan, gelbatterierna tycks fortfarande må bra. Men det hindrar ju inte att man funderar.... BMS123:s distribuerade lösning har fördelen av att vara modulär men jag har lite svårt att gilla den "paketeringen", vill nog hellre ha det samlat i en inkapslad modul och tycker REC BMS ser intressant ut. Är det någon som har koll på den, utöver vad man kan läsa sig till?
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.871
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Idag fick jag ett nytt BMS i brevlådan US $33.14 24% OFF|LiFePo4 smart bms 4s 100A 200a 30A 40A 60A for lithium battery pack rated 3.2V 12V with bluetooth UART usb to PC terminal Ntctc|Battery Accessories| - AliExpress
100A modellen med blåtand och tempgivare.
Betalade 496kr via PayPal, sen kom det på en dryg 100-lapp i klarering till PostNord.
Paketet lämnade Kina 2/12 anlände Sverige 12/12, landade i min brevlåda 29/12, skulle säkert gått snabbare om det inte vore jultid.

2020-12-29 19.21.02.jpg

BMS'et är extremt likt ett Daly, men heter Heyo.
Snabbkopplade det ikväll nere i garaget.
Laddade ner Smart BMS-appen, SMART BMS - Apps on Google Play anslöts direkt till bms'et utan strul.
Har hunnit testa laddstoppet i BMS'et, både hög spänning in samt hög spänning i enskild cell, ok.
Ser dock inte att balanseringen startar, kan bero på mina inställningar(?)
Ser att temp.givaren fungerar och reagerar snabbt, ska testa med isvatten imorgon ifall det bryter laddningen.
Imorgon blir det kapacitetstest, samt test att det bryter på lågspänning.
Så här långt är jag nöjd :)
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.871
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.871
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Det börjar bli billigt med LFP om man plockar ihop själv. Nästan så man blir sugen på att bygg ett till. Ska bli spännande att se hur ditt nya BMS sköter sig.

Ja verkligen, bygger man LFP-batterier själv så slår de alla övriga batterityper med hästlängder.
Mitt andrabygge på min senaste bild 100Ah CALB-celler + BMS'et på samma bild slutade på 3600kr för mej :)

Mitt tredjebygge kommer att bli ännu billigare per Ah (förhoppningsvis) :rolleyes:
 

Bäckis1843

HBK Medlem
Inlägg
2.387
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
28774
Medlemskap
2024
Har mer julgodis på väg hem som jag ska bygga ihop och testköra.

280Ah LFP-celler, betalade 3997kr via PayPal, vi får se vad det slutar på när PostNord kladdat klart.
US $464.8 20% OFF|4PCS VariCore 3.2V 280Ah lifepo4 battery DIY 12V 280AH Rechargeable battery pack for Electric car RV Solar Energy storage system|Battery Packs| - AliExpress

Tror det är likadana celler som Bäckis kör med (?)
Det är inte samma.
Det är likadant ;-)
Vad ska du ha så mycket batterier till i husbilen?
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Peter din pris nå er veldig bra -om jeg regnet rett så er det like under $110 pr kWh. Det er ikke mange som selger småvolum A kvalitet til den prisen - i tusentall så er det normal pris. Tesla China kjøper LFP til model 3 SR for under $80 pr kWh om ryktene stemmer. En kan ikke forvente tilsvarene pris for Winstone celler de bygges med eldre teknologi og det er vanskelig å optimalisere produksjonen. Deceller som vil falle mest i pris i den nære fremtid er store cylindriske celler som egner seg for automatisk produksjon. Tesla sine nye tabless celler er i denne klassen, Anode, katode og separator påføres tynne lag med eletrolytt og rulles sammen til en cylinder som puttes inn i en kapsel og elektrodeplater presses inn i endele på på cylinderen som så forsegles før cellene lades og kontrolleres. Hele prossessen kan foregå uten manuelle inngrep. For LFP utgaven er det heller ikke snakk om dyre råvarer kun jern, kull, plast og elektrolytt bestående av Lithium og fosfat.

En fordel tabless cylindrer har er at varmen ledes ut til kontaktplatene i endene som lett kan kjøles ned samtidig som antall A en får ut fracellen er ikke begrenset av tversnittet på tabs fra anode og katode til kontaktene.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.871
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Det är inte samma.
Det är likadant ;-)
Vad ska du ha så mycket batterier till i husbilen?

Hehe... Husbilen har batteri som räcker lääänge.
Nej mina nya calb var tänkta till min fiskekajak som har en Minn Kota elmotor, men när jag fann dessa som du har till så pass bra pris så hoppas jag kunna bygga in dem istället i batterilådan till kajaken, får jag inte till det, så får jag väl sälja batteriet, det är nog inte svårsålt.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.871
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Peter din pris nå er veldig bra -om jeg regnet rett så er det like under $110 pr kWh. Det er ikke mange som selger småvolum A kvalitet til den prisen - i tusentall så er det normal pris. Tesla China kjøper LFP til model 3 SR for under $80 pr kWh om ryktene stemmer. En kan ikke forvente tilsvarene pris for Winstone celler de bygges med eldre teknologi og det er vanskelig å optimalisere produksjonen. Deceller som vil falle mest i pris i den nære fremtid er store cylindriske celler som egner seg for automatisk produksjon. Tesla sine nye tabless celler er i denne klassen, Anode, katode og separator påføres tynne lag med eletrolytt og rulles sammen til en cylinder som puttes inn i en kapsel og elektrodeplater presses inn i endele på på cylinderen som så forsegles før cellene lades og kontrolleres. Hele prossessen kan foregå uten manuelle inngrep. For LFP utgaven er det heller ikke snakk om dyre råvarer kun jern, kull, plast og elektrolytt bestående av Lithium og fosfat.

En fordel tabless cylindrer har er at varmen ledes ut til kontaktplatene i endene som lett kan kjøles ned samtidig som antall A en får ut fracellen er ikke begrenset av tversnittet på tabs fra anode og katode til kontaktene.

Jag tror att priserna kommer att fortsätta ner på dessa celler.
Angående Winstonceller så finner jag bara en annan cell som klarar så tuff behandling och det är Synopoly-celler samma som Muskatten har,
finns intressanta filmer på youtube där de verkligen misshandlar dessa, och de är mycket säkra och stryktåliga.
De billiga cellerna klarar inte sådan behandling länge, de är byggda för max. 1C under en kort tid, vilket passar för mitt ändamål.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.871
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Var förbi garaget i morse på väg hem från nattskiftet.
Mitt kapacitetstest hade avslutats efter 10h,
-Belastade batteriet med ca. 0,1C.
-Fick ut 1277Wh / 105Ah :)
Var inte på plats när BMS avbröt urladdningen men den bör ha avslutats på cellnivå 2,8V.
Startade uppladdning igen, testade tempgivaren i en mugg med isvatten, BMS'et avbröt laddningen blixtsnabbt. :)
Kvar att testa är högbelastning 100A, men jag har ingen lös inverter tillgänglig.

IMG_20201231_055547.jpg
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.074
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Var förbi garaget i morse på väg hem från nattskiftet.
Mitt kapacitetstest hade avslutats efter 10h,
-Belastade batteriet med ca. 0,1C.
-Fick ut 1277Wh / 105Ah :)
Var inte på plats när BMS avbröt urladdningen men den bör ha avslutats på cellnivå 2,8V.
Startade uppladdning igen, testade tempgivaren i en mugg med isvatten, BMS'et avbröt laddningen blixtsnabbt. :)
Kvar att testa är högbelastning 100A, men jag har ingen lös inverter tillgänglig.

Visa bilaga 204141
En fråga,laddar du cellerna separat innan du monterar ihop det till ett 12V batteri, eller låter du BMS sköta balanseringen direkt?
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.871
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
En fråga,laddar du cellerna separat innan du monterar ihop det till ett 12V batteri, eller låter du BMS sköta balanseringen direkt?

Hittills på mina 2 byggen har jag börjat med en så kallad "initial laddning", d.v.s jag parallellkopplar alla 4 celler och laddar upp dem till 3,65V,
därefter seriekopplar jag dem till ett 12V batteri.
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.138
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Jag tror att priserna kommer att fortsätta ner på dessa celler.
Angående Winstonceller så finner jag bara en annan cell som klarar så tuff behandling och det är Synopoly-celler samma som Muskatten har,
finns intressanta filmer på youtube där de verkligen misshandlar dessa, och de är mycket säkra och stryktåliga.
De billiga cellerna klarar inte sådan behandling länge, de är byggda för max. 1C under en kort tid, vilket passar för mitt ändamål.

Tack för den information Peter... Det visste jag inte att mina sinopoly celler är nästan likvärdig dina Winston....
Vi har samma Bms... Bms123 och tyvärr tycker jag att vi har då samma dåliga bms :eek:.... Varför? Jo för tempen på cellerna mäts via transistorn som sitter på varje enhet, och då är det långt ifrån själva cellens temperatur som mäts.... Appen kan visa till exempel +3... Men cellens verklig temperatur kan vara under minus :eek:....
Informationen hur bms:en mäter cellens temperatur har jag fått av tillverkarna i Holland..
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.871
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Tack för den information Peter... Det visste jag inte att mina sinopoly celler är nästan likvärdig dina Winston....
Vi har samma Bms... Bms123 och tyvärr tycker jag att vi har då samma dåliga bms :eek:.... Varför? Jo för tempen på cellerna mäts via transistorn som sitter på varje enhet, och då är det långt ifrån själva cellens temperatur som mäts.... Appen kan visa till exempel +3... Men cellens verklig temperatur kan vara under minus :eek:....
Informationen hur bms:en mäter cellens temperatur har jag fått av tillverkarna i Holland..

Hej Peter, och god fortsättning på det nya året.
Ja man märker detta väldigt tydligt när balansering av cellerna pågår, då avger kretskorten egenvärme som registreras som celltemp. i appen, helt missvisande.
Jag var nog otydlig i mitt tidigare inlägg om Sinopoly-celler, de är mycket bra och stryktåliga vissa säljare ger ju 10års garanti, men skillnader finns så klart.
Här är några skillnader jag finner (små diffar finns på olika källor) att:
-Winston cellerna är något tyngre (W400Ah=13,5kg / S400Ah=12,8kg) samt Winston innehåller även Yttrium
(vilket kan vara orsaken att Winston inte har självurladdning samt kan laddas med 0,1C ner till -45°C.)
-Spänningsområde: W=2,5-4,0V / S=2,5-3,7V
-Konstant urladdning: W=3C max=10C / S=3C max 5C
-Laddning: W=max.<3C / S=max.1C
-Cykler till DoD80% W=>3000st / S=>1500st
 

Tommy Nyman

HBK Medlem
Inlägg
493
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
11339
Medlemskap
2025
Intressant..

Har missat dessa inlagg.


Du har byggt ungefar vad jag gjorde for nagra ar sedan. jag har (Fortfarande) 4X300AH, med 123BMSsmart. Cellerna har svullnat lite och jag kollar dem regelbundet, men de levererar och laddar som de ska, saledes kan jag inte riktigt se vad som fororsakade att de svullnat.

Daremot hade jag en tidigare version av BMS:n, jag rakade forstora bluetooth kortet nu for nagra veckor sedan (den modellen hade 2-kort pa utgangen monterat pa varandra). Jag kontaktade tillverkaren direkt online och kunde se att de saljer delar lost till denna BMS. jag kopte ett nytt kort och fick det levererat inom ett par dagar.

det som jag nu marker ar att Bluetoothen ar mer stabil och "plattan" den ar kopplad mot kontinuerligt inte har nagra problem med att hitta eller halla kontakt med BMS:n Samt att jag upplever att den nu balanserar cellerna mycket battre. Jag har pressat mina celler till balansering pa 3.6V och 3.7 som "shut down". Vet att det ar i marginalerna, men eftersom jag forlikat mig med att mina svullna celler ar doende sa kan man likna val leka o testa...

Da jag bytte HB (Forra bilen skrotades som en del vet) till en storre sa flyttade jag over mitt system med batterier och solcells regulatorn som jag vart mycket nojd med, (victron). Jag kompleterade med en inverter/laddare fran victron, Multiplus 1200VA fran victron (laddar upp till 50A).
kopte nya solceller 4X160W (kor dem pa 80V o 6mm kabel) som kan kompletteras med ytterligare om jag ser behov av det. (Bilen jag kopte har inbyggt elverk..Som snart e gas konverterat, da bilen gar pa bensin eller LPG har jag stora tankar jag kan nyttja)

Forra veckan byggde jag ihop en RaspberryPi och laddade hem mjukvara gratis fran Victron. Vilket nu gor att jag kan fjarrstyra och overvaka laddning, batteristatus mm fran var jag an ar. Da jag arbetar i olika delar av varlden i langre perioder ar det kul att kunna kolla bilen var jag an ar, jag har tre web cams i och utanfor bilen, samt system kontroll nar det galler laddning och batterier. Jag har bilen kopplad till land strom, som jag via natet kan sla av eller pa om jag skulle behova ladda batterierna.....

Nast projekt blir en rpi till att starta stoppa panna, ac, boiler mm.... ;)


//Freddy
Forra veckan byggde jag ihop en RaspberryPi och laddade hem mjukvara gratis fran Victron. Vilket nu gor att jag kan fjarrstyra och overvaka laddning, batteristatus mm fran var jag an ar. Da jag arbetar i olika delar av varlden i langre perioder ar det kul att kunna kolla bilen var jag an ar, jag har tre web cams i och utanfor bilen, samt system kontroll nar det galler laddning och batterier. Jag har bilen kopplad till land strom, som jag via natet kan sla av eller pa om jag skulle behova ladda batterierna.....

Nast projekt blir en rpi till att starta stoppa panna, ac, boiler mm.... ;)

Jag har hittat imagen för Victron, den gör om en Rpi till en systemövervakning. Går det att kombinera tror du eller tror du att man behöver flera olika Rpi?
 
Toppen