Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
Jag har mailat till ett par kinesiska leverantörer av liknande LFP celler och frågat om man kan montera dem liggande och de hävdar att det går utmärkt. Jag blev lite orolig när ämnet var uppe för några veckor sedan eftersom jag monterat mina liggande i batterilådan.
Eric Bretscher / nordkyndesign.com har sedan 2015 publicerat en serie artiklar om LiFePO4-byggen med inriktning på, fritt översatt: hur man bygger förstklassiga litiumbatterisystem med lösa celler, främst för marin användning. Även om man inte delar exakt den ambitionen så finns det mycket intressant i artiklarna.
Den senaste artikeln kom häromdagen och handlar om laddning av batterierna. Huvudbudskapet är att det ( i ett förstklassigt system) inte duger att bara använda den typ av spänningsbaserad laddningskontroll (eller avsaknad av kontroll) som de flesta av dagens laddare erbjuder. Konsekvensen menar han blir försämrad batterikapacitet och/eller livslängd, i värsta fall direkta haverier.
Jag hade liknande fel. Mitt bms bröt laddning och urladdning betydligt tidigare på en cell och mätvärdet från bms visade helt galet mot om jag mätte manuellt.
Med en ny BMS blev det bra.
Lycka till.Ok, jag ska försöka kontakta säljaren i Kina