Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
Det börjar bli billigt med LFP om man plockar ihop själv. Nästan så man blir sugen på att bygg ett till. Ska bli spännande att se hur ditt nya BMS sköter sig.
Det är inte samma.Har mer julgodis på väg hem som jag ska bygga ihop och testköra.
280Ah LFP-celler, betalade 3997kr via PayPal, vi får se vad det slutar på när PostNord kladdat klart.
US $464.8 20% OFF|4PCS VariCore 3.2V 280Ah lifepo4 battery DIY 12V 280AH Rechargeable battery pack for Electric car RV Solar Energy storage system|Battery Packs| - AliExpress
Tror det är likadana celler som Bäckis kör med (?)
Det är inte samma.
Det är likadant ;-)
Vad ska du ha så mycket batterier till i husbilen?
Peter din pris nå er veldig bra -om jeg regnet rett så er det like under $110 pr kWh. Det er ikke mange som selger småvolum A kvalitet til den prisen - i tusentall så er det normal pris. Tesla China kjøper LFP til model 3 SR for under $80 pr kWh om ryktene stemmer. En kan ikke forvente tilsvarene pris for Winstone celler de bygges med eldre teknologi og det er vanskelig å optimalisere produksjonen. Deceller som vil falle mest i pris i den nære fremtid er store cylindriske celler som egner seg for automatisk produksjon. Tesla sine nye tabless celler er i denne klassen, Anode, katode og separator påføres tynne lag med eletrolytt og rulles sammen til en cylinder som puttes inn i en kapsel og elektrodeplater presses inn i endele på på cylinderen som så forsegles før cellene lades og kontrolleres. Hele prossessen kan foregå uten manuelle inngrep. For LFP utgaven er det heller ikke snakk om dyre råvarer kun jern, kull, plast og elektrolytt bestående av Lithium og fosfat.
En fordel tabless cylindrer har er at varmen ledes ut til kontaktplatene i endene som lett kan kjøles ned samtidig som antall A en får ut fracellen er ikke begrenset av tversnittet på tabs fra anode og katode til kontaktene.
En fråga,laddar du cellerna separat innan du monterar ihop det till ett 12V batteri, eller låter du BMS sköta balanseringen direkt?Var förbi garaget i morse på väg hem från nattskiftet.
Mitt kapacitetstest hade avslutats efter 10h,
-Belastade batteriet med ca. 0,1C.
-Fick ut 1277Wh / 105Ah
Var inte på plats när BMS avbröt urladdningen men den bör ha avslutats på cellnivå 2,8V.
Startade uppladdning igen, testade tempgivaren i en mugg med isvatten, BMS'et avbröt laddningen blixtsnabbt.
Kvar att testa är högbelastning 100A, men jag har ingen lös inverter tillgänglig.
Visa bilaga 204141
En fråga,laddar du cellerna separat innan du monterar ihop det till ett 12V batteri, eller låter du BMS sköta balanseringen direkt?
Jag tror att priserna kommer att fortsätta ner på dessa celler.
Angående Winstonceller så finner jag bara en annan cell som klarar så tuff behandling och det är Synopoly-celler samma som Muskatten har,
finns intressanta filmer på youtube där de verkligen misshandlar dessa, och de är mycket säkra och stryktåliga.
De billiga cellerna klarar inte sådan behandling länge, de är byggda för max. 1C under en kort tid, vilket passar för mitt ändamål.
Tack för den information Peter... Det visste jag inte att mina sinopoly celler är nästan likvärdig dina Winston....
Vi har samma Bms... Bms123 och tyvärr tycker jag att vi har då samma dåliga bms .... Varför? Jo för tempen på cellerna mäts via transistorn som sitter på varje enhet, och då är det långt ifrån själva cellens temperatur som mäts.... Appen kan visa till exempel +3... Men cellens verklig temperatur kan vara under minus ....
Informationen hur bms:en mäter cellens temperatur har jag fått av tillverkarna i Holland..
Intressant..
Har missat dessa inlagg.
Du har byggt ungefar vad jag gjorde for nagra ar sedan. jag har (Fortfarande) 4X300AH, med 123BMSsmart. Cellerna har svullnat lite och jag kollar dem regelbundet, men de levererar och laddar som de ska, saledes kan jag inte riktigt se vad som fororsakade att de svullnat.
Daremot hade jag en tidigare version av BMS:n, jag rakade forstora bluetooth kortet nu for nagra veckor sedan (den modellen hade 2-kort pa utgangen monterat pa varandra). Jag kontaktade tillverkaren direkt online och kunde se att de saljer delar lost till denna BMS. jag kopte ett nytt kort och fick det levererat inom ett par dagar.
det som jag nu marker ar att Bluetoothen ar mer stabil och "plattan" den ar kopplad mot kontinuerligt inte har nagra problem med att hitta eller halla kontakt med BMS:n Samt att jag upplever att den nu balanserar cellerna mycket battre. Jag har pressat mina celler till balansering pa 3.6V och 3.7 som "shut down". Vet att det ar i marginalerna, men eftersom jag forlikat mig med att mina svullna celler ar doende sa kan man likna val leka o testa...
Da jag bytte HB (Forra bilen skrotades som en del vet) till en storre sa flyttade jag over mitt system med batterier och solcells regulatorn som jag vart mycket nojd med, (victron). Jag kompleterade med en inverter/laddare fran victron, Multiplus 1200VA fran victron (laddar upp till 50A).
kopte nya solceller 4X160W (kor dem pa 80V o 6mm kabel) som kan kompletteras med ytterligare om jag ser behov av det. (Bilen jag kopte har inbyggt elverk..Som snart e gas konverterat, da bilen gar pa bensin eller LPG har jag stora tankar jag kan nyttja)
Forra veckan byggde jag ihop en RaspberryPi och laddade hem mjukvara gratis fran Victron. Vilket nu gor att jag kan fjarrstyra och overvaka laddning, batteristatus mm fran var jag an ar. Da jag arbetar i olika delar av varlden i langre perioder ar det kul att kunna kolla bilen var jag an ar, jag har tre web cams i och utanfor bilen, samt system kontroll nar det galler laddning och batterier. Jag har bilen kopplad till land strom, som jag via natet kan sla av eller pa om jag skulle behova ladda batterierna.....
Nast projekt blir en rpi till att starta stoppa panna, ac, boiler mm....
//Freddy
Forra veckan byggde jag ihop en RaspberryPi och laddade hem mjukvara gratis fran Victron. Vilket nu gor att jag kan fjarrstyra och overvaka laddning, batteristatus mm fran var jag an ar. Da jag arbetar i olika delar av varlden i langre perioder ar det kul att kunna kolla bilen var jag an ar, jag har tre web cams i och utanfor bilen, samt system kontroll nar det galler laddning och batterier. Jag har bilen kopplad till land strom, som jag via natet kan sla av eller pa om jag skulle behova ladda batterierna.....
Nast projekt blir en rpi till att starta stoppa panna, ac, boiler mm....
har hittat imagen för Victron, den gör om en Rpi till en systemövervakning. Går det att kombinera tror du eller tror du att man behöver flera olika Rpi